مدیران خودروعصر اعتبار

فعالیت شبکه های زیر زمینی فروش غیرمجاز آهن در مشهد

عصر ساختمان:مسؤول اتحادیه آهن آلات ساختمانی مشهد با اشاره به رکود حاکم بر بخش ساخت و ساز می‌گوید: این مسأله، رکود در بازار آهن آلات را نیز به همراه داشته است، به طوری که رونق خود را از دست داده و خرید و فروش به کمترین میزان به خاطر افت ساخت و ساز رسیده است.

فعالیت شبکه های زیر زمینی فروش غیرمجاز آهن در مشهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از قدس آنلاین،عطایی می‌افزاید: از ابتدای سال 92 تاکنون قیمت انواع شاخه‌های آهن آلات روند نزولی داشته، به طوری که آهن شاخه 14 از 370 هزار تومان با 100 هزار تومان کاهش به 270 هزار تومان رسیده است.
    وی تصریح می‌کند: در کنار رکود، بازار آهن آلات با مشکل اجرای سلیقه‌ای مالیات بر ارزش افزوده نیز مواجه است.
    وی می‌افزاید: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای آهن آلات وارداتی در گمرک دریافت می‌شود و برای تولیدات داخلی نیز این میزان توسط خریدار اولیه پرداخت می‌شود، با این حال در حلقه ها و در معاملات بعدی نیز از خریداران دریافت می‌شود. در حالی که این مالیات باید از سود گرفته شود.

    وی به دلایل این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: دلیل اصلی، عدم صدور فاکتور توسط خریداران بزرگ اولیه برای فروش آهن آلات به متقاضیان است، به عبارت دیگر این افراد آهن آلاتی را برای پروژه‌های بزرگ با قیمت مناسب‌تری خریداری کرده‌اند و باید در همان پروژه مصرف شود، اما تمایل دارند در بازار و خارج از آن پروژه به فروش برسانند تا سود بیشتری کسب کنند.

    خودداری از صدور فاکتور
    وی خاطرنشان می‌کند: این مسأله سبب شده است خریداران عمده ازبورس فلزات از ارایه فاکتور به فعالان بازار آهن در شهرستان‌هایی مانند مشهد خودداری کنند، بنابراین فعالان این عرصه نمی‌توانند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که در ابتدا از خریدار اصلی دریافت شده بود، ثابت کنند، در حالی که باید این قشر مابه تفاوت یا 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از سود را پرداخت کنند.
    مصداق بنگاه‌داری بانک‌ها

    وی با بیان اینکه آهن در بازار بورس عرضه می‌شود، اظهار می‌دارد: خریداران اصلی آهن آلات در بورس عمدتاً از شرکت‌های کارگزاری هستند که زیر مجموعه بانک‌ها می‌باشند و در واقع بانک‌ها در این حوزه به بنگاه داری اشتغال دارند و از صدور فاکتور برای خریداران بعدی آهن آلات خودداری می‌کنند.
    وی با اشاره به پیگیری‌های اتحادیه آهن آلات ساختمانی کشوری از جمله مشهد برای رفع این مسأله می‌گوید: با بخشنامه 17 آبان ماه سازمان امور مالیاتی کشور، سال گذشته به منظور توجه به واقعیات و ممانعت از دریافت مالیات مضاعف و ایجاد وحدت رویه، مأموران مالیاتی موظفند با توجه به بحث پرداخت مالیات درحلقه‌های پیش از بورس و تاجران اولیه، در زمان رسیدگی به پروانه مالیاتی فعالان عرصه آهن آلات، این موضوع را مورد توجه قرار دهند و از مابه تفاوت مالیات دریافت شود.

    وی تصریح می‌کند: با این حال این بخشنامه قانونی تا مردادماه امسال اجرایی نشد، افزود: اما با تفاهم میان اتحادیه آهن آلات مشهد و امور مالیاتی استان این بخشنامه بتازگی اجرایی شده است.

    ابطال 150 پروانه فعالیت

    وی با اشاره به اینکه از 800 پروانه فعال در حوزه آهن آلات مشهد به دلیل مشکلات از ابتدای سال گذشته تاکنون 150 مورد ابطال شده است، می‌گوید: البته بخش عمده این مسأله به دلیل خلأ قانونی است و اینکه از ابتدای اجرای طرح آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده؛ یعنی اول مهرماه سال 89 مودیان مالیاتی در سه گروه «الف، ب و ج» تقسیم شدند که مالیات بر ارزش افزوده مشمول دو گروه اول است و بند «ج» هنوز مشمول پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست
    وی می‌افزاید: این مسأله سبب شده شماری از فعالان عرصه آهن آلات نسبت به ابطال پروانه فعالیت در این عرصه اقدام کنند و در مقابل از اتحادیه‌های همگن مانند جوشکاری که هنوز مشمول پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست، پروانه فعالیت بگیرند و در این رشته فعال شوند.

    شبکه‌های زیرزمینی فروش غیر مجاز آهن
    عطایی با بیان اینکه این مسأله سبب راه‌اندازی شبکه‌های زیرزمینی فروش غیرمجاز آهن، فرار مالیاتی و تخلفاتی مانند کم فروشی و تقلب شده است، تصریح می‌کند: بسیاری با یک تلفن همراه و سرمایه، به کار خرید و فروش آهن رو آورده اند بدون اینکه عوارض و مالیاتی بپردازند و شناخته شده باشند.

    وی درباره آهن آلات خارجی که در بازار مشهد وجود دارد، یادآور می‌شود: در حال حاضر به دلیل رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز، آهن آلات تولید داخل نیاز بازار را جوابگوست، با این حال آهن‌های خارجی مانند چین، اوکراین و روس را نیز می‌توان در بازار دید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار