مدیران خودروعصر اعتبار

مسعود سلطانی‌فر:

آینده گردشگری جهان، نبرد بین برندهاست

عصر ساختمان:مسعود سلطانی‌فر گفت: آینده گردشگری جهان نبرد بین برندها است و از این پس تصویر موجود در ذهن گردشگران دنیا از روی برندها شکل می‌گیرد.

آینده گردشگری جهان، نبرد بین برندهاست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری، صبح امروز کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، شهرداری اصفهان و فعالان عرصه گردشگری در بخش خصوصی در شهر اصفهان آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد. در این کنفرانس معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان میراث فرهنگی، فعالان صنعت گردشگری و نمایندگانی از کشورهای آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، پرتغال، چین، کروواسی و بلژیک حضور دارند.
    مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در نخستین کنفرانس بین المللی برند گردشگردی در اصفهان گفت: گردش مالی صنعت گردشگری در سال 2014 حدود 6 هزار و 500 میلیارد دلار در کل دنیا بوده است که طبعا این رقم در سال 2015 بیش از اینها خواهد بود. به راستی سهم ایران از این اقتصاد کلان چه بوده و چه قدمهایی باید برداریم؟
    وی افزود: هدف از این کنفرانس این است که برای افزایش سهم ایران از گردشگری جهانی چاره اندیشی کنیم تا بتوانیم با انتخاب یک برند ملی، نظر بیش از یک میلیارد و اندی از گردشگران جهانی را به سمت ایران روانه کنیم؛ چرا که تصویری که ما با ایجاد این برند ترسیم می کنیم، همواره در ذهن آنها باقی خواهد ماند.
    سلطانی فر اظهار داشت: برندسازی (نمادسازی) بیش از آن که به عنوان موضوعی علمی مطرح شود از چندین قرن پیش وجود داشته است. در آنجا که نماد سازنده یک صنعت دستی در کشورهای صاحب تمدن روی آن اثر حک می‌شده است.
    وی عنوان کرد: در گردشگری به عنوان یک صنعت جدید، برند نیز موضوع نوپایی است و هدف از مطرح شدن آن در این صنعت این است که گردشگر امروزی دارای قدرت انتخاب بیشتر و زمان تصمیم گیری کمتری است و رقابت بین گردشگران آگاه امروزی بالا است.
    معاون رئیس جمهور ادامه داد: هم اکنون 70 درصد گردشگران بین المللی تنها از 15 کشور دنیا دیدار می‌کنند و بیش از یکصد سازمان و کشور در سایر نقاط جهان برای جذب 30 درصد باقی مانده در تلاش هستند. این روند رقابت، تفاوتی برای مقاصد نوظهور و مقاصد اصیل قائل نیست.
    وی تصریح کرد: با شرایط ذکر شده یک برند که بتواند به ساده سازی فرآیند تصمیم گیری کمک کرده و ریسک سفر را کاهش دهد دارای ارزش خاص خواهد بود. در بسیاری از کشورها اولین مسئله در برند معرفی شده این است که در آن یک خودشناسی نهفته باشد که قابل اعتماد و شناسایی است.
    سلطانی فر در بخش دیگری اظهار کرد: محققین گردشگری تعدادی از کشورهای نوپا در این عرصه را به عنوان الگوی موفق معرفی می کنند؛ از این جمله اسپانیا است که برند گردشگری این کشور در جریان بازیهای ورزشی جهانی در سال 1982 شکل گرفت و پس از آن شاهد انتقال سریع اسپانیا از یک کشور کم اهمیت در گردشگری به عنوان یکی از پنج مقصد اول گردشگران دنیا بوده و موفقیت مهمی برایش حاصل شده است.
    وی خاطرنشان ساخت: برای جذب گردشگر پایدار نیازمند انتخاب و تولید برند هستیم که ارزشها و دارایی‌های کشورمان را نشان دهد و خدمات متناسب با آن را نیز باید ارائه داد.
    سلطانی فر در ادامه گفت: برندی که مورد نظر ماست باید طوری انتخاب شود تا همزمان هویت جذاب، احساس خوب و نگاه دلپذیر گردشگران را متوجه ایران کند. بنابراین برند تنها یک لوگو و شعار نیست، بلکه یک نماد ملی است که پشتوانه آن تاریخ، فرهنگ و میراث این کشور است.
    وی افزود: عناصر اولیه این برند پیشینه تاریخی و فرهنگی، تنوع اقلیمی نژادی، ترکیبی از آداب و رسوم و فرهنگ، آثار و منابع طبیعی و امنیت مناسب و زیرساختها را شامل می‌شود که همه این عناصر در کشور ما به وفور یافت می‌شود.
    رییس سازمان میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد که انتخاب برند و ایجاد ذهنیت مناسب برای گردشگران ضامن رشد و توسعه کشور در ابعاد مختلف شود و در ادامه یادآور شد: با اهتمام و کوشش مدیران دولتی، تشکلهای مرتبط گردشگری داخلی و خارجی، اهداف سند چشم انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه محقق شود.

    دولت باید برای حضور در بازارهای جهانی هزینه کند
    مهدی جهانگیری رئیس گروه مالی گردشگری دیگر سخنران مراسم امروز با اشاره به ضرورت تعیین اعتبار و هزینه برای برند کشور توسط دولت، گفت: در صورت رفع موانع صنعت گردشگری این صنعت برای ایران پولسازی و اقتصاد پایدار را به همراه خواهد داشت.
    وی در ادامه با اشاره به اهمیت بخش خصوصی درعرصه‌های گردشگری افزود: اعتبار هر کالایی در برند آن است و ما با آنکه در ابتدای راه هستیم باید گفت که خیلی دیر است، با اینحال باید برندهایی که داریم به دنیا معرفی کنیم.
    رئیس گروه مالی گردشگری اظهار داشت: ایران هراسی و عدم امنیت بزرگترین آسیب به صنعت گردشگری کشوراست. بنابراین حاکمیت و دولت باید با توجه به شرایط جدید برای معرفی ایران به طور واقعی هزینه کنند ما نیز به عنوان فعالان خصوصی از دولت و شخص آقای سلطانی‌فر و رحمانی موحد درخواست داریم تا برند گردشگری را به عنوان یک مولفه اقتصادی در دنیا مطرح کنند.
    وی در ادامه یادآور شد: بزرگترین چالش ما در بخش گردشگری ارائه خدمات و کیفیت است؛ بنابراین ما باید شهامت ورود به بازارهای جهانی را داشته باشیم تا از تکنولوژی و تجهیز آن کمک بگیریم.
    جهانگیری با تاکید بر موفقیتهای سیاسی کشور عنوان کرد: همچنین باید مسیر ورود برندهای جهانی را به کشورمان باز کنیم و همانطور که در دیپلماسی سیاسی به موفقیت‌هایی رسیدیم مسلما در دیپلماسی اقتصادی نیز حرف برای گفتن داریم.
    وی خاطر نشان ساخت: بنابراین دولت باید برای برند گردشگری ایرانی هزینه کند. برند و شعار گردشگری اولویت اول حضور ایران در بازار اقتصادی جهان است.
    جهانگیری در پایان سخنانش ضمن ابراز تاسف از درگذشت محمدعلی اینانلو گفت:‌ مرحوم اینانلو به نوعی در عرصه گردشگری و ایرانگردی نقش بسزایی در کشورمان داشت.

    برندی برای نسل آینده
    پروفسور جعفر جعفری، مشاور سازمان جهانی گردشگری دیگر سخنران کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری در اصفهان بود.
    وی گفت: گردشگری رقابتی‌ترین صنعت دنیا است به همین جهت کشورهای جهان به برند گردشگری ورود پیدا کرد‌ه‌اند .
    مشاور سازمان جهانی گردشگری گفت: برندسازی درعرصه گردشگری یکی از ضرورتها و اولویتهای مهم جمهوری اسلامی برای توسعه و تقویت این صنعت است.
    دبیرعلمی کنفرانس برند گردشگری ایران ادامه داد: ما باید در برند گردشگری شهامت و جرات رویارویی با دیگر کشورها را داشته باشیم تا این عرصه مهم را برای آیندگان هموار سازیم .
    استاد و پژوهشگر صنعت گردشگری با تشریح نقش و اهمیت کنفرانس بین المللی برند گردشگری ایران افزود: کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری در اصفهان زمینه مناسب علمی و عملی برای ارائه ایده‌ها و پیشنهادات و شکل گیری یک ساختار مناسب در این عرصه است.
    مشاور سازمان جهانی گردشگری ، با بیان اینکه گردشگری و برند سازی در این عرصه از اولویتهای ایران است خاطر نشان کرد در این کنفرانس هشت سخنران کلیدی از کشورهای منطقه جهان درعرصه گردشگری مهمترین دست یافته‌های خود را ارائه می‌کنند .
    جعفری گردشگری را نماد صلح و آشتی ، میزبانی ، مهمان نوازی و احترام به ارزشهای میزبان دانست و گفت: عضویت در دهکده جهانی از دیگر شاخصه های صنعت گردشگری است .
    وی افزود: تلاش در صنعت گردشگری نیازمند عشق و علاقه همیشگی است و به همین دلیل میهمانان خارجی این کنفرانس با وجود ایام سال نو میلادی در این کنفرانس حضور یافتند .
    پروفسور جعفری با تاکید بر حضور پررنگ بانوان در عرصه گردشگری گفت: باتوجه به اینکه 60 تا 80 درصد دانشجویان گردشگری و هتلداری بانوان هستند باید توجه داشته باشیم که فردای گردشگری و آینده آن تغییر خواهد کرد.
    وی خاطر نشان کرد امیدواریم پایان این کنفرانس دو روزه آغاز مناسبی برای برند سازی در صنعت گردشگری کشور باشد.

    اصفهان راهی جز گردشگری ندارد
    عبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان  در بخشی  دیگری از این مراسم درخصوص خشک شدن زاینده رود و اثرات تحریم بر صنعت به ایراد سخنرانی پرداخت.
    وی افزود: برند اصفهان را تا اردیبهشت 95 معرفی خواهیم کرد و اصفهان راهی جز گردشگری ندارد.
    استاندار اصفهان، رسول زرگرپور نیز در بخشی از سخنانش اظهار کرد: در توسعه استان محور، خدمات را کنار گذاشته‌ایم و در برنامه آمایش سرزمین 3 محور علم و تکنولوژی، ارتقا هنر و گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی را مد نظر قرار داده‌ایم.
    در این کنفرانس که به مدت دو روز و با حضور کارشناسان گردشگری  برپا شده است، شاخصه‌های برند گردشگری جمهوری اسلامی بررسی و تدوین می‌‎شود.
    بررسی ظرفیتهای گردشگری ایران در حوزه‌های میراث فرهنگی و تاریخی، هنری، اجتماعی و خرده فرهنگ‌ها از دیگر برنامه‌های این همایش فرهنگی عنوان شده است .
    در حاشیه این کنفرانس با حضور کارشناسان گردشگری کشور و 12 نفر از کارشناسان حوزه گردشگری کشورهای مختلف جهان، پنج کارگاه تخصصی مشترک برگزار و پنج مقاله علمی درباره گردشگری ایران ارائه خواهد شد.
    در مراسم گشایش کنفرانس، پیام ویدئویی طالب الریفایی دبیرکل  سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد(UNWTO) برای حاضران در کنفرانس پخش شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار