مدیران خودروعصر اعتبار

ابهام در وجود آثار باستانی در چغیورت

عصر ساختمان- ارسال یک گزارش به سازمان میراث فرهنگی درخصـــوص مشاهده آثار معماری کافی بود تا پژوهشکده باستان‌شناسی کشور مجوز کاوش اضطراری در منطقه‌ای صخره‌ای واقع درفریدونشهر و چغیورت اصفهان را صادر کند تا مشخص شود آیا گزارش ‌ کوهنوردها آنطور که فریدون ‌اللهیاری، رئیس میراث فرهنگی استان اصفهان به همشهری گفته، درست است یا خیر؟

ابهام در وجود آثار باستانی در چغیورت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازهمشهری آنلاین، پیگیری‌های همشهری مشخص کرد از 6روز پیش تاکنون فعالیت حفاری در بخشی که فریدون بیگلری، باستان‌شناس در گفت‌وگو با همشهری آن‌را شبیه به یک پناهگاه صخره‌ای در دوره پارینه سنگی خوانده، درحال انجام است.

    تصاویر اختصاصی ارسال‌شده به همشهری از منطقه در حال کاوش نشان داد که آثاری شبیه به نقوش صخره‌ای تیمره با نقش شکار، انسان کماندار و سوارکار و نقوش حیوانی و انسانی در این منطقه وجود دارد. همچنین در تصاویری دیگر از این منطقه آثاری از سنگ‌نگاره‌های حکاکی شده بر دیواره‌ صخره با نقش عقاب و درخت و پرنده وجود دارد که گفته می‌شود مرتبط با نقوش دوران اسلامی است.
    منابع همشهری نیز اعلام کرده‌اند از 6روز گذشته جاده این منطقه مسدود است.

    مجوز کاوش داده‌ایم
    حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث و گردشگری در این خصوص به همشهری گفته است که براساس گزارش اولیه، پژوهشکده باستان‌شناسی مجوز فوری کاوش اضطراری را صادر کرد.

    فریدون‌اللهیــــــــاری، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، استان اصفهان اما، عصر دیروز در گفت‌وگو با همشهری از اساس، وجود آثار تاریخی در این منطقه را تکذیب کرد و گفت: حفاری‌ با حضور یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و نمایندگان دادستانی و نیروی انتظامی در حال انجام است و همه مسائلی که درخصوص این منطقه مطرح شده، کذب است.

    به گفته او، گروهی گزارش دادند که در فعالیت کوهنوردی خود در این محدوده به سازه‌های معماری برخورد کردند و برحسب همین گزارش همکاران اداره میراث فرهنگی اصفهان با حضور یگان حفاظت، نماینده دادستان و نیروی انتظامی اعلام کردند ‌آثاری در منطقه وجود ندارد.

    نقوش صخره‌ای باستانی است
    سیروان محمدی، یک متخصص نقوش صخره‌ای با مشاهده تصاویر ارسال‌شده از منطقه صخره‌ای که احتمال داده می‌شود شاید یک پناهگاه دوره پارینه‌سنگی باشد، به همشهری گفت: نقوش صخره‌ای از آثار باستانی ایران است که در نقاط مختلف کشور پراکنده است اما مورد بی‌توجهی واقع شده ‌و حتی شماره ثبت هم ندارند.

    به گفته او، اهمیت نقوش صخره‌ای به اندازه سفالینه‌ها، مزار سنگی‌ها و سکه‌ها است که به‌عنوان یک داده باستان‌شناسی در مطالعات باستان‌شناسی و قوم باستان‌شناسی و تاریخ هنر اهمیت دارند.‌

    او با اعلام اینکه نقوش صخره‌ای برجای مانده از هزاره‌های گذشته به 2 شکل نقاشی شده بر دیواره غارها و نقش‌کنده‌ها بر سنگ و صخره است، افزود: تمرکز این نقوش بیشتر در قسمت‌های مرکزی ایران است. البته ‌‌تاریخ‌گذاری آنها اندکی دشوار است. با این حال نقوش صخره‌ای اهمیت مطالعاتی دارند و نباید نادیده گرفته شوند.

    به گفته این متخصص، بهای زیادی به نقوش صخره‌ای داده می‌شود و برخی از آنها نیز به ثبت جهانی یونسکو رسیده‌اند اما متأسفانه این نقوش در ایران حتی شماره ثبت ندارند و در معرض باد و باران و فرسایش هستند. او تأکید کرد: نقوش صخره‌ای موجود در منطقه فریدونشهر اصفهان نقوش تزیینی و مربوط به دوره‌های باستانی ایران است.

    منابع محلی اما به همشهری گفته‌اند که کاوش‌های باستان‌شناسی در انتهای یک جاده خاکی بالاتر از سنگ‌شکن شهرداری در منطقه‌ای میان فریدونشهر اصفهان و چغیورت ادامه دارد و 4خودروی متعلق به فرمانداری این منطقه و نیروهای یگان حفاظت و نیروی انتظامی در این محوطه در حال تردد هستند. امروز یک هفته است که کارگاه کاوش اضطراری فریدونشهر - چغیورت برپاست و باید در انتظار گزارش نهایی کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسی در این منطقه ماند؛ گزارشی که رئیس اداره میراث‌‌فرهنگی استان اصفهان تمام خبرهای مرتبط با وجود آثار تاریخی در آن را تکذیب کرد و حتی اعلام کوهنوردان در مشاهده آثار تاریخی در این منطقه را غیرواقعی خوانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار