مدیران خودروعصر اعتبار

فعال مسکن با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی کشور:

سود ۳۲ درصدی بانکی مانع سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز می‌شود

عصر ساختمان- یک فعال حوزه مسکن با انتقاد از بانک‌های داخلی در پرداخت وام‌ با سود ۳۲ تا ۳۵ درصدی به سازندگان و انبوه‌سازان ساختمان، گفت: در همه جای دنیا ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های بخش مسکن را بانک‌ها با سود ۴ درصدی تامین می‌کنند.

سود ۳۲ درصدی بانکی مانع سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، مُرسل جلالی در نشست خبری با انتقاد از عدم حمایت دولت‌ها از سازندگان و انبوه‌سازان بخش مسکن اظهار کرد:‌ اجرای پروژه‌های عظیم و بزرگ حمایت‌های بسیار و همه جانبه‌ای را از سوی دولت می‌طلبد.

    وی ادامه داد: همه جای دنیا بانک‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از پروژه‌های ساخت و ساز حمایت می‌کنند، اما در ایران این گونه نیست. در بهترین حالت ممکن بانک‌ها وام‌هایی را به انبوه‌سازان پرداخت می‌کنند که عملا سود این وام پروژه را نابود می‌کند.

    وی با تاکید بر ضرورت تغییر در سیستم‌های بانکی نرخ سود تسهیلات بانکی را 32 درصد اعلام و بیان کرد: منطقه آزاد می‌تواند خارج از ضوابط سرزمین اصلی برخی تسهیلات را برای سازندگان در نظر بگیرند.

    جلالی با اشاره به رکود حاکم در بخش مسکن کشور ادامه داد:‌ در همه جای دنیا 20 تا 25 درصد سرمایه‌گذاری ساخت و ساز را تامین می‌کنند و دولت‌ها (بانک‌ها) تامین بقیه سرمایه‌گذاری را بر عهده می‌گیرند،‌از این رو از دولت می‌خواهیم در بخش ساختمان از انبوه‌سازان با تسهیلات ارزان‌قیمت حمایت کند. 

    مدیرعامل شرکت انبوه‌سازان همای تهران با بیان این‌که بهره‌ بانکی در سایر کشورها فقط 4 درصد است اما این سود در ایران 32 تا 35 درصد است،‌گفت: چون وام به خریداران مناقل می‌شود آنها به هیچ عنوان نمی‌توانند چنین وامی را بازپرداخت کنند.

    جلالی با یادآوری این‌که پروژه دو قلوی کیش 7 سال پیش با دلار 1200 تومانی آغاز شد، این در حالی بود که با افزایش نرخ دلار علاوه بر ما خیلی از سازندگان مسکن دچار شوک شدند.

    وی در توضیح دلایل طولانی شدن روند ساخت این پروژه افزود:‌افزایش نرخ دلار آغاز مشکلات ما بود به‌طوریکه وارد مسیری بی بازگشت شدیم به همین دلیل نیز بسیاری از سازندگان بخش‌های مختلف این پروژه مجبور شدند مشخصات فنی را تغییر کنند.

    به گزارش تسنیم، ساخت پروژه برج‌های دوقلوی کیش با سرمایه‌گذاری داخلی و با مشارکت پیمانکاران خارجی سال 1388 آغاز شده و هم‌اکنون در مراحل اتمام قرار دارد. در این پروژه 460 واحد مسکونی در متراژهای مختلف (60 تا 460 متر) ساخته شده که قیمت پایه واحدهای آن از متری 13.5 میلیون تومان آغاز می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار