مدیران خودروعصر اعتبار

آمادگی شهرداری برای مرمت خانه نیما یوشیج

عصر ساختمان- معاون برنامه ریزی شرکت توسعه فضای فرهنگی شهرداری تهران از آمادگی شهرداری برای مرمت و احیاء خانه نیما یوشیج خبر داد.

آمادگی شهرداری برای مرمت خانه نیما یوشیج
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایسنا، هادی مظفری با استقبال از تملک خانه نیما یوشیج توسط شهرداری تهران در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر مرمت نادرست خانه استاد انتظامی گفت: از زمانی که بحث ساخت و تغییر وضعیت خانه انتظامی مطرح شد خود استاد، بهروز غریب‌پور را به عنوان طراح معرفی کرد و هر دو هفته یکبار نیز جلسات کاری در خصوص ارائه گزارش نحوه تغییر به استاد انتظامی ارائه می‌شد تا دغدغه‌های این فرد رفع شود و خوشبختانه حالا این خانه به بهترین مکان برگزاری تئاترها بدل شده است به گونه‌ای که تئاتر فجر نیز در این خانه برگزار شد.

    وی با بیان اینکه تمام مراحل ایجاد خانه دکتر انتظامی با وی چک شده و اختلاف نظری که ایجاد شده ربطی به شهرداری تهران ندارد گفت: انتقادات استاد انتظامی ربطی به شهرداری تهران ندارد.

    وی در خصوص روند بازسازی خانه جلال و سیمین با بیان اینکه در 28 بهمن ماه سال 1331 کار ساخت بنای این خانه توسط جلال آل احمد آغاز شد، گفت: اهمیت این بنا در این است که علاوه بر اینکه منزل دو نویسنده و روشنفکر معروف معاصر است، این خانه توسط جلال آل احمد ساخته شده است که در نامه‌هایی که میان سیمین و جلال رد و بدل شده است نیز موضوعاتی درباره نحوه ساخت این بنا به چشم می خورد.

    وی با بیان اینکه جلال در نامه‌هایی به سیمین در زمانی که سیمین دانشور در حال ادامه تحصیل در خارج از کشور بود، روند کار ساخت خانه را برای وی می‌نوشت، گفت: سیمین دانشور یک خواهر به نام ویکتوریا و یک خواهرزاده به نام لیلی ریاحی داشت که در زمان حیات سیمین دانشور با او در ارتباط بودند که بعد از فوت این فرهیخته ، شهرداری تهران این خانه را به مبلغ 5 میلیارد تومان تملک می‌کند اما اختلاف بین این دو ورثه سبب می شود که به مدت یک سال کار مرمت مسکوت بماند چرا که شهرداری تملک و مرمت این خانه را موکول به حل مسائل می‌کند و سرانجام سال 93 شهرداری منطقه 1 این خانه را تملک و برای مرمت در اختیار شرکت توسعه فضای فرهنگی قرار می‌دهد و این شرکت نیز پیمانکاری را به عنوان مشاور و مجری پروژه انتخاب می‌کند.

    معاون برنامه ریزی شرکت توسعه فضای فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه در زمینه مرمت و استحکام بخشی خانه سیمین و جلال کف و سقف این خانه مورد توجه قرار گرفت گفت: کف این خانه مرطوب بود و رطوبت حاصله به پی لطمه می زد و همچنین سقف این بنا نیز در معرض ریزش قرار داشت که باید هر چه زودتر برای آن فکری می‌شد.

    وی با بیان اینکه سعی کردیم کمترین مداخله را در مرمت و احیای خانه سیمین و جلال داشته باشیم گفت: قطعا پس از اتمام کار استحکام بخشی تمام وسایل به حالت قبل بازگردانده می‌شود.

    وی با بیان اینکه از میان یادداشت‌های جلال که این خانه را ساخته بود متوجه شدیم که در زیر اتاق خان بابا که سرایدار این خانه بوده آب انباری وجود دارد گفت: این آب انبار که درش از آشپزخانه باز می‌شود تخلیه و به گالری تبدیل می‌شود.

    وی با بیان اینکه سعی کردیم که در مراحل مرمت به درختان خانه آسیبی نرسد گفت: همچنین گلخانه جلال نیز احیا خواهد شد چرا که در نظر داریم در مرمت حداقل تغییرات را ایجاد کنیم به گونه‌ای که حتی کلید و پریزها هم همان قبلی‌ها باقی می‌مانند.

    وی با بیان اینکه این خانه توسط یک نویسنده ساخته شده بود و اصول مهندسی در آن رعایت نشده بود گفت: مهمترین آسیبی که با آن در خانه جلال و سیمین روبرو بودیم، رطوبت کف ساختمان بود که سعی کردیم با تکیه بر سیستم‌های نوین این مشکل را حل کنیم به نحوی که تا زمانیکه این خانه سرپا است قطعا از ناحیه رطوبت آسیب نمی‌بیند.

    وی با بیان اینکه سقف این خانه از بیرون به مانند شیروانی بود اما تعریف سازه‌ای نداشت گفت: مجبور شدیم از خرپا سازه چوبی به عنوان دیافراگم استفاده کرده و مرمت را پیش ببریم.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جلسات پنجشنبه نویسندگان در خانه جلال مشهور است گفت: علاوه بر چهره‌های فرهنگی اشخاص سیاسی نیز در این خانه رفت و آمد داشته و این خانه محل و محفل روشنفکران و افراد سیاسی بوده است.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد شده بود که این خانه به خانه ادبیات تغییر کاربری بدهد گفت: واقعیت آن است که ما سعی داریم کمترین مداخله را در این خصوص داشته باشیم و اتاق‌های این خانه ظرفیت کافی برای برگزاری مراسمات را ندارد به همین دلیل پیشنهاد شده است که منزل سیمین و جلال به حالت اولیه برگشته و حیاط خانه به یک کافه کوچک یا چیزی شبیه آن تبدیل شود و نویسندگانی که می‌خواهند در این ساختمان که به نوعی به پاتوق فرهنگی بدل می‌شود با این فضا ارتباط برقرار کنند.

    وی با بیان اینکه امیدواریم تا شش ماه دیگر مرمت خانه سیمین و جلال به اتمام برسد گفت: 1 تا 1.5 میلیارد تومان لازم است تا این مرمت به اتمام برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو