مدیران خودروعصر اعتبار

انحصار و احتکار فولاد توسط برخی کارخانجات سبب گرانی آهن شد

عصر ساختمان- کارخانجات نیشابور حاضر به عرضه محصول در سبد خرد در بورس کالا نیستند و این در حالی است که چند هفته گذشته جمعی از آهن فروشان از بورس درخواست عرضه خرد در این بورس را داشتند که هنوز عرضه کنندگان راضی به این کار نشده اند.

انحصار و احتکار فولاد توسط برخی کارخانجات سبب گرانی آهن شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از تهران نیوز، بعد از افزایش نرخ ارز در هفته گذشته قیمت برخی از اجناس به خصوص کالاهای وارداتی به یکباره بالا رفت در این میان نرخ آهن رشد چشمگیری داشته است.

    با توجه به اینکه کمتر از 30درصد تولید آهن کشور اکنون به واردات مواد اولیه این کالا بر می گردد، در چنین شرایطی تولید حدود نیمی از آهن کشور به واردات مواد اولیه این کالا بستگی دارد؛ چراکه ما با 55درصد سنگ آهن و زغال سنگ اقدام به تولید آهن کرده درحالیکه برای رسیدن به ظرفیت 100درصدی تولید آهن باید مقادیر زیادی سنگ آهن را با قیمت پایین صادر کنیم تا بتوانیم شمش وارد کنیم.
    در سال های اخیر به خصوص از سال 91 شاهد نوسانات بازار آهن بودیم. کاهش ارزش پول کشور به یکباره و افزایش قیمت جهانی فولاد و همچنین رکود در بازا مسکن باعث گرانی این فلز در کشور شد. این روزها کنترل روزانه و ساعتی نوسانات دلار جزو امور روزانه و بدیهی فعالان بازار آهن شده است.  قیمت ارز آزاد قیمت فولاد وارداتی را تعیین می‌کند و بازار داخلی بلافاصله خود را با این قیمت‌ها تنظیم می‌کند.
    روند نوسانات قیمت جهانی فولاد ممکن است در مقاطعی با روند قیمت‌های داخلی همخوانی نداشته باشد؛ چراکه حاصل ضرب این عامل در نرخ ارز است که قیمت‌های داخلی را مشخص می‌کند. اما در سال‌های گذشته که قیمت ارز ثابت بود تاثیر این عامل محسوس تر بود، برای مثال به یاد داریم که در سال 2008 میلادی جهش ناگهانی قیمت جهانی فولاد باعث تقریبا دوبرابر شدن قیمت فولاد در ایران شد که در ادامه با افت قیمت جهانی قیمت‌های داخلی کاهش یافت.
    گرانی فولاد ارتباطی به افزایش قیمت ارز ندارد، انحصار و احتکار عامل آن است
    امید همتی مدیر عامل یکی از واحد های تولید فولاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز، با اشاره به اینکه بازار فولاد و آهن در رکود کامل به سر می برد گفت: در مبحث تیر آهن و میلگرد باید این واقعیت را قبول کنیم که تمام تیر آهن و میلگرد تولیدی ذوب آهن در اختیار یک شرکت خاص قرار گرفته و یک حالت انحصاری در بازار بوجود آورده است.
    همتی افزود: ذوب آهن220000تن آهن و میلگرد با قیمت15700ریال در ماه های شهریور و مهر به شرکت مذکور فروخت و این مجوعه آن را با قیمت 18000ریال در بزار توزیع کرد این در حالی است که تولید کننده محصول خود را با قیمت پایین فروخته و مصرف کننده با قیمت بالا می خروی با بیان این که کارخانجات نیشابور و میانه حالت انحصاری پیدا کرده اند تصریح کرد: این کارخانجات حاضر به عرضه محصول در سبد خرد در بورس کالا نیستند در صورتی که در چند هفته گذشته جمعی از آهن فروشان از بورس کالا درخواست عرضه خرد در بورس کالا را داشتند که هنوز عرضه کنندگان راضی به این کار نشدند.
    این فعال بازار آهن اظهار کرد: با وجود اینکه کارخانجات مختلفی در کشور وجود دارد قیمت ها در بازار تیر آهن را تنها یک شرکت در بازار مشخص می کند که این ظلم به مصرف کننده و تولید کنندگان است.
    همتی گرانی اخیر فولاد را احتکار و انحصار محصولات فولادی توسط عده ای خاص عنوان کرد و خاطر نشان کرد: باید صنف آهن فروش این انحصار را از بازار جمع کنند و تا مصرف کننده بتواند از بورس کالا با قیمت شفاف خریداری کند.
    وی علت نوسانات دلار در هفته اخیر را افزایش ایندکس دلار جهانی که موجب گردید در حدود 13٫5 درصد ارزش جهانی دلار در برابر سایر ارزها تقویت شود و همچنین تعطیلات ایام سوگواری و تعطیلی بانک ها و بنگاه های اقتصادی داخلی و رشد فصلی و سنتی که هر ساله در این ایام صورت می گیرد دانست و گفت:بعد از مصاحبه شب گذشته ریاست بانک مرکزی و همچنین خبرهایی که حاکی از تزریق ارز پتروشیمی در روز شنبه به بازار بود، نرخ ارز روند بسیار کم نزولی به خود گرفته است.
    مدیر عامل این کارخانه تولیدی با بیان اینکه بازار فولاد داخلی وضعیت مبهمی را تجربه می کند خاطر نشان کرد: از یک سو رکود در بخش ساخت و ساز و طرح های عمرانی همچنان ادامه دارد و تقاضا در حلقه آخر چرخه فولاد، یعنی محصولات نهایی کماکان ضعیف است و از سوی دیگر شاهد رشد قیمت های جهانی محصولات معدنی و فولادی هستیم که این مسئله در نمایشگاه متافو که هفته گذشته برگزار شد خود را نشان داد.
    همتی درباره نمایشگاه متافو اظهار کرد: نمایشگاه با توجه به حضور قوی تولیدکنندگان داخلی و خارجی در حوزه صنایع معدنی از جمله فولاد، با کیفیت بالایی نسبت به سال گذشته برگزار شد ولی استقبال خوبی صورت نگرفت.
    نوسان قیمت کالا آفت اقتصاد است
    افشین آورزمانی کارشناس بازار آهن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز، با اشاره به نوسانات اخیر قیمت آهن در بازار علت آن را این گونه بیان کرد: افزایش نرخ ارز، رشد قیمت جهانی فولاد،عدم توزیع به موقع کارخانجات در بازار وتحولات سیاسی از علت های اصلی نوسانات اخیر بازار آهن است.
    آورزمانی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز نسبت به ریال بیشتر بر روی کالا های وارداتی تاثیر گذار است و سبب رشد صادرات می شود افزود: بالا رفتن قیمت دلار باعث محدودیت واردات خواهد شد و خود این امر افزایش قیمت محصولات وارداتی را در پی خواهد داشت و به دنبال آن سازندگان و انبوه سازان خرید خود را  متوقف یا به حداقل می رسانند.
    وی وابستگی کارخانجات به واردات مواد اولیه را از عوامل اصلی در گرانی اخیر محصولات فولادی دانست و بیان کرد: متاسفانه علاوه بر عدم تولید برخی از مواد اولیه در داخل، اقلام بسیاری وجود دارد که در داخل تولید نمی شود و مصرف بالایی دارد.
    این فعال بازار رکود در بازار مسکن را یکی از دلایل مهم در سکوت بازار آهن به خصوص آهن آلات ساختمانی برشمرد و تصریح کرد: قطعا اگر بخش مسکن رونق بگیرد صنف آهن هم رونق خواهد گرفت، این زنجیره همیشه به هم متصل بود است.
       آورزمانی نوسانات قیمت را آفت اقتصاد خواند و افزود: همه انتظار ثبات بازار را دارند نه کاهش و یا افزایش ،وقتی بازار ثابت شود می توان برای فعالیت اقتصادی برنامه ریزی کرد.
    فرار ذوب آهن از شفافیت قیمت در بورس کالا
    دکتر محسن ایران منش استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار تهران نیوز، افزایش ارزش جهانی دلار و برخی از فلزات مثل طلا  را علت اصلی نوسانات ارز دانست و گفت: افزایش قیمت دلار در کشور سبب شد برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان به این بهانه اجناس خود را گران کنند که در این چرخه تنها مصرف کننده زیان می بیند.
    ایران منش با بیان اینکه با بالا رفتن ارز قیمت ها افزایش می یابد و بعد از کاهش آن قیمت محصولات کاهش پیدا نمی کند اظهار کرد: زمانی که درهای کشور به روی اجناس وارداتی باز است و کشور را وابسته به کالای خارجی می کنیم این انتظار می رود که با بالا و پایین شدن ارز قیمت ها بالا برود و در این میان تولید کنندگان داخلی را نابود می شود.
    این استاد دانشگاه ضمن اشاره به تاسیس بورس کالا برای شفافیت قیمت اجناس تصریح کرد: در بازار آهن کارخانجات بزرگ مثل ذوب آهن برای سود بیشتر یک شرکت  زیر مجموعه تاسیس کرده تا این شرکت، تولیداتی که این کارخانه در بورس قرار می دهد را با هماهنگی قبلی خریداری و با قیمت بالا در بازار توزیع کند با این عمل بورس کالا اساسا نقشی در شفافیت قیمت ها ندارد.
    وی افزود: بیشتر کارخانجات تولید کننده فولاد هیچ گونه وابستگی برای تهیه مواد اولیه به خارج از کشور ندارند به همین خاطر نوسانات اخیر دلار نباید تاثیر زیادی بر بازار آهن داشته باشد این در حالی است که برخی از واحده های تولیدی و فروشندگان به بهانه افزایش ارز و همچنین بالا رفتن جهانی فلز قیمت آهن را بالا می برند.
    ایران منش خاطر نشان کرد: نوسان های اخیر نرخ ارز بر روی اقلام وارداتی مثل ورق، شمش و مواد اولیه مورد مصرف صنایع فولادی (فروآلیاژها) تاثیر خواهد گذاشت اما این تنها برای تعداد کمی از کارخانجات تولید فولاد است.این مسئله موجب شده، بیشتر نوردکاران تا شنبه از فروش یا اعلام قیمت پرهیز کنند و تعداد محدودی با افزایش 80 تا 100 تومانی نسبت به آخرین روز کاری گذشته قیمت ها را اعلام نمایند.
    استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان کرد: افزایش قیمت ارز به یک باره سبب شد بیشتر تولیدکنندگان به امید فروش محصول خود با قیمت های بالاتر، از عرضه این کالا در روزهای گذشته پرهیز کنند در صورتی امکان افزایش قیمت محصولات فولادی در هفته های آینده دور از انتظار نیست و این عامل باعث افزایش تشدید رکود در بازار مسکن و آهن می شود که به ضرر خود تولید کننده می باشد.
    رشد قیمت ها بدون هیچ گونه پشتوانه برای اقتصادی که در حال رکود است مناسب نیست
    محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تهران نیوز، با اشاره به نوسانات اخیر قیمت آهن گفت: سایه رکود همچنان بر سر بازار آهن است با این وجود قیمت فولاد رشد پیدا کرده که علت آن بالا رفتن قیمت جهانی فلز است.
    آزاد ضمن تاکید بر این نکته که تمامی مواد اولیه کارخانجات تولید کننده فولاد در داخل تامین می شود اظهار کرد: با افزایش قیمت ارز و بالا رفتن نرخ فلز در جهان کارخانجات تولیدی از این موقیت استفاده می کنند و قیمت کالای خود را افزایش می دهند این در حالی است که در صورت پایین آمدن نرخ جهانی فولاد تولید کنندگان حاضر به کاهش قیمت محصولات خود نیستند.
    رئیس اتحادیه آهن فروشان افزایش قیمت آهن، بدون در نظر گرفتن کشش بازار را سبب کاهش خرید مردم عنوان کرد و افزود: رشد قیمت ها بدون هیچ گونه پشتوانه برای اقتصادی که در حال رکود است مناسب نیست.
    وی ضمن بیان این مطلب که ذوب آهن برای به دست گرفتن قیمت محصولات در بازار یک شرکت به نام پویش بازرگان تاسیس کرده و تمام محصولات خود را به این شرکت واگذار می کند خاطر نشان کرد: ذوب آهن زمانی کالای خود را روی تابلوی بورس قرار می دهد که قبلا با شرکت مذکور هماهنگ کرده باشد که بلافاصه بعد از رویت کالای این واحد تولید، آن را خریداری کند، به این معنی که این کارخانه محصولات خود را به خودشان می فروشد تا سهم بیشتری در قیمت گذاری فولاد داشته باشد.
    آزاد عملکرد ذوب آهن را باعث انحصاری شدن محصولات این کارخانه برشمرد و عنوان کرد: هدف از تاسیس بورس کالا شفاف شدن قیمت ها و حضور خریداران خرد در بازار است این در حالی است کارخانه ذوب آهن با این اقدام اجازه ورد افراد به بازار آهن را نمی دهد.
    رئیس اتحادیه آهن فروشان با اشاره به مصوبه هیئت دولت مبنی بر اینکه هر کارخانه ای که کالای خود را در بورس کالا قرار می دهد از نظارت و قیمت گذاری نهاد های مختلف خارج می شود تصریح کرد: عملکرد کارخانه ذوب آهن سالم نیست به همین منظور نهادهای نظارتی  و سازمان حمایت از مصرف کننده باید پیگیر این موضع باشند.
    وی راهکار خروج از رکود در بازار آهن را این گونه عنوان کرد: باید بودجه عمرانی در جای خودش هزینه شود و در بورس کالا اجازه داده شود اشخاص حقیقی معامله کنند که در این رابطه جلساتی با مسوولان بورس کشور داشتیم و قرار شد که وضعیت موجود تغییر پیدا کند.
    در هفته گذشته با افزایش قیمت ارز نرخ شمش فولادی حدود 100 تومان در هر کیلو افزایش یافت و از محدوده 1350 تومان در هر کیلو به حوالی 1450 تومان بالا رفته است.شنیده هایی مبنی بر اعلام قیمت های بالاتر از اعدادی که ذکر شد هم به گوش می رسد.همچنین با پیروی از کارخانه های ذوبی، قیمت قراضه که جزو مواد اصلی مورد مصرف می باشد آهنگ صعودی به خود گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار