مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری منطقه آزاد قشم:

مرمت و لایروبی آب انبارهای تاریخی روستای کاروان قشم

عصر ساختمان- قشم - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از عملیات مرمت و لایروبی آب انبارها در روستای کاروان جزیره قشم خبر داد.

مرمت و لایروبی آب انبارهای تاریخی روستای کاروان قشم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازخبرگزاری مهر، عبدالجواد کمالی در جریان بازدید از عملیات لایروبی و مرمت آب انبارهای روستای کاروان، گفت: قدیمی ترین آب انبار جزیره با قدمت دوران صفویه در قلعه پرتغالی های شهر قشم قرار دارد.

    وی با اعلام اینکه تاکنون 17 آب انبار جزیره قشم به ثبت ملی رسیده است، ادامه داد: هدف از مرمت و لایروبی آب انبارهای جزیره قشم حفظ میراث گذشتگان و جمع آوری آب باران با هدف استفاده رهگذران از مسیر این آثار و میراث فرهنگی است.

    کمالی افزود: مرمت و لایروبی آب انبارهای تاریخی روستای کاروان جزیره قشم به همت مردم روستای کاروان براساس یک سنت و آئین دیرینه و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد در آستانه فصل بارش نزولات الهی انجام می شود.

    وی، مشارکت جوانان و نوجوانان در این آیین را نمونه بارز اهمیت حفظ میراث فرهنگی و یادگار گذشتگان برشمرد و از آن برای دستیابی به یک مشارکت اجتماعی برای رسیدن به جامعه ای پویا و سرزنده نام برد.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: سال گذشته هم به همت این سازمان تعدادی از برکه ها و آب انبارهای قدیمی روستاهای جزیره قشم در راستای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی مرمت و لایروبی شده بود.

    وی از روحیه مشارکت و همراهی مردم این جزیره در حفاظت از محیط زیست، صیانت از ارزش های اسلامی– ایرانی و پاسداشت میراث فرهنگی حوزه خلیج فارس قدردانی کرد و با تاکید بر اهمیت ترویج این اقدام پسندیده، گفت: جوانان و اهالی روستای کاروان جهت مشارکت در پاکسازی، ترمیم و نگهداری برکه های تاریخی سایر روستاهای جزیره قشم نیز اعلام آمادگی کرده اند.

    بنا به این گزارش، بیشترین آب انبارهای قشم در جنوب ایران به دوران قاجار و پهلوی مربوط می شود که مردم 67 روستاهای این جزیره از آب های جمع آوری شده دوران بارندگی (زمستان) برای آشامیدن و پخت و پز غذا استفاده می کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار