مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با عصر ساختمان

خیلی ها در شرایط رکود مسکن، سودهای کلان بردند

سرمایه گذاری شرکت های اروپایی می تواند صنعت ساختمان را رونق بخشد

عصر ساختمان- با حضور سرمایه گذاران خارجی هم امکانات و تکنولوژی های نوین و هم کیفیت بهتری در عرصه صنعت ساخت و ساز خواهیم داشت.

خیلی ها در شرایط رکود مسکن، سودهای کلان بردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۰۰

    سال گذشته کارشناسان پیش بینی می کردند بهار سال 94 بهار بازار مسکن خواهد بود اما نه تنها بهار، بلکه در تابستان و پاییز هم رکود بازار مسکن به قوت خود باقی ماند تا بازهم بازار مسکن، زمستانی بی رونق را تجربه کند.اکنون امید ها به بهار سال آینده دوخته شده است تا شاید خرید و فروش مسکن جانی دوباره بگیرد.
    هر چند دولت با افزایش وام مسکن به 60 میلیون و بعد 80 میلیون تومان ،به دنبال رفع مشکل قدرت خرید مردم است؛اما کاهش قدرت خرید شهروندان فقط یکی از عوامل رکود مسکن به شمار می رود و تا زمانی که تمام عوامل به شکل ریشه ای بررسی و از بین نروند رکود ادامه خواهد داشت.
    این در حالی است که به گفته بیت اله ستاریان کارشناس بازار مسکن "تمامی صنایع دیگر، روی هم به اندازه صنعت ساختمان بر اقتصاد ایران تاثیر ندارند و باید مسکن را نصف اقتصاد ایران دانست. صنایعی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به مسکن وابسته‌اند، غیرقابل شمارش‌اند".
    این گفته به خودی خود نمایانگر اهمیت صنعت ساختمان و بازار مسکن است و به همین دلیل هیچ بخشی به اندازه مسکن از رکود اقتصاد به این میزان متضرر نشده است.شاید بتوان گفت یکی از راه های نجات مسکن، فرصت حضور به سرمایه گذاران خارجی در این بخش باشد که تا کنون اتفاق نیفتاده یا بسیار کمرنگ است.
    سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط پساتحریم به دو شکل حضور مستقیم در بخش ساخت و ساز یا فعالیت کارخانجات مرتبط با صنعت ساختمان می تواند شکل گیرد. آن‌چه مسلم است این ‌که در بخش مسکن ظرفیت سرمایه‌گذاری و اشتغال وجود دارد.
    بعضی سرمایه‌گذاران خارجی مزه سرمایه‌گذاری در ایران را چشیده‌اند و اگر میدان برایشان باز باشد قطعا از حضور در کشور استقبال کرده و به تعدیل‌هایی که در داخل به آنها داده می‌شود نگاه نمی‌کنند.در شرایط پساتحریم باید نظارت کرد تا سرمایه‌های خارجی به بخش مسکن بیایند و از ورود آنها به بخش‌های واسطه‌ای یا سیستم بانکی جلوگیری شود. منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان سرمایه گذاری خارجی را یکی از بهترین راه های خروج از رکود دانست و گفت: واقعیت این است که اکنون تولیدکنندگان ما از کمبود نقدینگی رنج می برند و به همین دلیل باید سرمایه گذاران خارجی را وارد میدان کرد تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند.البته این امر باید در کوتاه مدت انجام شود و در دراز مدت باید چاره ای دیگری اندیشیده شود.
    وی ادامه داد: در همین زمان رکود هم عده ایی به سودهای آنچنانی دست یافته اند اما زیر بار این موضوع نمی روند.
    آرامی با اشاره به تحریم ها اظهار داشت:در شرایطی که هنوز تحریم ها پابرجاست و قیمت نفت 32 دلار است؛ نمی توان از دولت انتظار کمک داشت.با حضور سرمایه گذاران خارجی هم امکانات و تکنولوژی های نوین و هم کیفیت بهتری در عرصه صنعت ساخت و ساز خواهیم داشت.قطعا حضور شرکت های خارجی منجر به رونق بازار مسکن و ساخت و ساز خواهد شد.
    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از مسکن مهر گفت: متاسفانه مسکن مهر به شکل غیراصولی و بدون انجام برنامه ریزی های لازم انجام شد و نباید این تجربه دوباره تکرار شود.به نظرم حضور شرکت های چینی و شرکت هایی که کارنامه آن ها درخشان نیست باید ممنوع شود و بیشتر بر سرمایه گذاری مشترک با  شرکت های اروپایی تمرکز کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار