مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز:

رفع انفعال پدیده در گرو از سر گیری سرمایه‌گذاری‌هاست

عصر ساختمان- مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران پدیده به خاطر لطماتی که به برند پدیده وارد شده بود، از سرمایه‌گذاری بیشتر ممانعت می‌کنند، گفت: این مجموعه در وهله اول به دنبال جذب سرمایه است چرا که رفع انفعال پدیده در گرو از سر گیری سرمایه‌گذاری‌هاست.

رفع انفعال پدیده در گرو از سر گیری سرمایه‌گذاری‌هاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، سید محسن شوشتری امروز در نشست خبری ارائه تازه‌ترین اخبار از تحولات برای حل مشکل سهام‌داران و شروع فازهای اجرایی عملیات عمرانی پدیده شاندیز با اشاره به اینکه پدیده مجموعه سرمایه‌گذاری شده‌ توسط عده زیادی بالغ بر 136 هزار نفر شکل گرفته است، اظهار کرد: اعتقاد من این است که مشارکت مردمی از اصول اولیه برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، همانطور که در دفاع مقدس بسیج و مردم نقش تعیین‌کننده داشتند، در پدیده نیز همکاری و مشارکت مردم تاثیرگذار خواهد بود.

    وی با بیان اینکه اصل مشارکت در موضوع پدیده لطمه خورده است، ادامه داد: از زمانی که پدیده با مشکل روبه‌رو شد تا اواخر خرداد ماه سال جاری یعنی به مدت 16 ماه در این مجموعه یک خلا و فاصله مدیریتی به وجود آمد که در این مدت لطمات شدیدی به برند پدیده وارد شد.

    مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز افزود: یکی از دلایلی که نرخ بیکاری استان از حدود 8.5 درصد به بالای 15 درصد رسید مشکلاتی است که برای پدیده به وجود آمد. در وهله اول باید تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی که یکی از پایه‌های رشد اقتصادی است، محقق شود.

    شوشتری به اموال و دارایی‌های توقیف شده پدیده اشاره و تصریح کرد: در طی 16 ماهی که پدیده با مدیران جدید پس از فاصله مدیریتی آغاز به کار کرده است، برخی مدیران با مشکل روبه‌رو شده و به دلیل عدم پرداخت حقوق‌هایشان اینجا را ترک کردند. ما مجبور بودیم در اینجا سازمان‌دهی جدیدی با کسانی که در کارهای اجرایی توانمندی‌هایشان ثابت شده است، تشکیل دهیم.

    وی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی وضعیت دولت قابل درک است، عنوان کرد: من به عنوان مدیرعامل این مجموعه می‌دانم که به دلیل رکود اقتصادی دولت در موقعیتی نیست که بتواند بودجه جداگانه‌ای به ما اختصاص دهد و پرداخت کند. در حال حاضر کمتر از 20 درصد از بودجه‌های مصوبات تخصیص داده شده است؛ پس نمی‌توان انتظار بودجه‌ای جداگانه از دولت داشت.

    مدیر عامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز خاطرنشان کرد: وقتی شرکتی را راه می‌اندازید و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، اگر آن شرکت به مشکل برخورد، سرمایه بیشتری باید برای آن صرف کرد تا بتوان مشکلات را حل کرده و سپس ازآن کسب درآمد کرد اما سرمایه‌گذاران پدیده به خاطر لطماتی که به برند پدیده وارد شده بود از سرمایه‌گذاری بیشتر  ممانعت می‌کردند.

    شوشتری با بیان اینکه برای رفع انفعال مجموعه پدیده باید سرمایه‌گذاری افزایش یابد، اضافه کرد: برای اینکه این مهم محقق شود، به مجوز اسناد مالکیت نیاز است. در پروژه پدیده شاندیز اسناد مالکیت موجود است اما متاسفانه تجمیع و تفکیک نشده است. انجام تجمیع این اسناد نیازمند رفع مشکلات شهرداری، تامین اجتماعی، جهادسازندگی و دارایی است.

    وی بیان کرد: در قوانین تجاری سایر اقتصادهای پیشرفته اگر یک شرکت اقتصادی که سرمایه‌اش از آن مردم بوده و در اقتصاد تاثیرگذار است، با مشکل مواجه شود، دستگاه‌های دولتی بدهی‌های خود را نسبت به این شرکت برای مدتی فریز می‌کنند و به آن شرکت استهمال بدهی می‌دهند تا دوباره شرکت فعال شود و بتواند بدهی خود را از درآمدها بپردازد اما یکی از ضعف‌های قوانین تجاری در کشور ما این است که چنین ضوابطی برای شرکت‌های تاثیرگذار در اقتصاد نداریم.

    شهرداری شاندیز اولین و بزرگترین طلبکار پدیده

    مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز با بیان اینکه بزرگترین طلبکار پدیده شاندیز شهرداری شاندیز است، گفت: اولین طلبکار این مجموعه شهرداری بوده که طلبی به مبلغ 948 میلیارد تومان در قالب عوارض و جریمه براساس کمیسیون‌ها و ضوابط خود از پدیده دارند. یک شرکتی که در پرداخت حقوق و دستمزد به پرسنلش با مشکل مواجه است، چطور می‌تواند چنین طلبی را پرداخت کند.

    شوشتری افزود: بعد از رایزنی‌هایی که با استانداری و شهرداری صورت گرفت، بنا شد تا 10 درصد از این بدهی پرداخت شود که آن هم مقدور نبود. در حال حاضر از کل بودجه عمرانی استان که حدود 400 میلیارد تومان است، کمتر از 20 درصد تخصیص داده شده است آن وقت پدیده چطور می‌تواند 94 میلیارد تومان به شهرداری شاندیز پرداخت کند.

    وی با اشاره به اینکه ستاد تدبیر استان در رفع این مشکل همکاری قابل توجهی کرد، یادآور شد: ما با کمک ستاد تدبیر برای رفع این مشکل از قوانین میراث فرهنگی و گردشگری استفاده کردیم. با مساعدت اداره میراث فرهنگی شهرستان به شهرداری اعلام شد چون پدیده شاندیز در منطقه گردشگری قرار گرفته باید بعد از 5 سال از راه‌اندازی هر یک از پروژه‌ها بدهی خود را به اقساط پرداخت کند.

    مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز از تنظیم یک کمیته اجرایی در خصوص رفع مشکلات پدیده در وزارت کشور خبر داد و اظهار کرد: بعد از تشکیل این کمیته جلسات بسیاری با مسئولین دستگاه‌های مختلف برگزار شد و برای اقدامات اجرایی پیش رو تصمیماتی به فراخور شرایط اتخاذ شد.

    پدیده 740 میلیارد تومان بدهی به امور اراضی جهاد کشاورزی استان دارد

    شوشتری یکی دیگر از مشکلات پدیده را موضوع بدهی‌های پدیده به امور اراضی جهادکشاورزی تلقی کرد و افزود: میزان بدهی‌های این مجموعه به جهادکشاورزی 740 میلیارد تومان است که تاکنون توانسته‌ایم 40 درصد از آن را لغو کنیم. امید است 60 درصد باقی مانده نیز به استناد مستندات موجود ملغی شود. این مساله نیز با ستاد تدبیر استان و وزارت‌ کشور پیگیری شده است.

    وی با تاکید بر اینکه در فضای فعلی جامعه پدیده و میزان لازم و ملزوم یکدیگر شده‌اند، تصریح کرد: به ادعای این مجموعه میزان بدهی‌های پدیده به این موسسه بیش از 1000 میلیارد تومان است. هر چند ما به دنبال این هستیم تا مبلغ عمده‌ای از این بدهی‌ها را کاهش دهیم. نظرات مسئولان ذی‌ربط ارائه داده شده تا حتی‌المقدور تخفیف گرفته و مشکل پدیده را حل کنند. در این خصوص تصمیماتی مبنی بر دریافت وام از بانک صادرات برای پرداخت بدهی میزان اتخاذ شده که متاسفانه در دریافت این وام هم مشکلاتی وجود دارد.

    آغاز سرمایه‌گذاری در پروژه کیش

    مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز از آغاز سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذار در پروژه کیش خبر داد و گفت: خوشبختانه قراردادهای اولیه تنظیم شده، تجهیز کارگاه‌ها صورت گرفته و ماشین‌آلات در حال حمل هستند. کیش به خاطر منطقه ویژه و جزیره بودن مشکلات خاص خود را دارد که امید است آن سرمایه‌گذار بتواند با وجود این شرایط کار خود را پیش برد. باید تولید ثروت صورت گیرد تا از محل تولید این ثروت بدهی‌های پدیده را بپردازیم.

    شوشتری عنوان کرد: در موقعیت فعلی پدیده اگر سرمایه‌گذاران، مسئولان نظام و دولت کمک نکنند، تمام مسائل لاینحل و این پروژه نیمه‌تمام باقی خواهند ماند که این اتفاق در شان شهر مشهد نیست.

    وی در خصوص مساله بورس یادآور شد: هر شرکتی که مشکل اقتصادی نداشته باشد و ظرف سه سال گذشته دارای حساب‌های شفاف باشد و روال عادی را طی کند، می‌تواند وارد بورس شود اما در خصوص شرکت پدیده اینکه ما این قدر تلاش می‌کنیم تا مسئولان مشکل ما را با بورس حل کنند. این مساله به این دلیل است که وضعیت ویژه‌ و انتظار اقدامات ویژه‌ای نیز داریم. من فکر نمی‌کنم که در کشور تعداد شرکت‌های با حدود 136 هزار نفر سهام‌دار بیشتر از تعداد انگشتان دست باشد. پس به همین دلیل لازم است تا اقدامات ویژه صورت گیرد.

    مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز با بیان اینکه وقتی در جایی بحران به وجود می‌آید، انتظار می‌رود با روش حل بحران آن را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون این پروژه حدود 400 تجمع داشته است که نشان می‌دهد ما با یک وضعیت بحرانی روبه‌رو هستیم. این مشکل تنها مشکل پدیده و مسئولان استان نیست و همه باید دست به دست هم بدهند. امید است با آمدن دکتر دین‌پرست مشکلات پدیده تا حد امکان مرتفع شود.

    شوشتری اضافه کرد: خوشبختانه با تصویب مصوبه 30 مرداد ماه هیات دولت مشکلات پدیده تا حد زیادی مرتفع شد اما اگر هر کدام از بندهای این مصوبه اجرا نشود، عملیاتی کردن اهداف برنامه امکان‌پذیر نیست. به طور مثال اگر تامین نقدینگی صورت نگیرد ارزش واقعی سهام نمی‌تواند بروز پیدا کند. همچنین اگر طبق این مصوبه دستگاه‌های دولتی به پدیده استهمال بدهی ندهند، نمی‌توان عملیات اجرایی را به نتیجه رساند.

    نخستین جلسه کنسرسیوم پدیده برگزار شد

    وی ادامه داد: خوشبختانه شهرداری در رابطه با موضوع ارزیابی پروژه پدیده پاسخی را تهیه کرده و ارائه داده است. امید است کارشناس‌ها زودتر ارزیابی پروژه را انجام دهند تا بتوان نتیجه آن را در اختیار بانک‌ها قرار داد. در جلسه کنسرسیوم مدیر عاملان 8 بانک ملی، ملت، صادرات، سپه، تجارت، صنعت و معدن، رفاه و کارگران و گردشگری به بانک مرکزی دعوت شده بودند و موضوع کنسرسیوم به مباحثه گذاشته شد که منجر به اتخاذ تصمیماتی در این خصوص شد. علاوه بر این جلسات ما با مسئولین وزارت اقتصاد و دارایی تاثیرگذاری بود و در حضور مشاوران نقایص اطلاعات ناقصی که از مشکلات پدیده داشتند با پیگیری‌های که انجام شد، مرتفع شد.

    مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز بیان کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار پروژه‌های موفق شهر که برندشان نیز لطمه نخورده است اما با مشکل روبه‌رو هستند، در حال حاضر برنامه‌هایی برای درآمدزایی تدوین شده است اما درآمدزایی زمانی محقق می‌شود که فعالیت انجام شود. درآمد از محل مستحدثات پروژه ایجاد خواهد شد.

    شوشتری در خصوص مدیران دستگیر شده پدیده گفت: این مساله به قوه قضائیه مربوط است و پدیده در این خصوص هیچ‌گونه دخل و تصرفی ندارد و فقط اگر قوه قضائیه سوالی داشته باشد، پاسخ آن را خواهیم داد.

    وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی درآمدزایی صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: چنانچه مصوبات مصوبه 30 مرداد دولت طبق زمان‌بندی اجرایی شوند و اعتبارات لازم پرداخت شود، ظرف مدت 8 ماه تا یک سال پروژه‌ها به حالت درآمدزایی خواهند رسید.

    مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز با بیان اینکه بدهی پدیده به تامین اجتماعی و دارایی مجموعا بالغ بر 100 میلیارد تومان است، تصریح کرد: براساس قوانین موضوعه کشور این 100 میلیارد تومان به مراتب از 740 میلیارد تومان بدهی به جهادکشاورزی تاثیرگذارتر است زیرا موانع قانونی ایجاد کرده است. این دستگاه‌های دولتی منطقا قوانینی دارند که اگر بدهی به اقساط پرداخت شود، جرایم بخشوده نخواهد شد و اگر بخواهیم از بخشودگی جرایم استفاده کنیم، باید بدهی نقدی پرداخت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی