مدیران خودروعصر اعتبار

اجرای برنامه ۱۰ ساله محله محوری در زلزله

عصر ساختمان- تهران - ایرنا - رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله شناسی با بیان اینکه مردم نقش مهمی در خود امدادی حین وقوع زلزله دارند، گفت: قرار است در برنامه ای ۱۰ ساله مبحث محله محوری با مشارکت مردم در کل کشور به اجرا درآید.

اجرای برنامه ۱۰ ساله محله محوری در زلزله
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایرنا، کامبد امینی حسینی اظهار کرد : برای مقابله نباید با زلزله تنها متکی به امکانات دولتی و امدادی باشیم؛ چرا که در زمان وقوع با شرایط جغرافیایی کلانشهر تهران کار زیادی نمی توان انجام داد و مردم باید خودشان به خودشان کمک کنند.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به ایستگاه ها و امکانات موجود امدادی، امدادگران هنگام وقوع زلزله قادرند در نهایت 200 نقطه از شهر را پوشش دهند که این امر برای شهری با این وسعت و جمعیت؛ کافی نیست.
    این مقام مسئول افزود: بدون شک حجم خسارت وارده بر اثر وقوع زلزله در کشور سنگین خواهد بود چنانچه بارها شاهد بودیم وقوع زلزله در شهری کوچک خساراتی بزرگ را ببار آورده است بنابراین لازم است مردم آموزش دیده و مشارکت کنند و البته دولت هم باید حمایت کند .
    امینی حسینی افزود: آنچه امروز شاهد هستیم آن است که آمادگی لازم برای مواجهه با زلزله در میان مردم وجود ندارد.

    ** همه گسل های تهران خطرناکند
    رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله شناسی در پاسخ به این سوال که آیا این ادعای کارشناسان که گسل ری از گسل شمال خطرناکتر وخسارت زننده تر است؟ گفت: همه گسل های موجود در پایتخت خطرناکند و هر کدام به نوبه خود مهم هستند و یکی بر دیگری ارجعیت ندارد.
    امینی حسینی افزود: در تهران سه گسل اصلی (شمال،‌ ری و مشاع ) وجود دارد که هر کدام مهم و خسارت زننده هستند. گسل مشاع، گسل مهم و لرزه خیزی است، گسل شمال هم در مرز دشت و کوه واقع شده است و در طول تاریخ، وقوع زلزله های بزرگی را تجربه کرده است.
    وی ادامه داد: گسل ری نیز بخاطر وضعیت زمین شناختی و ساختارهایش هنوز به درستی شناخته نشده است اما در طول تاریخ نسبت به این گسل و احتمال وارد آوردن خسارات سنگین هشدارهایی داده شده است.
    این مسئول در حوزه زلزله شناسی تصریح کرد: پتانسیل ایجاد زلزله در گسل شمال بالای 7 ریشتر است همچنین در صورتی که گسل مشاع جابجا شود می تواند تخریب زیادی ایجاد کند. گسل ری نیز اگر جابجا شود زلزله ای با شدت 6 ریشتر بوقوع خواهد پیوست که البته به دلیل بافت، تراکم، شکل و جمعیت منطقه تخریب زیادی را بوجود خواهد آورد.
    رئیس پژوهشگاه مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: این فرضیه وجود دارد که در صورت وقوع زلزله در گسل ری، تخریب بالایی ایجاد شود چرا که مستندات این طور است که از نظر ساخت وساز، شمال تهران از وضعیت بهتری نسبت به جنوب برخوردار است.

    ** ادعای وقوع هر150 سال زلزله مخرب در ایران بی اساس است
    امینی حسینی اظهارات برخی افراد در خصوص اینکه وقوع زلزله مخرب در ایران هر 150 سال یک بار رخ می دهد را ادعایی بی اساس خواند و گفت: دوره بازگشت زلزله هر 150 یا 170 سال یک بار تنها یک محاسبه آماری است که درطول تاریخ انجام شده است اما لزوما به این معنا نیست که الزاما باید اتفاق بیفتد. ممکن است تا 300 سال آینده نیز شاهد هیچ زلزله مخربی با ریشتر بالا در کشور نباشیم.
    امینی حسینی درعین حال گفت:‌ ممکن است زلزله ای مخرب در کشور، قبل و یا بعد از محاسبه آماری انجام گرفته بوقوع بپیوندد همانطور که در برخی زمان ها بعد از300 سال و یا بالای 100 سال اتفاق افتاده است.
    این مسئول در پژوهشگاه زلزله شناسی اظهارکرد: البته آمارهایی وجود دارد که نشان می دهد هرسال یک زلزله بالای 6 ریشتر در گوشه ای از کشور بوقوع پیوسته است.به طور
    متوسط هر10 سال در کشور؛ زلزله ای به بزرگی بالای 7 ریشتر اتفاق می افتد که البته این وضعیت درتهران متفاوت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار