مدیران خودروعصر اعتبار

«تل چگا سفلی» یکی از محوطه‌های تاریخی نامزد ثبت جهانی است

عصر ساختمان- سرپرست هیات باستان شناسی تل چگا سفلی زیدون گفت: «تل چگا سفلی»بعنوان یکی از محوطه‌های تاریخی بی‌نظیر، نامزد ثبت جهانی است.

«تل چگا سفلی» یکی از محوطه‌های تاریخی نامزد ثبت جهانی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عباس مقدم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سردشت زیدون اظهار کرد: زیر ساخت‌های لازم برای توسعه منطقه گردشگری و ترویستی زیدون نیازمند نگاه ویژه مسؤولان است تا این منطقه بعنوان منطقه تاریخی ثبت جهانی شود.

    وی ضمن اشاره به اینکه منطقه تاریخی تل چگاه سفلی یکی از وسیع‌ترین و مهم‌ترین زیستگاه انسان پیش از تاریخی در دشت زهره به عنوان نقطه کانونی پروژه در نظر گرفته شده است افزود:  با توجه به این که این محوطه بعنوان یکی از محوطه‌های تاریخی بی‌نظیر، به صورت جد پیگیر نامزد ثبت جهانی است.

    سرپرست هیات باستان شناسی تل چگا سفلی افزود: بسترهای لازم و اطلاعات بیشتر و مطالعات در خصوص بستر رودخانه زهره بعنوان اصلی‌ترین رودخانه این منطقه می‌تواند کمک‌های بسزایی در شناخت این محوطه تاریخی داشته باشد.

    این باستان شناس تصریح کرد: بر اساس مطالعات و اطلاعات بیشتر نسبت به زیست گاه‌های انسانی و چگونگی زندگی انسان‌های این منطقه نیازمند امکانات و تجهیزات و همکاری بیشتری از طرف ارگان‌ها و ادارات دولتی هستیم.

    مقدم خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود استانداری خوزستان طبق صورتجلسه‌ای که سال گذشته که در محل محوطه تاریخی صورت گرفته عمل کند.

    وی ضمن اشاره به تفاهم نامه صورت گرفته افزود: قرار بود قبل از سال 95 کارگروهی در استانداری خوزستان برای بررسی و مرتفع کردن مشکلات این منطقه تاریخی صورت گیرد، ولی متاسفانه صورت جلسه‌ای که با استانداری نوشته شده به حال خود رها شده است.

    سرپرست هیات باستان شناسی تل چگا سفلی ادامه داد: منطقه تاریخی تل چگاه سفلی زیدون پتانسیل‌‌های بسیاری خوبی دارد ولی متاسفانه نبود اعتبار و امکانات لازم برای ادامه پروژه از معضلات این پروژه است.

    مقدم خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی نباید قربانی بعضی از مسائل شود و این نیازمند همت مردم و تلاش مسؤولان است که بتوانند در این امر همت کنند.

    وی افزود: آثار تاریخی زیدون بسیار مهم است و وظیفه شرعی و ذاتی خود می‌دانم که از این منطقه حفاظت کنم و از هیچ تلاشی برای احیا این منطقه دریغ نخواهیم کرد.

    سرپرست هیات باستان شناسی تل چگا سفلی یادآور شد: اگر این منطقه ثبت جهانی شود می‌تواند تحولات بسیار خوبی در زمینه گردشگری، توریستی و اشتغال زایی داشته باشد.

    مقدم افزود: با توجه به تحقیقات و مقالات علمی که در این زمینه صورت گرفته شده است امید است در آینده نزدیک یک تیم تحقیقاتی از اروپا و خاورمیانه از این محوطه تاریخی بازدید کنند.

    وی گفت: حمایت درست و پشتیبانی از اجرای این عملیات نیازمند خواستن و ایجاد زمینه و زیرساخت ‌هایی است که همت مسؤولان را می‌طلبد.ما در هشت سال دفاع مقدس به تنهایی توانستیم بر دشمن غلبه و در بعضی از زمینه‌ها به خودکفایی برسیم و این همت هم اکنون نیاز است تا این آثار بی نظیر و تاریخی را به ثبت جهانی برساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار