مدیران خودروعصر اعتبار

تشریح آخرین وضعیت مترو و مونوریل در قم

عصر ساختمان- شهردار قم آخرین وضعیت مونوریل و متروی قم را تشریح کرد.

تشریح آخرین وضعیت مترو و مونوریل در قم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در خصوص آخرین وضعیت مونوریل قم گفت: تمام کارهای فنی مونوریل انجام شده و فعلا خط از 18 کیلومتر به سمت 4.7 کیلومتر رسیده و ‌برق‌دار شده است و از نظر فنی هیچ مشکلی ندارد و فقط باید تعدادی واگن در شرکت مبنا (از خارج یا داخل) ساخته شود.

    به گفته وی، تنها معضلی که در حال حاضر در مونوریل وجود دارد، بحث حقوقی آن است.

    شهردار قم توضیح داد: همان‌طور که گفته شد 18 کیلومتر به 4.7 کیلومتر رسیده که خود یک بحث حقوقی است. از زمان تاریخ مقرر برای ساخت مونوریل هم گذشته، سهمیه دو شرکتی هم که به طور مشترک در حال کار در مونوریل هستند تقلیل یافته، که این هم بحث‌های خاص خود را دارد.

    وی گفت: این شرکت‌ها درخواست ترمیم قیمت را داشته‌اند که با شورای عالی فنی در حال مکاتبه هستیم. همه اینها تحت عنوان مباحث‌ حقوقی مطرح است که به مجرد این که حل شود، خط راه‌اندازی خواهد شد.

    وی در خصوص برخی گلایه‌ها از ساخت مونوریل در قم نیز گفت: مونوریل قم بدون این که مطالعه شود، داخل قم شده است. زمانی که شهردار اصفهان بودم این پیشنهاد به اصفهان هم شد و این مساله را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم مونوریل به درد اصفهان نمی‌خورد و زیر بار آن هم نرفتیم، ولی دوستان در قم این مساله را قبول کردند و دولت هم در این راستا هزینه‌هایی را انجام داده، لذا باید تلاش کنیم حداکثر استفاده را از این ظرفیت که وجود دارد، انجام دهیم و تنها استفاده آن هم باید در کاربری‌های توریستی و فرهنگی باشد.

    شهردار قم در مورد کل هزینه انجام شده برای مونوریل قم هم گفت: نزدیک به 180 میلیارد تاکنون برای آن هزینه شده و نزدیک به 60 میلیارد دیگر هم برای تکمیل آن نیاز است.

    وی هم‌چنین در خصوص آخرین وضعیت متروی قم گفت: دو خط A به طول 14 کیلومتر و خط B به طول 13.5 کیلومتر در قم وجود دارد. البته خط B با منوریل تلفیق می‌شود و نزدیک به 20 کیلومتر را به خود اختصاص می‌دهد.

    وی افزود: فاز اول مترو به طول 5.2 کیلومتر تا اواسط سال 96 راه‌اندازی می‌شود. برای واگن‌های آن از 5 میلیارد فاینانس با روسیه استفاده کرده‌ایم و دریافت واگن‌ها از طریق شرکت واگن پارس را دنبال می‌کنیم.

    سقائیان‌نژاد افزود: قرار شده که فاینانس 3 رام آن تا پایان سال موقتا به ما بدهند و بعد بیایند رام‌های دیگر را تکمیل کنند. بحث فاینانس این مساله به شورای اقتصاد رفته و کارهای آن نزدیک به 80 درصد انجام شده است.

    وی گفت: در مورد خط B در سفری که وزیر اقتصاد و دارایی به چین داشت، این مساله مطرح شد و اکزیم بانک چین فاینانس خط B را برعهده گرفته و شرکت نورینکو که در حقیقت با چین کار می‌کند، در حال پیگیری کار است و چند جلسه هم با عوامل چینی داشته‌ایم و در حال پیگیری بانک عامل هستیم که این مساله از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خصوصا دکتر لاریجانی در حال دنبال شدن است، ان‌شاءالله این مشکل هم حل ‌شود، تقریبا پشتوانه‌های لازم خط B ما هم از نظر فاینانس‌ حل خواهد شد. لذا هم خط A و هم خط B در وضعیت مطلوبی از نظر برنامه‌ریزی‌های اجرایی و فنی قرار دارد که امید است بتوانیم طبق برنامه به پیش ببریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار