مدیران خودروعصر اعتبار

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران مطرح کرد:

تب سرد تجاری‌سازی و لوکس‌سازی در شمال تهران

عصر ساختمان- رییس انجمن انبوه‌سازان تهران از افزایش ساخت واحدهای لوکس و تجاری در سه سال گذشته در پایتخت خبر داد و گفت: بیشتر ساختمان‌های تجاری در شمال تهران وجود دارد.

تب سرد تجاری‌سازی و لوکس‌سازی در شمال تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، حسن محتشم  با اعلام اینکه در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ساخت و ساز واحدهای لوکس و تجاری در شهر تهران انجام شده است، گفت: اما به دلیل شرایط اقتصادی، خریداری برای این واحدها وجود ندارد. محتشم تصریح کرد: برخلاف کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی و افت ساخت و ساز واحدهای مسکونی معمولی طی سه سال گذشته، ساخت واحدهای لوکس و تجاری افزایش داشته است که این واحدها به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم گردش نقدینگی، به فروش نمی‌روند. وی افزود: در تهران ساخت و ساز واحدهای لوکس و تجاری بیش از سایر شهرهای کشور است و همه به دنبال مجوز واحدهای تجاری هستند به‌طوری‌که طبقه اول و همکف بسیاری از ساختمان‌های مسکونی نوساز در این شهر به واحد تجاری اختصاص یافته است اما خریداری برای این واحدها وجود ندارد.
    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، رییس انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: از آنجایی که به‌طور معمول آمارها از سوی مرکز آمار، شهرداری یا بانک مرکزی منتشر می‌شود متاسفانه آمار دقیقی از میزان ساخت و سازهای لوکس و تجاری در شهر تهران وجود ندارد. حسن محتشم تاکید کرد: اما آنچه از شواهد و قراین پیداست، بیشترین فشار مربوط به لوکس‌سازی در شمال تهران است.
    محتشم تصریح کرد: از آنجایی که در مناطق شمالی تهران قیمت زمین گران است و درواقع حدود 50 درصد قیمت آپارتمان را قیمت زمین تشکیل می‌دهد، فرد سازنده سعی می‌کند ساخت و ‌سازی در این زمین‌ها انجام دهد که جاذبه داشته باشد. رییس انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد: درنتیجه سازندگان بیشتر به دنبال آن هستند تا در زمین‌های گران تجاری‌سازی، لوکس‌سازی و در برخی مواقع حتی سوپرلوکس‌سازی کنند و به دنبال آن باشند تا اضافه کردن بخش‌های لوکس انگیزه‌های بیشتری در خریدار برای خرید این واحدها ایجاد کنند. حسن محتشم افزود: از طرف دیگر بسیاری از انبوه‌سازان و سازندگان با هجوم یک‌باره برای خرید بلوک‌های قدیمی به دنبال آن بودند و هستند تا سود بیشتری ببرند.  رییس انجمن انبوه‌سازان تهران تصریح کرد: درواقع حجم ساخت و ساز در بخش‌های تجاری و لوکس تا اندازه‌یی افزایش پیدا کرده که موجب شده امروز به موقعیتی رسیده‌ایم که در این بخش‌ها هم دچار مازاد نیاز شده‌ایم. حسن محتشم گفت: در حال حاضر در بسیاری از پاساژها و ساختمان‌هایی که در طبقات پایینی آنها تجاری‌سازی شده است اکثر مغازه‌ها با چراغ روشن آماده فروش هستند. به گفته این فعال حوزه ساختمان، با توجه به افزایش ساخت و ساز واحدهای تجاری و لوکس و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، پیش‌بینی می‌شود این واحدها در سال آینده شاهد افزایش قیمت نباشند؛ چراکه هم املاک تجاری بیش از تقاضا ساخته شده‌اند و هم بسیاری از واحدهای لوکس بدون مشتری هستند، بنابراین جهش یا حتی رشد قیمتی در این واحدها مشاهده نخواهد شد.
    رییس انجمن انبوه‌سازان تهران تاکید کرد: باز هم می‌گویم که از تعداد واحدهای لوکس‌سازی شده یا واحدهای تجاری در تهران آمار دقیقی وجود ندارد و من بعید می‌دانم که هیچ سازمان یا تشکیلاتی بتواند آمار دقیقی از حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در ساخت و سازهای لوکس بدهد. محتشم ادامه داد: نبود آمار دقیق تجاری‌سازی و لوکس‌سازی در پایتخت به دلیل آن است که سرمایه‌گذاری تجاری به عوارض شهرداری بستگی دارد، چون میزان این عوارض در نقاط و بخش‌های مختلف تهران و براساس موقعیت زمانی و مکانی واحدهای تجاری متفاوت و متغیر است.
    واحد تجاری متری 200 میلیون تومان
    رییس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین درخصوص قیمت واحدهای تجاری ساخته شده در شهر تهران نیز گفت: قیمت واحدهای تجاری در پایتخت از متری 10 میلیون تومان در فرعی‌ها و مناطق پایین شهر آغاز می‌شود و تا حدود متری 200 میلیون تومان در بخش‌های شمالی شهر می‌رسد. محتشم بیان کرد: واحدهای لوکس همواره حاشیه سود خوبی داشته‌اند و به نظر نمی‌رسد که بازار مسکن، افزایش سودی بیش از این مقدار را پذیرا باشد مگر اینکه شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور و افزایش درآمد مردم باشیم، در چنین شرایطی می‌توان انتظار رشد قیمت را هم در واحدهای لوکس و هم تجاری داشت. رییس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: اگرچه با رونق شرایط اقتصادی، قیمت واحدهای تجاری و لوکس افزایش می‌یابد، اما این رشد با شیب ملایم خواهد بود و جهش قیمت در این واحدها نخواهیم داشت. حسن محتشم افزود: باز هم تاکید می‌کنم درست است که آمار دقیقی از میزان لوکس‌سازی و تجاری‌سازی در شهر تهران وجود ندارد، اما می‌توان به جرات گفت که تهران هم در بخش ساخت و ساز مسکونی و هم در تجاری‌سازی و لوکس‌سازی به مرز اشباع رسیده است. رییس انجمن انبوه‌سازان تهران تاکید کرد: لازم است تا شورای عالی ساخت، شرایط ساخت و ساز در تهران را بار دیگر مورد بررسی جدی قرار دهد تا بارگذاری جمعیت در تهران کنترل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار