مدیران خودروعصر اعتبار

۱۳ پروژه عمرانی در جوار بقاع متبرکه استان سمنان افتتاح می‌شود

عصر ساختمان- سمنان- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: به مناسبت دهه وقف، ۱۳پروژه عمرانی در جوار بقاع متبرکه این استان، شامل سرویس های بهداشتی، محوطه سازی، سردرب و ... افتتاح می‌شود.

۱۳ پروژه عمرانی در جوار بقاع متبرکه استان سمنان افتتاح می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام‌ عبدالله واحدی اظهار کرد: 13پروژه عمرانی در جوار بقاع متبرکه ازجمله احداث سرویس‌های بهداشتی، کاشی‌کاری و اتاق نما، سالن چندمنظوره، شبستان، تسطیح و محوطه‌سازی بقاع متبرکه، ساخت زائرسرا، تکمیل صحن بقعه و اجرای عملیات سر درب به‌طور هم‌زمان در دهه وقف افتتاح می‌شوند.

    وی افزود: ‌20 هزار مترمربع از مجموع 13 پروژه به بازسازی رقبات و موقوفات و احداث، توسعه و مرمت و 40 هزار مترمربع برای بقاع متبرکه است که با هزینه‌ای بالغ‌بر دو میلیارد و 200 میلیون تومان افتتاح می‌شوند.

    زنگ انشا وقف در استان سمنان

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان همچنین اظهار داشت: دیدار با خانواده معظم شهدا، به صدا در آمدن زنگ انشا در برخی از مدارس با هدف فرهنگ‌سازی وقف در مدارس، دیدار با جامعه ایثارگران، نشست صمیمی با فعالان قرآنی، برپایی مراسم عطرافشانی ضریح مطهر امامزادگان و قبور مطهر شهدا، نشست تخصصی با بانوان با عنوان «وقف و بانوان ولایی»، اهدای خون توسط اصحاب وقف و بقاع متبرکه، عیادت از بیماران و اهدای بسته‌های متبرک، طرح ویزیت رایگان بیماران در جوار بقاع متبرکه، برگزاری محافل انس با قرآن و رونمایی از تله‌فیلم «داررش» از دیگر برنامه‌های شاخص دهه وقف است.

    واحدی گفت: امسال از ابتدای سال تاکنون در سامانه موقوفات جدید 52 مورد وقف به ارزش ریالی 10 میلیارد تومان به ثبت رسیده است که این موقوفات شامل بخش‌های بهداشت و درمان و سلامت، ایجاد موقوفات برای خدمت به زائران امام رضا (ع)، ازدواج جوانان و کمک به آزادی زندانیان بوده است.

    وی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در نظر داریم در قالب وقف مشارکتی انجام دهیم، ایجاد رقباتی در هر شهرستان در چند مدرسه به‌صورت پایلوت است که هزینه‌ها و درآمد حاصل از آن صرف امام جماعت، آب و برق و ... خواهد شد.

    وقف راهی برای ماندگاری در گذر تاریخ است

    رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان نیز گفت: وقف راهی برای ماندگاری در گذر تاریخ بوده و قدیمی‌ترین وقف‌نامه موجود در استان مربوط به 750 سال قبل است.

    حجت الاسلام روح‌الله سلیمانی‌فرد ضمن پرداختن به واژه وقف اظهار داشت: وقف، بخشیدن مال در راه خدا با زمان تعیین‌شده یا به‌صورت دائمی است که این بخشش می‌تواند به‌صورت مشارکتی و گروهی نیز باشد.

    وی تصریح کرد: هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، با بخشیدن اندک سرمایه خود می‌تواند نیازهای روز جامعه را برطرف کند و با احیای فرهنگ وقف در راه رضای خدا قدم بردارد.

    قدیمی ترین وقف نامه سمنان700ساله است

    رئیس اوقاف سمنان در ادامه درباره تاریخچه ایجاد وقف گفت: در ادیان گذشته و پیش از شریعت اسلام، بحث وقف و اوقاف وجود داشته و با رسمیت پیدا کردن دین مبین اسلام، وقف به‌عنوان یک احکام امضایی به رسمیت شناخته شده است.

    سلیمانی فرد به کارکردهای مختلف وقف اشاره کرد و افزود: هرگاه سخن از وقف به میان می‌آید، ذهن مردم ناخواسته به سمت بعد مذهبی وقف می‌رود این در حالی است که وقف علاوه بر کارکرد مذهبی، کارکرد اجتماعی نیز دارد همچنین باید گفت اماکن متبرکه، امام‌زادگان و حسینیه‌ها مکان‌های موقوفه با کارکرد مذهبی هستند لذا ایجاد کاروانسراها در مسیر راه برای برطرف کردن نیازمندی‌های‌ وقف از نوع کارکرد اجتماعی است.

    رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: 24 کاروانسرا در استان وجود دارد که 17 مورد آن موقوفه است و درباره انها باید گفت وقف راهی برای ماندگاری در گذر تاریخ است و افراد زیادی با به جای گذاشتن موقوفات، پس از سال‌ها علاوه به خدمت در راه خدا و گذاشتن باقیات و صالحات، نام خود را برای ابد جاودانه نگه‌ داشته‌اند از سوی دیگر قدیمی‌ترین وقف‌نامه در آرشیو مرکز استان سمنان متعلق به خواجه رکن‌الدین سمنانی بوده و مربوط به 750 سال قبل است.

    نمایشگاه وقف چشمه همیشه جاری در سمنان افتتاح شد

    هم‌زمان با آغاز دهه وقف نمایشگاه «وقف چشمه همیشه جاری» با حضور سیدعباس دانایی فرماندار شهرستان سمنان، روح‌الله سلیمانی‌فرد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، کارکنان این اداره و جمعی از دانش‌آموزان در گلزار شهدای امام‌زاده یحیی (ع) سمنان برگزار شد.

    فرماندار شهرستان سمنان ضمن افتتاح این نمایشگاه، از بخش‌های مختلف آن دیدن کرد؛ طرح تربیت حافظان قرآن کریم، طرح نوروزی آرامش بهاری و طرح بصیرت عاشورایی نمونه فعالیت‌های کارکنان و مسؤولان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بود که مورد بازدید مردم و مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

    همچنین بخش معرفی و ثبت موقوفات در این نمایشگاه به تشریح رونوشت اولین واقف و معرفی مکان مورد وقفش پرداخت همچنین باید گفت نمایشگاه وقف؛ چشمه همیشه جاری که به همت اداره اوقاف شهرستان سمنان و آستان مبارکه امام‌زاده یحیی (ع) این شهر در گلزار شهدای این امام‌زاده برپا شده، تا پایان دهه وقف دایراست و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

    وقف وارد حوزه بهداشت و درمان شود

    عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امروز وقف باید بیشتر وارد حوزه بهداشت و درمان شود و توجه به نیت واقف مهم است.

    بهروز بنیادی همزمان با دهه وقف اظهار کرد: شاهد موقوفاتی در سراسر کشور در حوزه‌های آموزش و پرورش با ساخت مدارس و مراکز آموزشی و در راستای تقویت این جنس زیرساخت‌ها با حضور فعال خیرین مدرسه‌ساز هستیم.

    وی با اشاره به رخ‌نمایی وقف در حوزه بهداشت و درمان اضافه کرد: واقفان زیادی در سراسر کشور در بحث ساخت بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی در گذشته فعال بودند.

    فرهنگ وقف تبیین شود

    عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های اخیر حضور افراد در این حوزه از وقف کم‌رنگ شده است، تصریح کرد: در شجره‌نامه موقوفات، واقفان در حوزه بهداشت و درمان موقوفاتی داشتند و باید به نیت واقفان توجه ویژه‌ای داشت.

    بنیادی با تأکید بر اینکه امروز در بسیاری از شهرها موقوفات زیادی وجود دارد، اضافه کرد: در خراسان موقوفات زیادی داریم که برای امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی است و مردم موقوفات زیادی داشته‌اند.

    وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرها بیش از 60 درصد اراضی موقوفه است، تصریح کرد: امیدواریم با درایت متولیان اوقاف و امور خیریه، فرهنگ وقف ترویج شود.

    برگزاری همایش «وقف؛ چشمه همیشه جاری» در مهدی‌شهر

    رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان مهدی‌شهر از برگزاری همایش «وقف؛ چشمه همیشه جاری» در این شهرستان خبر داد و گفت: تجمع «لبیک یا رسول‌الله (ص)» در امام‌زاده قاسم (ع) مهدی‌شهر برگزار و همچنین  دیدار با امام جمعه مهدی‌شهر اولین صفحه برنامه‌های اداره اوقاف و امور خیریه مهدی‌شهر در دهه وقف محسوب می‌شود.

    محسن براتی افزود: تجمع لبیک یا رسول‌الله (ص) از مهم‌ترین برنامه‌های دهه وقف در سراسر کشور بوده که در روز بیست‌وهشتم ماه صفر مصادف با سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در امام‌زاده قاسم (ع) مهدی‌شهر برگزار می‌شود و از سوی دیگر دیدار با فعالان قرآنی و بازدید از جامعة‌القرآن شهرستان، غبارروبی و عطرافشانی آستان مقدس امام‌زادگان از برنامه‌های وقف در مهدی‌شهر به شمار می‌رود.

    وی بیان داشت: نشست‌های تخصصی با اصناف، طلاب و روحانیان در قالب سلسله نشست‌های تخصصی دهه وقف، نشست با جامعه پزشکی و اجرای طرح ویزیت پزشکی رایگان از برنامه‌های با برچسب سلامت در هفته وقف در امام‌زاده قاسم (ع) شهرستان مهدی‌شهر به شمار می‌رود همچنین نشست با خانواده کارکنان اوقاف و دیدار با خانواده شهدا به‌عنوان دیگر برنامه‌های هفته وقف در مهدی‌شهر، نمایشگاه وقف و همایش وقف؛ چشمه همیشه جاری در امام‌زاده قاسم (ع) مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو