مدیران خودروعصر اعتبار

مسجدجامع میزبان عزاداری سنتی یزدی‌هاست

عصر ساختمان- یزد ـ اربعین حسینی در یزد حال و هوای ویژه‌ای دارد و یزدی‌ها مراسم سنتی سینه‌زنی خود را در قالب هیئت‌های عزاداری در مسجد جامع کبیر یزد، مسجدی با قدمت ۸۰۰ سال برگزار می‌کنند.

مسجدجامع میزبان عزاداری سنتی یزدی‌هاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از خبرگزاری مهر، روزهای محرم و صفر در دارالعباده یزد، هر روز با مراسم و عزاداری‌هایی با سبک و سیاق خاص مردم این دیار همراه است و هر روز در گوشه‌ای از شهر، پرچم عزای حسین (ع) برافراشته و مردم دعوت به شرکت در مراسم روضه‌خوانی می‌شوند.

    در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، محوریت برنامه‌های عزاداری و اجتماع هیئت‌های مذهبی در مسجد حظیره یا همان مسجد روضه محمدیه است و هیئت‌ها به نوبت و یکی‌یکی در این مسجد حضور می‌یابند و با نظم و شکوه ویژه‌ای نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌کنند.

    پخش برنامه‌های مسجد جامع یزد از شبکه‌های سراسری سیما

    این برنامه‌ یزدی‌ها که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز پخش می‌شود، نه تنها در سراسر کشور که حتی در خارج از کشور بینندگان بسیاری داشته و مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

    در روز اربعین حسینی، این محوریت به سمت مسجد جامع کبیر یزد می‌رود و از یک روز قبل اربعین حسینی، هیئت‌ها بر اساس برنامه‌ریزی قبلی در این مسجد حضور پیدا کرده و برنامه خود را اجرا می‌کنند.

    این مراسم قدمت طولانی ندارد اما شکوه مسجد جامع کبیر یزد، عزاداری سنتی یزدی‌ها، نوحه‌خوانی‌های جمعی منظم و سینه‌زنی‌های هماهنگ و از همه مهم‌تر عشق و ارادت مردم یزد به سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع)، بر شکوه و عظمت و زیبایی آن می‌افزاید.

    مسجد جامع که مسجدی 800 ساله با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر و فضایی متفاوت از مساجد دیگر یزد است، از چند روز قبل از اربعین برای برگزاری این مراسم آماده می‌شود.

    آیین «پوش‌بندی کردن» صحن باز مسجد جامع چند روز قبل از اربعین حسینی

    از آنجا که صحن اصلی مسجد، سرپوشیده نیست و اصل مراسم نیز در میانه و صحن مسجد و بر سکوی نه چندان بلندی که در وسط این صحن است، برگزار می‌شود، به اصطلاح یزدی‌ها «پوش‌بندی می‌کنند».
    پوش، پارچه‌ای زخیم و بزرگ با نقاشی‌های قدیمی است و اطراف آن طناب‌هایی تعبیه شده که امکان مسقف شدن فضاهای باز با آن فراهم می‌شود.

    هر سال با هماهنگی هیئت امنای مسجد جامع کبیر یزد و با حضور جمعی از جوانان محله‌های اطراف مسجد، کار نصب پوش انجام و مسجد برای برگزاری مراسم اربعین حسینی آماده می‌شود.

    غبارروبی فضاهای مختلف مسجد، عطرافشانی، فرش کردن صحن باز مسجد و ... همه و همه از اقداماتی است که ظرف یک هفته با همکاری مردم انجام و همه چیز برای برپایی مراسم اربعین فراهم می‌شود.
    روز قبل از اربعین، هیئت‌ها یکی یکی بعد از نماز مغرب و عشا به سمت مسجد حرکت می‌کنند و اولین هیئت تقریبا حوالی ساعت 18 برنامه خود را آغاز می‌کند.

    برگزاری مراسم سینه‌زنی و نوحه‌خوانی توسط بیش از 30 هیئت

    شب قبل از اربعین، تقریبا 13 هیئت هر کدام نیم ساعت برنامه نوحه‌خوانی و سینه‌زنی دارند و حدود 18 هیئت نیز در روز اربعین به اجرای برنامه می‌پردازند.

    برنامه‌های صبح روز اربعین از ساعت هشت صبح آغاز می‌شود و تا حدود سه ساعت بعد از اذان ظهر ادامه دارد، ضمن اینکه نماز ظهر اربعین نیز با حضور هیئت‌های مذهبی و مردم عزادار با شکوه ویژه‌ای در این مسجد بزرگ و تاریخی و اقامه می‌شود.

    قبل از آغاز برنامه‌های هیئت‌های عزاداری در صبح روز اربعین، زیارت اربعین نیز توسط یکی از مداحان به نام شهر، قرائت می‌شود.
    امسال این مراسم به رغم حضور عده زیادی از اعضای هیئات مذهبی و دیگر اقشار مردم در پیاده‌روی اربعین در کربلای معلی، باز هم برنامه‌های خوبی در این مسجد برگزار شد و باز هم هماهنگی هیئت‌های مذهبی یزد به ویژه نوحه‌خوانی‌های هماهنگ آنها مثال‌زدنی بود.

    طبخ 20 هزار پرس غذا در مسجد جامع یزد

    همزمان با برنامه‌های سینه‌زنی و نوحه‌خوانی و عزاداری، آشپزخانه مسجد جامع نیز فعال و پویا و به عشق امام حسین (ع) کار خود را طی این دو روز انجام می‌دهد.

    این آشپزخانه که در اغلب ایام سال، کار چندانی ندارد، در روز اربعین بالغ بر 20 هزار پرس غذا برای عزاداران حسینی طبخ می‌کند.

    توریست‌ها نیز هر سال مهمانان ویژه برنامه‌های اربعین حسینی در مسجد جامع کبیر یزد هستند و برنامه‌های عزاداران یزدی را به تماشا می‌نشینند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار