مدیران خودروعصر اعتبار

اتفاقی وحشتناک در موزه ملی ایران

عصر ساختمان- به دلیل واژگونی دیواره تقسیم‌کننده شیشه‌ایِ یک ویترین در موزه دوران اسلامی، دو ظرف سفالی این دوره آسیب دید. اتفاقی که مدیرکل موزه ملی ایران آن را تائید می‌کند و می‌گوید: «تلاش می‌کنیم جلوی تکرار آن را بگیریم.»

اتفاقی وحشتناک در موزه ملی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بخش دوران اسلامی در موزه ملی ایران در طول حدود 9 سال به جهت بازسازی، ساماندهی و تجهیز تعطیل بود، تعطیلی‌ای که به واسطه شنیدن خبرهای متفاوت و ضد و نقیض از پروژه طولانی مدت‌اش، حتی به سازمان بازرسی کل کشور نیز کشیده شد؛ هرچند اطلاعاتی از چند و چون آن بررسی‌ها به بیرون درز نکرد.
    اما حالا و با گذشت این سال‌ها، «جبرئیل نوکنده»، مدیرکل موزه ملی ایران، باستان‌شناس و مدیر سابق پایگاه جهانی گنبد قابوس همه تلاش خود را می‌کند تا در فضایی کاملا، بی‌حاشیه موزه ملی ایران را به سمت استانداردهای موزه‌ای و مدیریتی نهادینه شده در این موزه پیش ببرد.
    حالا در سه روز قبل و با انتشار خبری مبنی بر افتادن شیشه یکی از ویترین‌های موزه دوران اسلامی و آسیب دیدن دو ظرف سفالی ارزشمند آن از جمله این اتفاق‌هاست؛ اتفاقی که مدیرکل موزه ملی ایران آن را تائید می‌کند و تاکید دارد که مدیریت موزه ملی ایران تلاش می‌کند از این به بعد از بروز هر نوع اتفاق مشابهی جلوگیری کند.
    همه ویترین موزه دوران اسلامی بررسی فنی می‌شوند
    او در این زمینه  می‌گوید: روز شنبه اول آبان‌ماه به دلیل واژگونی دیواره تقسیم‌کننده شیشه‌ای ویترین از نوع خوابیده در تالار دوره سلجوقی موزه دوران اسلامی به دو ظرف سفالی این دوره آسیب وارد شد.
    وی با بیان این که در این اتفاق اشیاء آسیب دیده به مخزن منتقل شدند و از هفته آینده مورد مرمت قرار می‌گیرند، افزود: ویترین آسیب دیده نیز مورد بررسی فنی قرار گرفت و به دلیل این حادثه تلخ، قرار شد همه ویترین‌ها بار دیگر توسط کارشناسان فنی و مجرب مورد معاینه فنی قرار گیرند تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.
    علت را همه می‌دانیم؛ به آینده فکر کنیم
    هر چند از زمانی که حضور رسانه‌ها در فضای میراث فرهنگی معنا پیدا کرد و گروه‌هایی با نام دوستداران میراث فرهنگی در کشور رشد کردند، موزه ملی ایران به عنوان موزه مادر و بخش‌های مختلفش علاوه بر نظارت سازمان میراث فرهنگی، زیر ذره‌بین این دوستداران و رسانه‌های این حوزه بودند. از سوی دیگر بازگشایی بخش دوران اسلامی  در سال گذشته نیز توجه‌های بیشتری را به خود جلب کرد.
    این بخش از موزه ملی ایران، پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و  طرح های ناقصی که فقط زمان را برای نمایش گنجینه ارزشمند دوران اسلامی کشور برای گردشگران سوزاند و اعتبارهایی که بیهوده هزینه شدند، بالاخره سال گذشته در کنار دل نگرانی‌های عمیقی که وجود داشت، بازگشایی شد.دل نگرانی که بیشتر نشانه یک هشدار است.
    اما احتمال بروز این نوع رخدادها را نباید صرفا و فقط منحصر به موزه‌های ایران و موزه ملی ایران دانست، اتفاقی که رخ دادن آن در مهمترین موزه‌های دنیا مانند لوور و هرمیتاژ نیز وجود دارد.
    با این وجود، مدیرکل موزه ملی ایران که تمایلی نسبت به بیان علت این اتفاق ندارد، در پاسخ به پرسش ایسنا تاکید می‌کند که «وی به عنوان رئیس موزه ملی ایران همه تلاش خود را برای جلوگیری از بروز آن می‌کند.» با این پاسخِ نوکنده، توجه به آینده موزه‌های ایران، استانداردها و ویترین‌هایی که هنوز باید میزان استانداردشان بررسی شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار