مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه وشهرسازی تشریح کرد

جزئیات پرداخت ۳ نوع تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان : معاون وزیر راه وشهرسازی از ۳ نوع تسهیلات نوسازی خبر داد و گفت: وام نوسازی برای اولین بار سقف آن برای کلانشهرها به ۵۰ میلیون تومان، برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان به ازای هر واحد نوسازی رسیده است.

جزئیات پرداخت ۳ نوع تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی صبح امروز از ملاک‌های شناسایی بافت فرسوده و آغاز اعطای تسهیلات نوسازی در این محلات خبر داده بود گفت: این محدوده‌ها عمدتا در شهرهایی از کشور هستند که مشکلاتی از قبیل کمبود خدمات و پایین بودن امکانات زیرساختی و ابعاد مختلف مسائل و مشکلات زیست محیطی ساکنان آنها را تهدید می‌کند. به استناد مصوبه شورایعالی شهرسازی بافت‌های فرسوده با سه شاخص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری در سطح کشور شناسایی می‌شوند. ما تاکنون بر اساس این سه شاخص و معیارهای گفته شده در 495 شهر این محدوده‌ها را شناسایی کردیم که نزدیک به 73 هزار هکتار گزارش شده است، همچنین در 91 شهر محدوده‌های دیگر تحت عنوان سکونتگاه غیر رسمی شناسایی شده است که در مجموع جمع مساحت این محدوده‌های هدف شامل محدوده‌های مراکز تاریخی شهرها، سکونتگاه غیر رسمی و بافت‌های میانی که پیرامون محدوده‌های مرکزی شکل گرفته و فرسوده محسوب می‌شوند بالغ بر 130 هزار هکتار اعلام شده است.

    ایزدی در خصوص سقف تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده در تهران و سایر شهرها بیان کرد: به استناد تجربیات گذشته تنها راه‌حل و یا کارآمدترین راه‌حل برای به جریان انداختن فرایند بهسازی در این محدوده‌ها مشارکت دادن مردم در این قضیه است، برای مشارکت دادن مردم باید انها را توانمند کرده و ابزارهای تشویقی و حمایتی را در اختیارشان قرار دهیم، یکی از این ابزارها تسهیلات است که خوشبختانه سال گذشته توانستیم مصوبه هیأت وزیران را گرفته و به ازای هر سال 300 هزار تسهیلات نوسازی در اختیار مردم قرار دهیم.

    وی در ادامه ار ارائه سه نوع تسهیلات نوسازی در کشور خبر داد و افزود: وام نوسازی که برای اولین بار سقف آن برای کلانشهرها به 50 میلیون تومان رسیده ، برای شهرهای بالای 200 هزار نفر 40 میلیون تومان و برای سایر شهرها 30 میلیون تومان به ازای هر واحد نوسازی وام تعلق مشخص شده است. سود وام در واقع به استناد مصوبه و ابلاغیه بانک مرکزی 24 درصد برای دوران دوساله مشارکت و 21 درصد برای 10 ساله بعدی که دوران فروش اقساطی محسوب می‌شود، معین شده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: از این 24و 21 درصد، دولت موظف است 10 درصد از آن را پرداخت کند لذا وامی که مردم دریافت می‌کنند وامی با سود 14 درصد برای دو ساله اول  و 11 درصد برای 10 سال بعدی خواهد بود. البته یک مصوبه اخیر هم اعلام شده که در صورتی که ساکنین و متقاضیان نوسازی مبحث 19 مبنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی را رعایت کنند میزان سهم دولت به 12 درصد افزایش پیدا می‌کند.

    ایزدی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: وام دوم، وام ودیعه مسکن است که ما به ازای هر واحد نوسازی برای دوران نوسازی 20 ، 15 و 10 میلیون تومان به مالکین برای اجاره کردن در دوران نوسازی پرداخت می‌کنیم( 20 میلیون تومان برای کلانشهر  و 15 میلیون تومان برای شهرهای بالای 200 هزار نفر و 10 میلیون تومان برای سایر شهرها).

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح شرایط نوع سوم‌های نوسازی در کشور اعلام کرد: وام مقاوم‌سازی نوع سوم تسهیلات نوسازی است که تعداد آن محدود بوده ولی عمدتا برای ساختمان‌های ارزشمند که نیازمند نوسازی و استحکام‌بخشی هستند اعطا می‌شود. این وام قرض الحسنه است صرفا یک کارمزد داشته و سقف آن 20 میلیون تومان است.

    این مقام مسئول درخصوص نوسازی مناطق اعلام شده در روستاها بیان کرد: طبق مصوبه اعلام شده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با پرداخت سالانه 200 هزار تسهیلات نوسازی موظف به اعطای وام در روستاها خواهد بود.

    ایزدی درباره مراحل ثبت‌نام دریافت تسهیلات نوسازی بیان کرد: ازآنجایی که در طول 2 سال گذشته روند اعطای تسهیلات کند شده بود، تعدادی از پرونده‌های متقاضیان همچنان باقیمانده بود که موظف بودیم در گام اول از این پرونده‌ها شروع کنیم ولی هنوز سهمیه قابل توجهی در دست داریم که افراد جدید با مراجعه به سامانه ( که به منظور کاهش گردش و فرایند کار در سایت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طراحی شده است) و تکمیل مدارک مورد نیاز ثبت‌نام کنند.

    وی افزود: اولین شرط اصلی برای دریافت وام طبق مصوبه بانک مرکزی واقع شدن ملک در محدوده بافت فرسوده است که داشتن پروانه ساختمانی و احراز مالکیت ملک نیز دومین و سومین شرط آن به شمار می‌روند. همچنین انبوه سازان به عنوان یک نهاد تخصصی که قادر به ارائه ساختمانی با کیفیت بهتر هستند و پس از ان زنان سرپرست خانوار اولویت‌های دریافت وام خواهند بود.

    مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهر ایران درباره برنامه‌ریزی برای فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی لازم در محلات هدف بیان کرد: ما در حال انجام دو اقدام مضاف بر کار تسهیلات هستیم، درواقع در تلاشیم با حمایت از شهرداری‌ها اقداماتی برای زیرساخت‌های شهری و توسعه خدمات و تجهیز فضاهای عمومی در این محلات انجام دهیم و از سویی دیگر تاکنون اقداماتی نرم‌افزاری با راه‌اندازی دفاتر خدمات نوسازی یا تسهیل‌گری با شهرداری پیش بردیم که هم اکنون نیز شاهد موفقیت‌های خوبی در تهران، شیراز، رشت و اصفهان نیز بودیم.  این دفاتر نهادهایی خواهند بود که می‌توانند اطلاع رسانی مناسب داشته باشند و زمینه را برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی و مردمی در محلات ایجاد کنند. ما از طریق حمایت و تجهیز این دفاتر می‌توانیم ظرفیت مناسبی را برای به حرکت در آوردن جریان بهسازی به عنوان یک ضرورت در همه ابعاد ایجاد کنیم.

    ایزدی در پایان از معرفی 57 هزار متقاضی واجد شرایط برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن خبر داد و گفت: در حال حاضر نیز آمادگی معرفی 55 هزار واحد دیگر را تا پایان سال داریم که درصورت پیشرفت خوب فعالیت ها تا پایان سال 94 نزدیک به 110هزار مورد می توانند از وام نوسازی استفاده کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو