مدیران خودروعصر اعتبار

دو مسیر متضاد فولادی

رشد قیمت فولاد در جهان ؛ کاهش در ایران

عصر ساختمان- بازار داخلی فولاد پس از تجربه افزایش قیمت‌هایی عجیب توانست تا سطوح بالایی افزایش نرخ پیدا کند تا جایی که به‌صورت مقطعی میلگرد حتی به بهای ۱۸۰۰ تومان نیز داد‌و‌ستد شد. این در حالی بود که پس از تجربه این سقف قیمتی، بازار باز هم چهره خشنی از خود به نمایش گذاشت تا جایی که نزدیک به ۱۰ روز، کاهش ممتد قیمت‌ها در بازار فولاد ملاحظه شد.

رشد قیمت فولاد در جهان ؛ کاهش در ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، رخدادی که از یکسو نگرانی از کاهش بیشتر قیمت‌ها را نشان داده و از سوی دیگر، خریداران را از این بازار فراری داده است. در بازار تیرآهن شاهد کاهش محدود قیمت‌ها بودیم تا جایی که بخش بزرگی از رشد نرخ‌های پیشین، هنوز در این بازار وجود داشته که در نگاه اول نکته مثبتی برای بازار تیرآهن به شمار می‌آید. البته نمی‌توان از این واقعیت نیز چشم‌پوشی کرد که همین رشد نرخ‌های فعلی، خود پتانسیلی برای کاهش متعاقب قیمت‌ها را در بر داشته که در صورت رها شدن این بازار از مدیریت ذاتی خود، امکان عقب‌نشینی نرخ‌ها را فراهم می‌آورد ولی تجربیات پیشین این احتمال را تضعیف می‌کند. به عبارت ساده‌تر مدیریت ذاتی بازار فولاد توانسته بخشی از رشد قیمت‌های خود را در مقایسه با بازار میلگرد حفظ کند و احتمال ادامه این روند حمایتی باز هم وجود دارد و می‌توان به ثبات نسبی این بازار در کنار میل درونی به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود.

    در بازار ورق نیز شرایطی مشابه سایر مصنوعات فولادی را شاهد هستیم ولی ثبات نسبی در این بازار نیز به چشم می‌خورد هرچند رفت و برگشت عرضه‌ها نیز در رفتار قیمتی موثر بود. در نهایت بازار ورق نیز پس از رشد قیمت‌های هفته‌های اخیر، باز هم با کاهش قیمت رو‌به‌رو شده و در روزهای سرد سال، پتانسیل ضعف تقاضا هنوز هم می‌تواند به فاکتوری تاثیرگذار در این بازار بدل شود. هم‌اکنون بازار فولاد در آرامشی نسبی قرار دارد، اگرچه نوسان قیمت‌ها هنوز هم به سمت افت نرخ‌ها متمایل است که مشکلات آب و هوایی، عقب‌نشینی خریداران و ترس از کاهش قیمت‌ها در کنار رقابت منفی در بین فروشندگان و تولیدکنندگان نیز در روند قیمتی بازار فولاد تاثیر‌گذار خواهد بود. برای بررسی شرایط پیش رو باید با دقت بیشتری رخدادهای داخلی و جهانی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

    شرایط متناقض در بازار جهانی

    در بازار فولاد جهانی خبرهای متفاوت و متنوعی به گوش می‌رسد؛ هرچند که غالب آنها از احتمال رشد قیمت فولاد خبر داده همچنین از روند افزایشی موجود قیمت‌ها نیز حمایت می‌کنند. احتمال کاهش حجم تولید فولاد خام در چین، بالا بودن هزینه تولید در این کشور و احتمال افزایش مجدد بهای زغال‌سنگ و سنگ‌آهن، کاهش درصد استفاده از ظرفیت تولید فولاد خام چین در ماه اکتبر دورنمای رو به رشد بازارهای کالایی در جهان که سیگنالی حمایتی از رشد قیمت‌های فولاد به شمار رفته و همچنین در نهایت افزایش قیمت نفت، مواردی است که هر کدام پتانسیل رشد بیشتر بهای فولاد را ترسیم می‌کنند.

    اخبار منتشره نشان می‌دهند که چین به کاهش ظرفیت تولید فولاد خام و استخراج زغال‌سنگ متعهد شده است. دولت چین به‌صورت رسمی اعلام کرده است که ظرف 3 تا 5 سال آینده 500 میلیون تن از ظرفیت تولید زغال‌سنگ خود و همچنین 100 تا 150 میلیون تن از ظرفیت تولید فولاد خام خود را از رده خارج می‌کند. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار املاک چین در کنار تلاش‌های دولتی برای پایین نگه داشتن دستوری بهای فولاد، وضعیت این بازار حالت شکننده و عجیبی به خود گرفته همچنین حجم صادرات فولاد چین هم در بالاترین سطوح در سال‌های اخیر قرار دارد. در کنار این واقعیت‌ها باید باز هم برای چندمین بار پیاپی به افزایش قیمت مواد اولیه صنعت فولاد اشاره کنیم. بهای زغال‌سنگ خام هنوز در سطوح بسیار بالایی قرار دارد؛ هرچند که پس از تعدیل نرخ‌های پیشین، این بازار باز هم به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شده است که شرایط جدیدی را ایجاد کرده، ولی به ابهامات بیشتری منجر شده است. از سوی دیگر قیمت سنگ‌آهن نیز به سمت رشد در حرکت است؛ هرچند که پتانسیل افزایش قیمت چندانی پیش روی این بازار قرار ندارد، اما باز هم می‌توان به رشد نرخ‌ها به‌صورت مقطعی امیدوار بود.

    موارد فوق غالباً از احتمال رشد قیمت‌ها در بازار فولاد حکایت می‌کند؛ هرچند که هم اکنون نیز شاهد رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی با محوریت کشورهای غربی و بورس‌های کالایی چین هستیم. این در حالی است که نگاهی به شاخص‌های کالایی در بازارهای جهانی همچون شاخص CRB یا شاخص اس‌اند‌پی‌ گلدمن ساکس موسوم به S&P SGCI نشان می‌دهد که بازارهای جهانی مستعد رشد قیمت‌ها هستند و شاید به محرکی قدرتمند برای تغییر جهت یا شتاب گرفتن مجدد نیاز دارند

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار