مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس مسؤول ثبت اداره کل گردشگری مازندران خبر داد:

ثبت ۳ اثر تاریخی مازندران در فهرست اثر ملی

عصر ساختمان- کارشناس مسؤول ثبت اداره کل گردشگری مازندران گفت: ۳ اثر تاریخی حمام سی‌بن، دخانیات کلاردشت و خانه بهرامی به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

ثبت ۳ اثر تاریخی مازندران در فهرست اثر ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، مریم مددی اظهار کرد: سه اثر تاریخی حمام سی‌بن، دخانیات کلاردشت و خانه بهرامی به عنوان اثر ملی تاریخی ثبت شده است.

    وی با اشاره به اینکه قدمت حمام سی‌بن به اواخر قاجار برمی‌گردد، اضافه کرد: این اثر تاریخی  در بخش مرکزی روستای سی‌بن شهرستان عباس‌آباد واقع است که با شماره 31581 در تاریخ 26 مهر ماه امسال به ثبت رسید.

    کارشناس مسؤول ثبت اداره کل گردشگری مازندران بیان کرد: حمام سی‌بن به‌دلیل واقع شدن در روستای سی‌بن، به این نام، نام‌گذاری شده که با توجه به ویژگی‌های معماری، شکل ظاهری، وضعیت ایستایی و همچنین قوس‌ها، طاق‌های موجود در اثر، نوع ساخت و مصالح ساختمانی به کار رفته، متعلق به اواخر دوران قاجار است.

    مددی ادامه داد: این حمام دارای پلان مستطیل شکل و دالان ورودی است که بعد از عبور از راهروی متصل به سربینه وارد فضای گرم‌خانه می‌شویم، در انتهای فضای گرم‌خانه خرینه آب گرم و سرد تعبیه شده و تون حمام نیز در انتهای خزینه قرار دارد.

    وی با بیان اینکه سقف حمام دارای گنبد بزرگی است و نورگیری برای تأمین روشنایی فضای داخل حمام بر روی گنبد تعبیه شده است، اضافه کرد: کف حمام با استفاده از کاشی فرش شده و قسمت‌هایی از نمای بیرونی آن زیر پوشش انبوه بوته‌های خودرو محصور است که این گیاهان در پیرامون بنا، روی دیوارها و سقف روییده است.

    کارشناس مسؤول ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری مازندران یادآور شد: مصالح به کار رفته شده در ساخت حمام آجر و ملات ماسه آهک و یا ساروج بوده که سطوح داخلی با اندود آهکی پوشیده شده است.

    مددی با اعلام اینکه اثر بعدی دخانیات کلاردشت با شماره 31565 در تاریخ 29 شهریور ماه امسال به ثبت رسید، تصریح کرد: ساخت این اثر به دوره پهلوی اول مربوط می‌شود که در مرکز شهر کلاردشت و در کنار دیگر دوایر دولتی از جمله اداره کشاورزی و شهرداری، احداث شد که از ابتدا با کاربری اداره دخانیات فعالیت می‌کرده است.

    وی با اشاره به اینکه ساختمان اداره دخانیات کلاردشت در اوایل سلطنت سلسله پهلوی ساخته شده و نمای داخلی و خارجی آن با تزئینات ساده سیمانی و گچی کار شده است، گفت: مصالح عمده آن را سنگ و آجر تشکیل می‌دهد و پوشش بام آن به صورت شیروانی بوده و بنا از دو طبقه همکف و اول تشکیل شده است.

    کارشناس مسؤول ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری مازندران ادامه داد: بعد از عبور از چند پله به ایوان مسقف می‌رسیم که مسؤولیت تقیسم فضاها را بر عهده دارد و فضای داخلی شامل چهار فضای اداری و یک فضای خدماتی و بهداشتی است.

    مددی افزود: بعد از عبور از راه پله به فضای طبقه دوم می‌رسیم که شامل پنج فضای اداری (اتاق) و یک فضای خدماتی و بهداشتی بوده به چشم می‌خورد که پوشش سقف ورق گالوانیزه و شیب‌دار است.

    وی یادآور شد: این اثر نخستین و تنها ساختمان اداری در دوره پهلوی اول در کلاردشت ساخته شده که دارای محوطه وسیعی است.

    کارشناس مسؤول ثبت اداره کل گردشگری مازندران اظهار کرد: اثر بعدی خانه بهرامی با شماره 31547 در تاریخ 10 شهریور ماه امسال به ثبت رسید.

    مددی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های معماری بنا و تزئینات و نقاشی‌های زیر سقف و ارسی‌های زیبا با شیشه‌های رنگی این بنا متعلق به دوران قاجار است.

    وی اضافه کرد: این خانه توسط ارباب منطقه رحیم بهرامی ساخته شده که بعد از فوتش خانه به دخترش توران بهرامی رسید و در حال حاضر وارثان خانم توران بهرامی خانه را به آقای محمدرضا نظامی فروختند.

    کارشناس مسؤول ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری مازندران با اعلام اینکه خانه‌های قاجاری را به حق می‌توان یکی از ارزنده‌ترین نمونه‌ها از میان بناهای تاریخی موجود در استان مازندران دانست، اظهار کرد: مازندران با توجه به اقلیم، خانه‌های برو‌ن‌گرا دارد و مصالح مورد استفاده در اثر مصالح بومی ازجمله چوب و گل است.

    مددی با بیان اینکه خانه بهرامی خانه‌ای به سبک قاجاری در روستای آب اسک واقع شده که در قسمت کوهپایه و در راستای شمال غرب به جنوب شرق قرار گرفته است، افزود: بعد از عبور از رودخانه هراز و عبور کوچه‌های باریک روستا، با دیوارهای کوتاه کاه گلی و سنگی به خانه توران بهرامی که در انتهای کوچه بن‌بست قرار دارد می‌رسیم.

    وی ادامه داد: بعد از عبور از درب ورودی به حیاط وسیع و زیبایی می‌رسیم. ﺣﯿﺎﻁ در ﺧﺎﻧﻪﻫﺎی ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺤﺮﻣﯿﺖ ﻭ ﺣﻔﻆ ﺣﺮﻣﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ و ﺍﯾ ﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﯾﮏ ﺧﺮﺩ ﺍﻗ ﯿﻢ ﻣﻄﺒﻮﻉ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻧﺎﻣﺴﺎﻋﺪ ﺑﯿﺮﻭﻥ، ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﺁﺏ، ﻧﻮﺭ،ﮔﯿﺎﻩ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﯾ ﺎﺩ ﻧﻈﻢ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﺟﺰﺍ ﻭ ﻓﻀﺎﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺧﻮﺩ بوده که بنا در انتهای حیاط قرار گرفته است.

    کارشناس مسؤول ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری مازندران درباره ویژگی‌های خاص اثر، تصریح کرد: خانه بهرامی از معدود خانه‌های تاریخی باقی‌مانده در روستای آب اسک با تکنیک خاص اجرای سقف‌ها، گره‌چینی‌های زیبای چوبی با شیشه‌های رنگی در ارسی و نعل درگاه درها است.

    مددی در پایان گفت: این خانه با تکنیک خاص نقوش زیر سقف آن که مشابه سقانفارهای مازندران است که از جمله محدود بناهای اربابی مناطق کوهستانی البرز محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار