مدیران خودروعصر اعتبار

در گفت‌وگوی خانه ملت با نمایندگان مطرح شد؛

آلودگی هوا در حصار آسمان‌خراش‌ها

بلندمرتبه‌سازی در سایه سنگین سیاست

عصر ساختمان:تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر تشدید آلودگی هوا عاملی است که مدیران دولتی و برخی نمایندگان بر آن تاکید داشته اما مدیران شهری و برخی دیگر از نمایندگان آن را بی تاثیر می‌دانند.

آلودگی هوا در حصار آسمان‌خراش‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از خانه‌ملت، به دنبال اما و اگرهای معضل رفع آلودگی هوا که از یک ماه اخیر مطرح است، افزایش بلندمرتبه سازی‌ها در غرب و شمال تهران به عنوان یکی از عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا مطرح شده است، عاملی که محل اختلاف مدیران شهری و دولتی است.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کاهش جریان باد در شمال تهران در 10 سال گذشته را افزایش ساختمان های بلند، دانسته است، اما محمدباقر قالیباف بلندمرتبه‌سازی را بر افزایش آلودگی هوا بی تاثیر می‌داند و می‌گوید: اگر قرار است که ساخت و ساز باعث جلوگیری از وزش باد در شهرها باشد پس چرا ما هم اینک در اراک، اصفهان، مشهد و سایر کلان شهرها با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم؟ در واقع حرکت باد از غرب تهران به سمت شرق تنها در یک نقطه محدود نمی‌شود که ما اعلام بکنیم ساخت و سازها در غرب شمال پایتخت باعث آلودگی هوا شده است.

    بی تاثیر خواندن بلند مرتبه سازی در تشدید آلودگی هوا از سوی قالیباف و اینکه وی می‌گوید: شهرداری برای بلند مرتبه سازی تنها پیشنهادات خود را به شورای عالی شهرسازی ارایه می‌کند و تصمیم نهایی با شورای عالی شهرسازی است، در حالی مطرح است که شراره معدنیان مشاور معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران می‌گوید: ساختمان‌های بلند خالی از سکنه در غرب تهران نمونه‌یی از برنامه‌ریزی‌های نادرست برای مکان‌یابی ساخت ساختمان‌های بلند است و نبود تعادل اقتصادی بین درآمد، هزینه و اختیارات شهرداری‌ها برای ایجاد درآمدهای شهری در برخی برهه‌های زمانی مدیران شهری را ناچار به تراکم‌فروشی ‌کرد.

    بلندمرتبه‌سازی در افزایش آلودگی هوای تهران نقش بسزایی دارد

    ابراهیم نکو عضو مجمع نمایندگان استان تهران اما به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت تاکید می‌کند: بدون شک برج ها و ساختمان های بلند در جریان باد شهری و به تبع در افزایش آلودگی هوای پایتخت نقش دارند که در صورت ادامه این روند جنایتی غیر قابل بخشش رخ می‌دهد.

    نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: وظایف شهرداری‌ها و شورای عالی شهرسازی آینده‌نگری و ترسیم وضعیت شهر است، لذا اگر شورای عالی شهرسازی و شهرداری نتوانند آینده شهر را ترسیم کند باید تعطیل شوند و به نظر می رسد حداقل کار، جلوگیری از  افزایش بلندمرتبه سازی و برج سازی‌هاست.

    وی هر دو نهاد شهرداری و شورای عالی شهرسازی را مقصر می‌داند و می‌گوید: شهرداری و شورای عالی شهرسازی باید تاوان و دیه انسان‌هایی که به سبب آلودگی هوا جانشان به خطر افتاده را بپردازند.

    نکو معتقد است: شورای شهر نیز به لحاظ قانونی اختیاراتی دارد که می تواند شهرداری را از افزایش بلندمرتبه سازی منع کند، در واقع باید مانع شهرداری از صدور جوازهای ساخت‌سازهای بلندمرتبه شود، مجلس نیز آمادگی اصلاح قوانین در این خصوص را دارد البته دولت با ارائه لایحه می‌تواند اقدام موثرتری داشته باشد.


    سکوت معنادار نهادهای متولی ساخت‌وساز به دلیل مناسبات سیاسی و مالی است

    وی از سکوت معنادار برخی دستگاه های مربوط به ساخت و ساز صحبت می‌کند و می‌گوید: سازمان‌ها و نهادها متولی ساخت ساختمان بلندمرتبه، بنا به مناسبات سیاسی و مالی در مقابل تخلفات بلندمرتبه سازی‌های بی‌رویه سکوت اختیار کرده‌اند.

    بلندمرتبه سازیی که به اعتقاد نکو، از سویی موجب خسارات مالی و جانی به شهروندان شده و از سوی دیگر مهاجرت بی‌رویه به شهرها و از جمله پایتخت را رقم زده است.

    این نماینده مردم در مجلس نهم معتقد است: برخی مجموعه ها به راحتی جواز ساخت دریافت می‌کنند، در حالی که افراد عادی برای جواز ساخت و یا تعمیرات با هزاران مسیر پر پیچ و خم مواجه هستند، لذا امام و اگرهای بلندمرتبه سازی باید مشخص شود که چرا برج‌هایی که منافع عده‌ای در آنها نهفته شده، در روز روشن و به سرعت قد علم می‌کنند.

    اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا تنها راه رفع آلایندگی است

    مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اما تشدید آلودگی هوای پایتخت را کوتاهی همه نهادها می‌داند و در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: آلودگی هوا برگرفته از عوامل مختلفی است که هر کدام درصدی را شامل می شوند ولی یقینا بیشترین سهم متعلق به ناوگان حمل و نقل است و اگرچه بلندمرتبه سازی هم قطعا تاثیراتی داشته اما نمی‌توان تمام تقصیر را به این دلیل دانست.

    چمران با تاکید بر ضرورت ساماندهی ناوگان حمل و نقل، معتقد است: اجرای طرح جامع کاهش آلودگی که در سال‌های 79 و 90 و البته در دولت تدبیر و امید مورد بررسی و در دستورکار دولت قرار گرفته و شورای سوم شهر تهران نیز اصلاحاتی در آن انجام داد، تنها راه حل رفع آلودگی هواست، لذا شهرداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای عالی شهرسازی و پلیس به تهایی نمی توانند موجبات کاهش آلودگی هوا را رقم بزنند.


    لزوم بازنگری در قوانین بلند مرتبه سازی‌ با هدف کاهش آلودگی هوا

    سید مهدی هاشمی نیز درخصوص تاثیر بلند مرتبه‌سازی‌ها در افزایش آلودگی هوا به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفته است: اگرچه بلندمرتبه‌سازی‌ و ساخت‌وسازها در مناطق مختلف تهران به ویژه غرب پایتخت درافزایش آلودگی هوا بی‌تاثیر نیست، اما میزان تاثیرات آن در حداقل ممکن قرار دارد زیرا طرح‌ها و پرو‍ژه‌های ساختمانی پس از اخذ تاییدیه‌های لازم ازسوی مشاوران ذی ربط  اجرایی می شود.

    نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، می‌گوید:‌ بلند مرتبه‌سازی از آن دست موضوعاتی است که ضوابط آن در شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون ماده 5 مشخص شده و مجوز آن درحداقل ممکن صادرشده است، بنابراین ارتباط مواردی مانند بلند مرتبه سازی‌ها با افزایش آلودگی هوا نوعی فرار به جلو است.

    وی با بیان اینکه آلودگی هوا درمدت زمان کوتاه قابل حل نیست، تاکید می‌کند: با مشکل آلودگی هوا نباید برخورد سیاسی کرد، چرا که رفع معضل آلودگی هوا تنها با همفکری و همکاری حداکثری میان نهادها و سازمان های ذی ربط امکان پذیر است، هرچند که درطی 8 سال گذشته برای حل مشکل آلودگی هوا هیچ توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی نشده است.

    هاشمی با انتقاد از اینکه  اکثر وسایل نقلیه عمومی فرسوده هستند، تصریح می‌کند:‌ متاسفانه هیچ بودجه ای ازسوی دولت به شهرداری برای توسعه حمل ونقل عمومی اختصاص داده نشده است، بنابراین دلیل عمده آلودگی هوا فرسودگی حمل ونقل عمومی و عدم اصلاح مصرف سوخت در اتومبیل‌ها است، اما با این حال در صورت اثبات تاثیر بلند مرتبه سازی در افزایش آلودگی هوا می توان در قوانین بلند مرتبه سازی ها با هدف کاهش آلودگی هوا بازنگری کرد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ اگر بلند مرتبه‌سازی‌ها از سوی شهرداری براساس قوانین و ضوابط صورت نگرفته باشد، شورای عالی شهرسازی می تواند با اعلام این موضوع، ساخت وسازها را متوقف کند.

    حال با وجود دلایل مطرح در تاثیر بلندمرتبه سازی در تشدید آلودگی هوا امید می‌رود که مسئولان شهری با استناد به طرح تفصیلی بلندمرتبه سازی در پایتخت را ساماندهی کنند تا شاید گامی در راستای رفع آلودگی هوا برداشته شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی