مدیران خودروعصر اعتبار

رییس کمیسیون انرژی نظام مهندسی ساختمان:

مقررات ملی ساختمان به روز نیست

عصر ساختمان- رییس کمیسیون محیط زیست، انرژی و استاندارد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: انسان‌ها در قرن ۱۹ آسایش خود را با پوشش و امکانات داخلی ساختمان فراهم می‌کردند و نمونه بارز آن استفاده از کرسی‌ها در درون خانه‌ها است.

مقررات ملی ساختمان به روز نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، احمدرضا طاهری اصل، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در قرن بیستم، بشر برای ایجاد آسایش از تاسیسات مکانیکی در ساختمان‌ها استفاده کرد و در همین زمان بیشترین ضربه را به خود و طبیعت وارد آورد و جنگ بشر با طبیعت آغاز شد.

    رییس کمیسیون محیط زیست، انرژی و استاندارد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، قرن 21 را قرن بهره گیری از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر دانست و گفت: در قرن 21، انسان‌ها برای آسایش خود به سمت طبیعت گرایش پیدا کرده‌اند.

    طاهری اصل اضافه کرد: بیش از 57 درصد انرژی ساختمان صرف تاسیسات سرمایشی و گرمایشی می‌شود این موضوع باعث شده که آلودگی هوای ناشی از مصرف انرژی در ساختمان‌ها در رتبه دوم آلوده کننده‌ترین‌ها پس از حمل و نقل قرار گیرد.

    وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در راه استفاده از سیستم‌های نوین گرمایشی و سرمایشی در ساختمان‌ها، خاطرنشان کرد: تناسب اقلیم برای طراحی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی وجود ندارد و همچنین بیشتر طراحان و مهندسان با سیستم‌های جدید آشنا نیستند؛ به عنوان نمونه دیگ‌های چگالشی به خوبی می‌توانند با سیستم‌های خورشیدی هماهنگ شوند در حالی که بسیاری از طراحان موازی کردن این دو با هم را نمی‌دانند و در طراحی‌های خود آن را مدنظر قرار نمی‌دهند.

    عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان به روز نیست، افزود: مبحث 14 (مربوط به تاسیسات مکانیکی)، مبحث 16 (تاسیسات بهداشتی)، مبحث 17 (لوله کشی گاز طبیعی)، مبحث 19 (صرفه جویی) و مبحث 22 (تعمیرات، نگهداری و بازرسی ادواری) در مقررات ملی ساختمان با مباحث تاسیسات در ارتباط هستند، اما به روز نیستند و این یک اشکال محسوب می‌شود.

    طاهری اصل گفت: مشکل دیگر عدم اجرای صحیح سیستم‌ها و تجهیزات مکانیکی است به دلیل اینکه نصاب‌ها و مجریان تاسیسات مکانیکی در ساختمان‌ها آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

    وی ادامه داد: عدم تناسب بار حرارتی و برودتی با ظرفیت‌های سیستم ها نیز از اشکالات دیگر است که متاسفانه برخی مواقع تخمینی ارزیابی می‌شود. همچنین سیستم‌های نوین در طراحی با تکنولوژی‌های موجود تناسب ندارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو