مدیران خودروعصر اعتبار

ثبت ۲ اثر تاریخی گلستان در فهرست آثار ملی

عصر ساختمان- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت قدمگاه خواجه خضر گرگان و خانه رحیم خان مقصودلو شهر سرخنکلاته در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

ثبت ۲ اثر تاریخی گلستان در فهرست آثار ملی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ابراهیم کریمی با اعلام این خبر گفت: با توجه به ارزش معماری این بناها و پیگیری های صورت گرفته، این آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

    به گفته وی، قدمگاه خواجه خضر یکی از بناهای تاریخی شهرستان گرگان و متعلق به دوره قاجار بوده که در جبهه شرقی تپه تاریخی قلعه خندان واقع شده است.

    کریمی، تقارن و تناسب زیبا را یکی از مهمترین مولفه‌های معماری در ساخت این بنا اعلام کرد و افزود: از دیگر زیبایی‌های این بنا می‌توان به تزئینات، قاب بندی و استفاده از چوب در ساخت درب ها و پنجره ها اشاره کرد. مصالح اصلی این بنا آجر و گچ است که از داخل و خارج بندکشی شده و کلیت بنا دارای حجمی مکعب شکل است.

    مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین اعلام کرد: خانه رحیم خان مقصودلو که یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجاریه در شهر سرخنکلاته است، نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این خانه تاریخی  شامل دو بنا روبه روی هم بوده که در حیاطی به وسعت 2000 متر قرار گرفته است.

    وی در خصوص ویژگی‌های معماری این خانه تاریخی نیز گفت: معماری ایرانی اسلامی و همساز با اقلیم همچون استفاده از مصالح بومی و هماهنگی با طبیعت و جغرافیایی منطقه، ایوان یا تالار ستوندار با منظری زیبای رو به حیاط که معمولا به عنوان فضای تابستان نشین مورد استفاده قرار می گرفت، بام سفال پوش و شیرسرهای سه طبقه چوبی خراطی شده که با عرض حدود 1.5 متراز بنا پیش آمدگی دارد و همچنین اتاقها با بازشوهایی چوبی که توازن و تعادل را در حجم نمایان کرده است، از دیگر ویژگی های این بنای تاریخی است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: با توجه به ارزش معماری این دو بنا و پیگیری های صورت گرفته، خانه رحیم خان مقصودلو سرخنکلاته با شماره 31570 و قدمگاه خواجه خضر گرگان با شماره 31571 در تاریخ 11 مهرماه 95 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار