مدیران خودروعصر اعتبار

وام مسکن گران شد

عصر ساختمان:۲۰ روز پس از آغاز اعطای وام مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان در شهر تهران، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس که قبل از آن در محدوده ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان در نوسان بود از مرز ۸۰هزار تومان عبورکرد.

وام مسکن گران شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از همشهری، زمزمه‌های افزایش قیمت مسکن و پایان دوران رکود آغاز شده است. دولت که از بخش مسکن به‌عنوان لکوموتیو اقتصاد نام می‌برد، در تلاش است با تحرک بخش مسکن کل اقتصاد ایران را از رکود خارج کند، بر همین اساس از 2سال پیش برنامه‌های زیادی را برای تحریک تقاضا در بخش مسکن به‌اجرا درآورد. بر همین اساس‌ماه پیش بانک مرکزی اعلام کردمتقاضیان وام مسکن در تهران از اول دی‌ماه می‌توانند با خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس از امتیاز وام 80میلیون تومانی مسکن برخوردار شوند.

    این مصوبه که 17آذر‌ماه از سوی شورای پول واعتبار به تصویب رسیده بود در کمتر از 20روز منجر به افزایش تقاضا برای خرید این اوراق و افزایش قیمت وام مسکن در سررسید‌های تعیین شده، شد.طبق این مصوبه و با احتساب 10میلیون تومان وام جعاله، سقف تسهیلات مسکن در تهران به 80میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر به 60میلیون تومان و در سایر ‌شهرها به 50میلیون تومان افزایش یافت.شورای پول و اعتبار همچنین نرخ سود تسهیلات جدید را 18.5درصد اعلام کرد.
    هم‌اکنون متقاضیان دریافت وام‌های جدید مسکن می‌توانند با خرید اوراق تسیهلات مسکن با نماد تسه9408 (آبان 94)، تسه9409 (آذر 94) و اوراق بعدی از امتیاز وام مسکن 80میلیون تومانی مسکن برخوردار شوند.

    بر این اساس از ابتدای دی‌ماه که معاملات اوراق تسهیلات مسکن آبان و آذر 94در فرابورس آغاز شد به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید این اوراق، قیمت آنها افزایش یافت و دیروز در کمتر از 20روز قیمت این اوراق از مرز 81هزار تومان عبور کرد.
    نکته حائز اهمیت این است که بیش از 90درصد اوراق مبادله شده در فرابورس صرف خرید مسکن می‌شود. این نشان می‌دهد که زمزمه‌های اولیه برای افزایش قیمت در بخش مسکن و تحریک تقاضا نمایان شده است. گویا با وجود آنکه نرخ بهره مؤثر این اوراق از 22 به 24درصد رسیده است و مردم برای دریافت وام 80میلیون تومانی حداقل باید 11میلیون و 500هزار تومان به‌صورت نقد بپردازند، تصمیم گرفته‌اند با خرید این اوراق خانه‌دار شوند.

        احتمال رونق مسکن از نیمه دوم 95

    مهدی قدمی، مدیرعامل گروه مالی ملت با تحلیل شرایط تازه پیش‌بینی کرد که رکود بخش ساختمان از نیمه دوم سال 95به پایان برسد. او گفت: با توجه به اینکه رکود حاضر از تابستان سال92 آغاز شده و تاکنون 9فصل طی شده است، بر مبنای تحلیل تاریخی می‌توان انتظار داشت که در شروع سال1395 دوره رکود به پایان برسد. اما برای شروع دوره رونق شاید مقدار بیشتری زمان لازم باشد و احتمالاً از اواخر نیمه اول 1395، مسکن وارد دوران رونق شود. او افزود: ‌با افزایش درآمدهای نفتی در سال‌های 1389 تا 1392، قیمت مسکن با جهش قیمتی تقریباً 100درصدی مواجه بوده و همین موضوع باعث انتقال حجم عظیمی از نقدینگی به این بخش شده است.

    قدمی ادامه داد: اما در 2سال‌ونیم اخیر قیمت اسمی مسکن در مقابل تورم 60درصدی تقریباً ثابت مانده است، بنابراین می‌توان گفت قیمت واقعی مسکن با توجه به تورم موجود از سال1392 تاکنون کاهش یافته و به نوعی مسکن نیز مانند سایر بازارهای مالی نظیر بازار سهام، به تخلیه حباب دست زده است. قدمی پیش‌بینی کرد که بخش مسکن در سال1395 (به‌خصوص از اواخر نیمه اول سال95) وارد دوران رونق شود که متاثر از شرایط خاص اقتصاد ایران در سال آینده است. او افزود: ازجمله عواملی که می‌تواند منجر به رونق بخش مسکن شود می‌توان به رفع تحریم‌ها، نزدیک شدن به پایان دوران رکود 9فصلی و کاهش سود بانکی اشاره کرد.

    مدیرعامل گروه مالی ملت همچنین از افزایش درآمدهای نفتی و بودجه عمرانی دولت ازجمله عوامل رشد قیمت مسکن نام برد و تأکید کرد:اعطای تسهیلات بانکی برای خرید مسکن واجرای سیاست‌های انبساطی از سوی دولت می‌تواند منجر به تحریک تقاضای واقعی مسکن شود.به گفته او، درصورتی که نرخ سود بانکی پس از رفع تحریم‌ها کاهش یابد هزینه ساخت‌وساز نیز کم می‌شود و این موضوع منجر به رونق بخش مسکن خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار