مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان در گفت و گو با عصر ساختمان

اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان برای کاهش آلودگی هوا برنامه دارد

مسئولان همکاری نمی کنند

عصر ساختمان- این اتحادیه تلاش دارد تا برای کاهش آلودگی هوا اقداماتی انجام دهد اما سازمان های ذی ربط همکاری های لازم را انجام نمی دهند .

اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان برای کاهش آلودگی هوا برنامه دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸:۰۰

    بیژن عطارد رئیس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان گفت: این اتحادیه تلاش دارد تا برای کاهش آلودگی هوا اقداماتی انجام دهد اما سازمان های ذی ربط همکاری های لازم را  انجام نمی دهند .
    وی افزود:چنانچه در ساختمان ها از سیستم حرارت مرکزی به جای پکیج استفاده شود و به جای این که هر واحد یک سیستم پکیج داشته باشد از یک موتورخانه مرکزی استفاده شود؛ بخش زیادی از آلودگی هوا از بین می رود. علاوه بر این سیستم های گرمایشی اکثر ادارات و سازمان های دولتی  که سیستم مرکزی دارند ناقص بوده و سوخت بدی دارند که تعمیر آن ها در کاهش آلودگی هوا بی تاثیر نیست.
    وی یکی دیگر از راه های کاهش آلودگی هوا را استفاده از انرژی خورشیدی دانست و گفت: می توان بر پشت بام خانه ها این سیستم را کار گذاشت و از آن برای گرم کردن آب لوله کشی استفاده کرد. در این صورت علاوه بر کاهش آلودگی هوا ناشی از استفاده از مشعل و دیگ چدن در مصرف انرژی هم صرفه جویی می شود.این وظیفه دولت است که با همکاری شهرداری ها و دیگر سازمان های مرتبط مردم را به استفاده از انرژی خورشیدی تشوق کنند.
    وی در پاسخ به این که در گذشته از وجود مشکل با شهرداری خبر داده بودید آیا این مشکلات حل شده است یا خیر؛اظهار داشت: مشکل صنف ما با سازمان نظام مهندسی، شرکت ملی گاز و وزارت راه و شهرسازی است. این سازمان ها با ما همکاری نمی کنند. با شهرداری مشکل خاصی نداریم اما گاه شهرداری ها  با عدم هماهنگی، مشکلاتی را برای ما به وجود می آورند.
    عطارد ادامه داد: برای مثال شرکت ملی گاز ایران بر اساس قانون باید از مجریان دارای پروانه صنفی اتحادیه و کسانی که هویت صنفی دارند استفاده کند اما معمولا این گونه نیست و شرکت گاز در این زمینه با ما همکاری نمی کند.همچنین سازمان نظام مهندسی بر اساس قانون فقط باید بر اجرای کار نظارت کند؛ اما متاسفانه این شرکت در حوزه اداری اجرا از قبیل تشکیل پرونده لوله کشی گاز و قراردادهای بین مالک و مجری تاسیساتی دخالت می کند.
    وی افزود: بارها از این سازمان ها درخواست کرده ایم؛ به منظور جلوگیری از تخلفات و نظم گرفتن کارها از دخالت  در کار ما سرباز زنند اما همچنان به کار خود ادامه می دهند.بارها از طریق وزارت صنعت و معدن و مرکز اصناف و بازرگانان ایران این مشکل را پیگیری کردیم .البته وزارت صنعت و معدن همکاری خوبی دارد اما به دلیل این که یک سازمان دولتی است روند به کندی پیش می رود.
    وی در پاسخ به این که تاسیسات مکانیکی واردات هم دارد یا خیر؛ اظهار داشت: کارخانه های کشور، قادر به تامین نیاز داخل هستند و نیازی به واردات نداریم. البته یکسری قطعات از ژاپن و کره وارد می شود؛ اما تاثیری در بازار داخل ندارد.
    رئیس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان با اشاره به این که کیفیت کالاهای تاسیسات مکانیکی نقش مهمی در افزایش عمر مفید بنا دارد؛ تصریح کرد: علاوه بر کیفیت، مهارت کسانی که کار نصب و اجرا را بر عهده دارند نیز بسیار مهم است. ممکن است یک فرد آماتور جنس با کیفیت را به گونه ای استفاده کند که در نهایت عمر کالا را پایین بیاورد. بنابراین  تاکید دارم اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان باید توسط افراد مجرب و دارای پروانه کسب از اتحادیه انجام شود. متاسفانه اکنون کار نصب تاسیسات مکانیکی را افرادی به شکل سیار انجام می دهند که نتیجه آن کاهش عمر بنای ساختمان است.
    عطارد با اشاره به رکود صنعت ساختمان گفت: قطعا تعداد ساخت و ساز آپارتمان ها نسبت به 4 سال پیش کاهش یافته است و این باعث شده تا بسیاری از همکاران ما به خصوص در بخش اجرا دچار مشکل شوند.
    گفتنی است؛ تاسیسات مکانیکی ساختمان به مجموع لوله‌کشی‌های ساختمان مانند اطفاء حریق، لوله‌کشی آب، لوله‌کشی شوفاژ و لوله‌کشی فاضلاب گفته می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی