مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت پادنا هور در گفت و گو با عصر ساختمان مطرح کرد:

دوپینگ ساختمان در مقابل آتش

عصر ساختمان- این نوع محافظت در حقیقت، پایداری سازه را مورد توجه قرار می دهد و بهترین ابزار محافظتی در کل عمر یک سازه به شمار می رود که با استفاده از مواد مقاوم در برابر آتش صورت می گیرد.بدین شکل که سیستم های حفاظت در برابر آتش غیرفعال دمای سازه را کنترل کرده و مانع کاهش مقاومت اجزای سازه ای و خرابی سازه می گردد.

دوپینگ ساختمان در مقابل آتش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    هر سال عده ای از شهروندان بر اثر آتش سوزی در ساختمان های مختلف جان خود را از دست داده یا دچار جراحاتی می شوند. توسعه و بلندمرتبه سازی و ساخت مراکز بزرگ تجمعی، تجاری، صنعتی و انبارها بر اهمیت موضوع ایمنی حریق در ساختمان ها می افزاید و مسئولیت مهندسان برای کمینه کردن خطرات حریق در ساختمان ها را خاطر نشان می کند .
    رامین نصیری مدیر عامل شرکت پادنا هور ارایه دهنده خدمات سیستم های حفاظت غیر عامل  و کارشناس ارشد مهندسی زلزله  در گفت و گو  با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان به بیان توضیحاتی در خصوص اهمیت و لزوم استفاده از سیستم حفاظت غیر عامل در ساختمان ها پرداخت :
    در مورد سیستم حفاظت غیرعامل و کاربرد آن در ساختمان توضیح دهید.
    این نوع محافظت در حقیقت، پایداری سازه را مورد توجه قرار می دهد و بهترین ابزار محافظتی در کل عمر یک سازه به شمار می رود که با استفاده از مواد مقاوم در برابر آتش صورت می گیرد.بدین شکل که سیستم های حفاظت در برابر آتش غیرفعال دمای سازه را کنترل کرده و مانع کاهش مقاومت اجزای سازه ای و خرابی سازه می گردد.
    به عبارت ساده تر می توان گفت؛مهم ترین ویژگی یک ساختمان پایدار بودن آن است.سازه باید در مقابل زلزله،باد و آتش پایداری مناسب داشته باشد. این مقوله می تواند با استفاده از رنگ های خاص و مواد معدنی در سازه های فلزی و در بتن با رعایت شرایط استانداردی قطعات انجام گیرد.
    براساس مقررات ملی ساختمان اجرای این سیستم اجباری است. مسئولان امر نسبت به این قضیه حساس اند و پیگیر اجرای آن در ساختمان ها هستند.
    کدام سازمان بر اجرای این سیستم در ساختمان ها نظارت می کند؟
    از آن جا که استفاده از این صنعت در سال92 اجباری شد؛ بنابراین هنوز نوپاست و نمی توان انتظار داشت که تماما مطابق با آیئن نامه های بین المللی و ضوابط انجام شود.اما متولی نظارت بر آن سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی است.
    با توجه به نوپا بودن این صنعت به دنبال بومی کردن آن و تولید در داخل کشور نیستید؟
    تولید داخل نکته بسیار مهمی است و ما هم به آن فکر می کنیم اما این موضوع مشکلاتی در حوزه استاندارد دارد.تولیدات این صنعت باید با استانداردهای بین المللی تطابق داشته باشد. متولی فراهم آوردن این استانداردها نیز وزارت مسکن، راه و شهرسازی است.امیدوارم شرایط به سمتی برود که بتوان تولید در داخل کشور را با توجه به استانداردهای روز عملی کرد. این صنعت یک تکنولوژی جدید دارد و برای تولید آن باید یکسری استانداردهای آتش ، ایمنی و بهداشت و استانداردهای مرتبط با محصول را که تضمین کننده کیفیت محصول است را دارا باشیم. اکنون در کشور ما به جز بخشی از استانداردها شرایط کامل مهیا نیست.
    اکنون مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن آزمایشگاهی دارد که با آزمایشگاهی در ترکیه همکاری های خوبی دارند و به دنبال کسب استانداردهای مربوط به حوزه آتش در کشور هستند.اما باید این را در نظر داشت که نباید جهت خودنمایی و اعلام این که توانسته ایم تولید داخل داشته باشیم، اقدام به این کار کنیم. در این زمینه کیفیت بسیار مهم است. ایمنی چیزی نیست که بتوان آن را سطحی گرفت زیرا مستقیما با جان مردم سرو کار دارد.بنابراین تا زمانی که به کیفیت مطلوب نرسیده ایم نباید دست به تولید زده و آن را در ساختمان ها به کار ببریم.
    واردات این صنعت مشکل خاصی ندارد؟
    اکثر تجهیزات را از امارات و عربستان وارد می کنیم و به لحاظ گمرکی مشکل خاصی نداریم. اما برقراری ارتباطات بین المللی سخت است و امیدوارم به زودی و با رفع تحریم ها شرایط بهتر شود.
    رکود در بازار ساختمان چه اندازه در این صنعت تاثیر گذاشته است؟
    قطعا رکود گریبان این صنعت را هم گرفته است اما کار بدون مشکل وجود ندارد .این ها مشکلات مقطعی است و برطرف خواهد شد.چنانچه کار خوب و درست انجام دهیم حتی در شرایط رکود هم می توان کار کرد. الان در سطح شهر شاهد ساخت و سازهای بسیار هستیم. بنابراین کار وجود دارد  و معتقدم در بدترین شرایط هم می توان کار کرد.
    با توجه به این که سیستم حفاظت غیر عامل وارداتی است؛ این نگرانی وجود دارد که از کالاهای بی کیفیت چینی استفاده شود؟
    شخصا تا کنون جنس چینی در بازار ندیده ام.هر چند نمی توان جلوی ورود این اجناس را به کشور گرفت که این مورد باید توسط مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.واقعیت این است که اجباری شدن استفاده از یک کالا، طبعا ورود اجناس بی کیفیت را به دنبال دارد و این دلسوزی مسئولان را می طلبد تا جلوی این امر را بگیرند.زیرا این محصول مستقیما با ایمنی و سلامت مردم  ارتباط  دارد.
    این صنعت نوپا با چه مشکلاتی مواجه است؟
    یکی از مواردی که ما را در ایمن سازی آزار می دهد؛بحث هزینه هاست.کارفرمایان ترجیح می دهند؛ جایی هزینه کنند که نمود بیرونی داشته باشد و هزینه های بسیاری بابت اجزای نمایان از قبیل دستگیره یراق آلات و غیره خرج کنند؛ اما برای بخش ایمنی که زیر نازک کاری پنهان می شود؛ حاضر به صرف هزینه چندانی نیستند.
    شاید ابتدا باید در این خصوص فرهنگ سازی کنیم. مردم باید بدانند چنانچه ساختمانی دارای حفاظ غیرعامل نباشد؛ هنگام آتش سوزی بیشتر از 20 دقیقه مقاومت نمی کند. همان طور که بستن کمربند ایمنی بعد از مدت ها بالاخره برای مردم نهادینه شد؛ در این زمینه هم باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم از خرید ساختمان های غیر مقاوم خودداری کنند.
    زمانی ساختمان ها با طاق ضربی، بدون قاب بندی درست و سیستم مقاوم در برابر زلزله ساخته می شد اما امروز دیگر کسی این ساختمان ها را خریداری نمی کند.پس ابتدا باید درک عمومی در مردم ایجاد شود تا از خرید خانه های غیر مقاوم خودداری کنند.زلزله یک دوره بازگشت دارد اما آتش سوزی هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد و خطرآن همیشه وجود دارد.بنابراین همیشه باید هوشیار باشیم.
    حتی رعایت کامل استاندارد ها هم نمی تواند صد در صد ایمنی را تضمین کند .زیرا استانداردها ساخته دست بشر است و اگر امکان اشتباه در آن وجود نداشت در طول سالیان این استاندارد ها تغییر نمی کرد.
    خریداران چگونه می توانند از مقاوم و ایمن بودن ساختمان مورد نظر خود مطمئن شوند؟
    همان طور که گفتم در این خصوص باید فرهنگ سازی شود و اطلاعات کلی در اختیار مردم قرار گیرد تا آشنایی مختصری از این حوزه پیدا کنند. شاید بتوان گفت اکنون فقط نهادهای قانونگذار در این باره اطلاعات دارند و حتی جامعه مهندسان نیز آشنایی کافی در این زمینه نداشته و عموم مردم اصلا آشنایی با این مقوله ندارند. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که با برگزاری کنفرانس ها و سمینارها در جامعه مهندسی اطلاع رسانی کنیم و از این فراتر در توان ما نیست.حتی در حوزه حفاظت فعال هم در این قسمت ضعف داریم. برای مثال وقتی مشاهده می شود در ساختمانی کپسول آتش نشانی  و امکانات اطفاء حریق وجود ندارد؛ نباید از آن استفاده کرد.سازمان آتش نشانی،سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات مسکن نمی توانند معجزه کنند بلکه مردم هم باید خودشان برای این امر اراده کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو