مدیران خودروعصر اعتبار

درصورت تداوم گرمایش جهانی؛

اسپانیا بیابان می‌شود

عصر ساختمان- معاهده پاریس که در دسامبر ۲۰۱۵ میان ۱۹۵ کشور مختلف جهان شکل گرفت، دستوالعمل‌ها و اهدافی را برای مقابله با گرمایش جهانی تعیین کرده‌است تا مانع از آن شود که دمای جهان بیش از دو درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند.

اسپانیا بیابان می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش ساینس، گروهی از دانشمندان فرانسوی با استفاده از مدل‌های آب و هوایی و داده‌های تاریخی تلاش کردند بدترین وضعیت ممکن درصورتی که دمای زمین از مرز دو درجه عبور کند را متصور شوند.

    نتیجه این شبیه‌سازی نشان داد درصورتی که دما بیش از دو درجه افزایش پیدا کند، جنوب اسپانیا از یک جنگل سرسبز به بیابانی بزرگ تبدیل خواهد‌شد و در نتیجه آن تنوع گونه‌های زیستی مختل شده و سیلی از حیوانات مهاجر در جستجوی یافتن سرپناه جا‌به‌جا خواهند شد.

    براساس معاهده پاریس کشورها باید متعهد شوند که گرمایش جهانی را به دو درجه افزایش و درصورت امکان به 1.5 درجه افزایش محدود کنند. به گفته محققان بیشتر مردم این مقدار افزایش دما را چندان مهم نمی‌دانند، اما این شبیه‌سازی می‌تواند واقعیت این چند درجه افزایش دما را در برابر دیدگان آنها قرار دهد.

    محققان این شبیه‌سازی را روی منطقه مدیترانه انجام دادند زیرا این منطقه از گذشته‌های دور تا به امروز منطقه‌ای حاصلخیز به شمار رفته‌است. بسیاری از تمدن‌ها این منطقه را خانه خود می‌دانستند، یونانی‌ها، مصری‌ها و رومی‌ها از این رو دانستن اینکه تغییرات اقلیمی چگونه می‌تواند بر آینده این منطقه اثر بگذارد می‌تواند اثر بیشتری بر مردم داشته‌باشد.

    برای انجام این تحقیق، محققان از داده‌های مربوط به گرده گیاهان برای بررسی تغییراتی که طی 10 هزار سال گذشته در این منطقه رخ داده استفاده کردند و براساس آن مدلی آب و هوایی طراحی کردند. بر اساس این مدل مدل‌های رایانه‌ای پیچیده‌ای ایجاد شدند که میزان مختلفی از گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر زمین را محاسبه می‌کردند و به این شکل محققان می‌توانستند تغییرات ایجاد شده در منطقه را متناسب با میزان افزایش این گازها بررسی کنند.

    پس از بررسی تمامی اعداد و ارقام به دست آمده، محققان دریافتند درصورتی که دمای جهانی در حد امروز باقی بماند، یعنی یک درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای پیش صنعتی، منطقه مدیترانه دچار تغییر چندانی نخواهد شد. اما اگر دما تا دو درجه دچار افزایش شود، خشکسالی منطقه را فرا خواهد گرفت و به تدریج این منطقه مملو از درخت به بیابانی بی آب و علف تبدیل خواهد شد.

    در نتیجه این تغییر اکوسیستمی در این منطقه ایجاد خواهد شد که هیچ سابقه تاریخی نخواهد داشت، و اثری از اکوسیستم قبلی نیز باقی نخواهد ماند. تمامی این یافته‌ها در شرایطی به دست آمده‌اند که عواقب فعالیت‌های انسانی از قبیل جنگل زدایی و تخریب زمین به واسطه کشاورزی در از بین بردن بافت گیاهی این منطقه در این مطالعه به حساب نیامده‌است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو