مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بیجار به نظام مهندسی گزارش شده است

عصر ساختمان- مدیر اجرایی سازمان نظام مهندسی بیجار گفت: نیمه اول امسال حدود ۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در شهر بیجار به این سازمان گزارش شده است.

۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بیجار به نظام مهندسی گزارش شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از خبرگزاری فارس،  از بیجار، ساخت و سازهای غیرمجاز به عنوان یک پدیده شوم و با تبعات اجتماعی زیاد، سال‌هاست در بیجار انجام می‌شود و چنین برداشت می‌شود که توان مقابله با این معضل وجود ندارد.

    شاید اگر تنها مجموعه شهرداری را به عنوان متولی نظارت بر ساخت‌ سازهای غیرمجاز بدانیم کاری انجام نشود که می‌طلبد مسؤولان قضایی و انتظامی نیز به کمک آنها تا ترمز قطار این تخلفات کشیده شود و از رشد بی‌رویه این پدیده شوم جلوگیری کنند.

    مدیر اجرایی دفتر نظام مهندسی بیجار در خصوص ساخت وسازهای غیرمجاز در بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بیش از 100 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در 6 ماهه اول سال 95 به نظام مهندسی گزارش شده است، گفت: بیجار از لحاظ ساخت و ساز آخرین شهر در استان است و ساخت و ساز غیرمجاز در بیجار به اوج رسیده است.

    کمال فرمانی‌فرد افزود: در سال 94 تقریبا یک میلیون مترمربع در سطح استان کردستان ساخت و ساز صورت گرفته است که از این میزان نزدیک 40 هزار مترمربع در شهرستان بیجار بوده است.

    مدیر اجرایی دفتر نظام مهندسی شهرستان بیجار ادامه داد: در گذشته حتی برای 20 متر ساخت و ساز برای انجام امور فنی به نظام مهندسی مراجعه می‌شد اما اکنون ساختمان و آپارتمان غیرمجاز در خیابان‌های اصلی بدون نقشه و بدون جواز شهرداری در حال ساخت و ساز است و کسی در این زمینه جوابگو نیست.

    فرمانی‌فرد در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری و شخص شهردار در این زمینه هیچ اقدامی انجام نداده است، گفت: شهرداری در این زمینه نه تنها بسیار ضعیف عمل کرده است بلکه شهردار در جلسه ای که با حضور فرماندار و چند تن از روسای ادارات در این راستا برگزار شد اذعان کرد که "نمی‌تواند از ادامه روند و توقف ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری کند" و از جلوگیری از این روند ابراز ناتوانی کرده است.

    به گفته مدیر اجرایی دفتر نظام مهندسی بیجار، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در اواخر شهریور به شهردار متذکر شده و خواستار جلوگیری از این روند شد.

    وی گفت: ساخت و ساز در تمام روستاهای سطح شهرستان بیجار به صورت فنی انجام می‌شود به طوری که بنیاد مسکن به نظام مهندسی ارجاع داده که بعد از طراحی در نظام مهندسی ساخت و ساز با نظارت بنیاد مسکن انجام می‌شود.

    به گفته فرمانی‌فر، نیمه اول امسال بیش از 100 مورد ساخت و ساز غیرمجاز مستند با عکس و فیلم در سطح شهر بیجار به نظام مهندسی گزارش شده است که برای شهرداری، شورای شهر و  فرمانداری ارسال شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا راه حلی برای جلوگیری از این معضل وجود دارد و آیا فقط شهرداری می‌تواند از ادامه این روند جلوگیری کند، گفت: ساخت و ساز غیرمجاز به نفع شهرداری است چرا که آنها را جریمه کرده و چند برابر متراژ واقعی و قیمت واقعی دریافت می‌کند و مردم نیر مجبور به پرداخت آن خواهند شد.

    این مسؤول ادامه داد: براساس مصوبه‌ای، اعطای امتیازات گاز، برق و سند مالکیت به ساختمان‌های فاقد تائیدیه فنی خودداری می‌کند.

    مدیر اجرایی دفتر نظام مهندسی بیجار گفت: ساخت و ساز غیرمجاز معضلی اجتماعی است که چند سال آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد.

    فرمانی‌فرد ادامه داد: ساخت و ساز غیرمجاز ممکن است به یک پدیده نامیمون تبدیل شود و یا حتی موجب ایجاد مشکلات امنیتی شود.

    وی ادامه داد: با روی کار آمدن هر شهردار تصمیمات در راستای ساخت و ساز متغییر است و برخی از آنها تشخیص می‌دهند که ساخت و ساز به هر میزان که ممکن است، انجام شود.

    فرمانی‌فرد بیان کرد: نمونه از ساخت و ساز بیش از حد بدون توجه به زیرساخت شهری در خیابان شهدای بیجار است که شهرداری مجوز ساخت آپارتمان‌های 7 الی 8 طبقه را صادر کرده است که چند سال آینده تردد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو