مدیران خودروعصر اعتبار

۴۰۰ هزار هکتار از اراضی قم در معرض بیابان شدن قرار دارد

عصر ساختمان- مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه بحران دریاچه نمک دامنگیر ۸ استان کشور است، گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قم در معرض بیابان شدن قرار دارد.

۴۰۰ هزار هکتار از اراضی قم در معرض بیابان شدن قرار دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، بحران خشکسالی دریاچه نمک و راهکارهای برون رفت از این بحران بهانه‌ای شد تا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم به همراه مدیرکل مدیریت بحران استان قم قبل از ظهر چهارشنبه در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست پاسخگوی سئوالات خبرنگاران در این رابطه باشند.

    محسن اروجی در این جلسه از در معرض بیابان شدن 400 هزار هکتار از اراضی استان قم خبر داد و اظهار کرد: استان قم با توجه به قرار گرفتن در پایین دست حوزه آبریز رودخانه قمرود و قره چای با پدیده‌ای به نام بیابان زایی دست و پنجه نرم می‌کند و در حال حاضر 105 هزار هکتار از این اراضی به عنوان منشأ گرد و غبار شناسایی شده و 5 هزار هکتار هم شرایط بحرانی داشته و کانون تولید ریزگرد محسوب می‌شوند.

    مدیرکل مدیریت بحران استان قم از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با پیشرفت بیابان زایی سخن گفت و افزود: در 9 هزار هکتار از 105 هزار هکتار منشأ گرد و غبار توسط منابع طبیعی گیاه کاشته شده و از زمان ابلاغ آیی‌ننامه اجرایی مقابله با گرد و غبار 10 جلسه برگزار شده و وظایف دستگاه‌ها به تفکیک مشخص شده است.

    وی ادامه داد: جمع آوری و تدوین مطالعات و راهکارهای مقابله با گرد و غبار در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه با دانشگاه‌ها هم تعاملاتی صورت گرفت اما در ‌نهایت طرح منابع طبیعی به عنوان کامل‌ترین طرح پذیرفته شد.

    رهاسازی 5 میلیون متر مکعب حق آبه

    اروجی با بیان اینکه قم، سمنان، البرز، مرکزی، همدان، قزوین، اصفهان و تهران همگی استان‌هایی هستند که در اثر خشک شدن دریاچه نمک در معرض آسیب گرد و غبار قرار خواهند گرفت، اظهار داشت: همایشی هم در اواخر آبان‌ماه و یا اویل آذر به همین منظور و با همکاری اداره کل‌های مدیریت بحران، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، پارک علم و فناوری، دانشگاه قم، دانشگاه صنعتی، جهاد دانشگاهی، مرکز رشد، مرکز نخبگان، دانشگاه آزاد و پیام نوربا موضوع نجات دریاچه نمک که 25 درصد جمعیت کشور از آن متأثر است برگزار می‌شود.

    وی با اشاره به رهاسازی 5 میلیون متر مکعب از سد 15 خرداد و رهاسازی در پایین دست تأکید کرد: شرایطی که در دریاچه نمک وجود دارد بسیار بحرانی‌تر از دریاچه ارومیه است، مردم باید در حفظ دریاچه نمک ورود پیدا کنند، وقف و نذر محیط زیستی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مردم می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

    اروجی تغییرات اقیلمی را تنها یکی از عوامل موثر در ایجاد بحران موجود عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی در ایجاد این بحران نقش داشته‌اند که در کنار عوامل طبیعی نقش عامل انسانی هم بسیار پررنگ است، چرای بی‌رویه دام، برداشت بی‌اندازه از چاه‌های زیرزمینی، احداث سدهای بالا دست و قطع حق آبه‌ها از جمله عوامل موثر در شکل گیری و پیشرفت این بحران بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار