مدیران خودروعصر اعتبار

حکم قضایی به قلع‌وقمع غیرمجاز در حریم درجه‌یک تخت جمشید اجرا شد

عصر ساختمان- مسؤول اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مرودشت گفت: به‌ دنبال تغییر کاربری و انجام درختکاری فردی در محدوده حریم درجه‌یک تخت جمشید، حکم قضایی به قلع‌وقمع صادر و اجرا شد.

حکم قضایی به قلع‌وقمع غیرمجاز در حریم درجه‌یک تخت جمشید اجرا شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، سعید صفرزاده با بیان این‌که به‌دنبال تغییر کاربری و انجام درختکاری فردی در محدوده حریم درجه‌یک تخت جمشید، حکم قضایی به قلع‌وقمع صادر و اجرا شد اظهار داشت: بنا بر نظریه کارشناس رسمی دادگستری تخلف صورت گرفته، موجب تزلزل بنیان آثار تاریخی تخت جمشید شده و ضوابط حریم محوطه این میراث جهانی که دال بر ممنوعیت درختکاری در این محدوده بوده را زیر پا گذاشته شده بود.

    وی افزود: بر اساس ضوابط محوطه‌ میراث جهانی تخت جمشید، تمام محدوده‌ حریم درجه‌یک به دلیل آثار شهر پارسه جدای از تختگاه دارای ارزش تاریخی بوده و باید حفظ و حراست شود، ازاین‌رو هرگونه عملیات تسطیح، درخت‌کاری و کندوکاو در آن برای جلوگیری از تخریب آثار ممنوع اعلام شده است.

    مسؤول اداره میراث فرهنگی مرودشت بابیان اینکه حفظ ضوابط حریم و عملکرد شایسته نیروهای یگان حفاظت در این مورد بر هیچ‌کس پوشیده نیست اضافه کرد: جا دارد مردم پیش از اینکه علیه تخلفات آن‌ها در مراجع قضایی طرح دعوی شود، به اخطارهای مأموران یگان حفاظت توجه کنند و نسبت به حفظ حریم میراث فرهنگی خود را مسؤول بدانند.

    وی در مورد سفارش و مماشات با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، عنوان کرد: هرگونه تخلف انجام‌شده در مورد حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب، توسط بخش حقوقی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و پایگاه تخت جمشید، پیگیری و در مراجع قضایی مطرح و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

    صفرزاده از فعال شدن خط 1804 برای گزارش مردمی در مورد وضعیت تغییر کاربری اراضی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز و کاوش‌ها و حفاری‌های غیرقانونی در شهرستان مرودشت خبر داد و گفت: این سامانه آماده دریافت مشارکت‌های مردمی در زمینه حفظ حریم سه‌گانه تخت جمشید و ضوابط آن است.

    به گزارش فارس، ازجمله ضوابط حریم درجه‌یک تخت جمشید، ممنوعیت احداث هرگونه ساختمان و هر نوع مستحدثات و تأسیسات، غرس اشجار، دخل و تصرف در اراضی و هر نوع کندوکاو، نصب پایه‌های چراغ و نظایر آن است.

    همچنین انجام زراعت در اراضی مزروعی که آثاری در آن مشهود نیست و در اثر بررسی نیز مشهود نشود بدون کاربرد وسایل مکانیزه (به‌شرط سطحی بودن و عدم شخم‌زنی عمیق) بلامانع است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار