مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین خبر داد:

آغاز بازسازی مقبره رئیس‌المجاهدین آبیک در سال آینده

راه‌اندازی موزه مشروطه

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آغاز بازسازی مقبره رئیس‌المجاهدین شهرستان آبیک با مشارکت بازماندگان از سال آینده خبر داد.

آغاز بازسازی مقبره رئیس‌المجاهدین آبیک در سال آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، محمدعلی حضرتی‌ها اظهار داشت: طی رایزنی با بازماندگان میرزاحسن شیخ‌الاسلام معروف به رئیس‌المجاهدین، موزه مشروطه در مقبره این مبارز زمان مشروطه راه‌اندازی می‌شود.

    وی افزود: نخستین گام در مقبره رئیس‌المجاهدین شهرستان آبیک استقرار سرایداری است که از سال آینده در این مکان مستقر می‌شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: طی سال‌های اخیر بر روی مقبره رئیس‌المجاهدین سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته بود که به دلیل وقفه در مرمت آن، بخش‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های آن از بین رفت و حتی سرقت هم انجام شد.

    حضرتی‌ها به خرید برق مورد نیاز مقبره رئیس‌المجاهدین و مکاتبات صورت گرفته برای استقرار ترانس آن خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سرقت برق در رئیس‌المجاهدین، وجود نگهبان دائم در سرایداری می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

    این مسؤول با اشاره به بازسازی مقبره رئیس‌المجاهدین شهرستان آبیک از سال آینده بیان کرد: با مشارکت بازماندگان این مبارز، آغاز پروژه بازسازی این مکان عملیاتی می‌شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اقامتگاه بو‌م‌گردی را از راهبردهای ملی کشور برای توسعه گردشگری روستایی دانست و افزود: شهرزدگی سبب شده حس رفتن ساکنان شهرهای شلوغ  به یک محیط طبیعی و بومی دلنشین شود که اقامتگاه‌های بوم‌گردی بهترین مکان است و می‌تواند مردم را با نحوه معیشت و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی مناطق دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی آشنا کند.

    حضرتی‌ها ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی مبتنی بر حفظ اصالت‌های معماری و مصالح بومی سازگار با منطقه راه‌اندازی می‌شود.

    وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم مکانیزم‌های دولتی را وارد اقامتگاه‌های بوم‌گردی کنیم، اضافه کرد: در این زمینه دولت تجربه موفقی نداشته و افراد محلی باید پای کار بیایند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اساس فرآیند گردشگری را مردم‌محور ذکر و خاطرنشان کرد: دولت هم ساز و کارهای قانونی را برای این امر فراهم کرده و حمایت و تسهیلات لازم را در اختیار متقاضیان راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی قرار می‌دهد.

    حضرتی‌ها تصریح کرد: رویکرد ما در راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها توانمندسازی جوامع محلی است.

    این مسؤول افزود: هدف میراث فرهنگی از راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، احیای روستاها است که به عنوان مدل از اقامتگاه‌ها آغاز کرده‌ایم.

    به گزارش فارس، شادروان میرزا حسن شیخ‌الاسلام فرزند مرحوم میرزا مسعود شیخ‌الاسلام، از علمای طراز اول قزوین در عهد ناصرالدین شاه بود که رهبری آزادی‌خواهان و مشروطه‌طلبان خطه قزوین را بر عهده داشت و به دلیل براندازی نظام استبدادی و فتح تهران لقب رئیس‌المجاهدین یافت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار