مدیران خودروعصر اعتبار

بازآفرینی راه‌های تاریخی، فرصتی برای تحقق اندیشه ایران‌شهری

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ساخت و بازآفرینی راه‌ها با توجه به پیشینه تاریخی و اولویت‌های محلی منطقه باعث تعامل هرچه بیشتر و بهتر بین راه‌ها و شهرها شده و علاوه بر توسعه و احیای مناطق، تحقق اندیشه ایران‌شهری را در پی خواهد داشت.

بازآفرینی راه‌های تاریخی، فرصتی برای تحقق اندیشه ایران‌شهری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پابگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حامد مانی‌فر اظهار کرد: با توجه به‌ضرورت‌های جامعه امروز، در نظر گرفتن نقش تاریخ در ساخت راه‌ها و شهرها ظرفیت بزرگی است که نباید از توجه به آن غافل شد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین ادامه داد: امروزه دنیا بر روی یک بستر تاریخی قرار دارد و ما باید مطالعات خود را به سمتی ببریم که در آن پیشینه تاریخی هر کاری بررسی‌شده و ساخت و بازآفرینی راه‌ها با توجه به ارزش و اهمیت مناسبت‌های محلی و اولویت‌های تاریخی آن انجام شود.

    وی خاطرنشان کرد: قزوین سرزمینی باقابلیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بازرگانی فراوانی بوده که از لحاظ تاریخی بسیار باارزش و دارای اهمیت است، این شهر محل رفت‌وآمد تجار و افرادی بوده که از این راه ارتزاق می‌کردند.

    مانی فر با اشاره به اینکه مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که هیچ راهی بی‌دلیل شاهراه نشده است، گفت: ما باید در نظر بگیریم آن منطقه دارای چه ویژگی‌هایی بوده که قابلیت تبدیل‌شدن به شاهراه را داشته است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، اضافه کرد: در تمام طول تاریخ پل‌ها، راه‌ها، کاروانسراها و سایر ابنیه بین‌راهی در نقاط واجد ارزش بناشده‌اند، بنابراین ما نیز باید با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی مسیر و بستر تاریخی آن، اقدام به بهسازی و ساخت راه‌ها کنیم تا بتوانیم پروژه‌هایی با کاربری درازمدت بنا کنیم.

    وی یادآور شد: مردم هرگز روی مسائل کوچک و بی‌اهمیت سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، بررسی و پژوهش در خصوص پیشینه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی شهرها ثابت می‌کند که طراحی مسیرها و مکان‌یابی ساخت شهرها بسیار هوشمندانه و دقیق بوده است.

    مانی فر تأکید کرد: بنابراین با توجه به همه این‌ها و در جهت گام برداشتن به‌سوی مسیر ساخت ایرانشهر، در بحث راه‌سازی و بازآفرینی راه‌ها باید این نکته را در نظر بگیریم که راهی که ساخته یا احیا می‌شود چه تأثیری بر شهرهای هم‌جوار خود خواهد داشت.

    وی همچنین اضافه کرد: بررسی مسائلی همچون تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رفاهی بر روی شهرها به ما نشان می‌دهد که ساخت راه‌ها و شهرها در کنار هم چه نکات مثبت و منفی در پی دارد و چطور می‌توان باعث تعامل این دو باهم شد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: زمانی که قرار است راهی ساخته شود باید بررسی شود که این راه جدا از اینکه چه هزینه‌هایی برای ما دارد، چطور می‌تواند بیشترین میزان بهره‌برداری را در پی داشته و ارزش‌افزوده بیشتری در حوزه توسعه منطقه داشته باشد.

    به گفته وی امروزه اقتصاد در حمل‌ونقل یکی از اساسی‌ترین نیازهای کشور است که در قالب ایجاد مناطق آزاد، بارانداز، بندر خشک، گمرک، راه‌آهن و فرودگاه میسر می‌شود که در این راستا بررسی اهمیت وجود یا عدم وجود راه ترانزیت، کمربندی، بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، راه‌های فرعی واصلی و نیز نقش مراکز خدمات رفاهی در جاده‌ها، می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در رشد و شکوفایی اقتصاد در حمل‌ونقل داشته باشد.

    مانی فر همچنین با اشاره به اینکه باید در طراحی مسیرها و کریدورهای ارتباطی اخلاق اجتماعی شهرها نیز در نظر گرفته شود، توضیح داد: برای تعامل راه و شهر و ساخت و احیاء مسیرهای جدید باید آسیب‌ها و مزیت‌های آن، تأثیر راه‌ها و زیرساخت‌ها بر کالبد شهرها و همچنین جایگاه اقتصادی شهرها و استان‌های همسایه را نیز در نظر گرفت که در نهایت این مطالعات ممکن است منجر به تغییر شرح خدمات راه‌های جامع و حتی ایجاد رتبه‌بندی‌های جدید شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: بنابراین ما موظفیم برای طراحی شهرها و راه‌ها و برای آینده‌ی این دو، شرح خدمات جامعی تهیه‌کرده و در آن تمام آیتم‌های تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی را بررسی کنیم تا درنهایت بتوانیم با طراحی و برنامه‌ریزی مناسب شهری باعث تعامل این دو باهم شویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو