مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران در گفت و گو با عصر ساختمان عنوان کرد:

مرگ صنف فخاران به دلیل بی توجهی دولت

عصر ساختمان- حدود ۷ هزار و ۵۰۰ واحد در استان تهران مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد به ۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.تصور ما بر این است که دولت هیچ تفکر و برنامه ای برای این صنعت ندارد.

مرگ صنف فخاران به دلیل بی توجهی دولت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۰۰

    مرتضی منبع چی رئیس اتحادیه فخاران استان تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان، وضعیت تولید آجر را بسیار اسفبار خواند و گفت:رکود موجود باعث تعطیلی اکثر کارخانه ها شده است.
    وی با بیان این که صنف فخاران در شرایط رکودی نسبت به دیگر اصناف از آسیب پذیری بیشتری برخوردار است؛ اظهار داشت: قیمت گاز قبل از هدفمند شدن یارانه ها 17/8 تومان بود اما الان به 305 تومان افزایش یافته و بیش از 5 برابر شده است.علاوه براین به دلیل شرایط رکودی و کمبود تقاضا این محصول 20 درصد زیر قیمت فروخته می شود.این بدان معناست که تولید کنندگان قادر به پرداخت قبوض گاز و برق خود نیستند.اگر افزایش دستمزدها را به آن اضافه کنید؛ می بینید که چیزی عاید تولیدکننده نمی شود.در واقع این صنعت ورشکسته شده است.
    وی در پاسخ به این که قرار بود 6 هزار میلیارد تومان برای نوسازی این صنعت، توسط دولت هزینه شود؛ گفت: تا کنون دولت حتی یک ریال هم به این صنعت کمک نکرده است و بیشتر واحدها از کمبود نقدینگی رنج می برند.اگر حمایتی از این بخش صورت نگیرد همین چند واحد باقی مانده نیز تعطیل می شوند.حدود 7 هزار و 500 واحد در استان تهران مشغول فعالیت بودند که اکنون این تعداد به 500 نفر کاهش پیدا کرده است.تصور ما بر این است که دولت هیچ تفکر و برنامه ای برای این صنعت ندارد.
    وی با بیان این که هیچ نوع واردات آجر نداریم، تصریح کرد: در ساختمان های جدید کمتر از آجر استفاده شده و به جای آن از بلوک های سیمانی استفاده می شود که نقایص خودش را دارد.اما به دلیل سرعت عمل بیشتر از  آن استفاده می کنند. واقعیت این است که استفاده از بلوک های سیمانی مشکلاتی  برای مردم به وجود آورده است.نازک بودن بلوک های سیمانی باعث شده تا در ساختمان های جدید صدا به راحتی از یک طبقه به طبقه دیگر یا به واحد های دیگر منتقل شود و این مساله مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است.

    وی با تاکید بر این که اکنون در ساختمان سازی بیشتر بر سرعت متمرکزند تا کیفیت،خاطر نشان کرد:یکی از مشکلات این صنف عدم استفاده از تکنولوژی های جدید است.تقریبا دو سال است برای حل این مشکل طرح مصالح نوین ساختمانی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه کرده ایم.اما از آن جا که دولت درگیر بحران های داخلی و برونی است توجه چندانی به این صنف نمی کند.
    منبع چی ادامه داد: اکنون در تمام دنیا با وجود استفاده از تکنولوژی های پیشرفته هنوز آجر را حفظ کرده اند.در کشور ما نیز  شهرداری ها برای کسانی که از نمای اجری استفاده می کنند امتیازهایی قائل شده اند که این موضوع  در شرایط عادی می توانست به بهبود شرایط این صنف کمک کند اما دولت در این قضیه اهمال کرد.
    وی در ارتباط با رکود صنعت ساختمان گفت: بیش از 400 صنف به شکل مستقیم با صنعت ساختمان در ارتباط اند و تولید آجر  یکی از آن هاست.بر اساس آمار باید در سال یک میلیون و 500 هزار واحد ساختمانی تولید شود اما در سه سال اخیر این تعداد به 250 هزار واحد رسیده است.
    وی با بیان این که از سال 92 این صنعت دچار رکود شده است؛ تصریح کرد: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مرگ آن حتمی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

    پورسعیدخلیلی