مدیران خودروعصر اعتبار

کشف استقرار دوره اشکانی در گمانه زنی‌های باستانشناختی قلعه کوشکله سقز

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از کشف استقرار دوره اشکانی در گمانه زنی‌های باستانشناختی قلعه کوشکله سقز خبر داد.

کشف استقرار دوره اشکانی در گمانه زنی‌های باستانشناختی قلعه کوشکله سقز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازخبرگزاری فارس، سیدمحسن علوی صبح امروز در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: در گمانه زنی‌های باستانشناختی در محدوده قلعه کوشکله سقز استقرار دوره اشکانی کشف شد.

وی با بیان اینکه کاوش باستان‌شناختی با هدف شناسایی و نجات بخشی آثار احتمالی در محدوده بیمارستان جدیدالاحداث شهر سقز انجام گرفت، اضافه کرد: در مجموع 16 گمانه مورد کاوش قرار گرفت که طی یکی از این گمانه‌ها آثاری از دوره اشکانی شناسائی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان خاطرنشان کرد: این گمانه‌زنی در محدوده بیمارستان جدیدالاحداث شهر سقز و در محدوده ضلع شرقی بلوار موکریان این شهر انجام گرفته است.

علوی با بیان اینکه گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در این محدوده با اخذ مجوزهای لازم از پژوهشکده باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام شد، تصریح کرد: این مهم به مدت بیش از یک ماه و با سرپرستی زاهد کریمی از کارشناسان این اداره کل انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اضافه کرد: نتایج اولیه و بررسی بر روی سفال‌های سایر گمانه‌ها نشان دهنده این است که در این محل استقرارهای هزاره‌های دوم و اول از دوران مفرغ و آهن وجود داشته است.

وی با بیان اینکه ساخت استخر کشاورزی در سال‌های گذشته تمام تپه باستانی را تخریب کرده است، گفت: برخی از کشاورزان منطقه از خاک تپه برای احداث استخر استفاده کرده که این مسئله صدمات جبران‌ناپذیری را بر بخشی از تاریخ گذشته شهر سقز وارد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان همچنین به کشف و ضبط 81 قلم اشیاء تاریخی و نفیس از یک باند قاچاق اموال تاریخی، فرهنگی در استان کردستان طی ماه‌های گذشته در استان  اشاره کرد و گفت: این اشیاء تاریخی که شامل زیورآلات زنانه از جمله پابند، دستبند، جام مفرغی، پیشانی بد، خنجر، سرنیزه، لگام‌آهنی، آویز گردنبند، گوشواره، دیزی مفرغی ،کاسه مفرغی، کاسه تخت، جام سفالی و غیره بود بیش از 3 هزار سال قدمت و مربوط به دوران مادها و مانایی‌ها بودند.

علوی در پایان تصریح کرد: حراست و نگهداری از میراث تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان است که در همین راستا بازسازی اماکن تاریخی و نگهداری از آنها به صورت جدی در استان مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار