مدیران خودروعصر اعتبار

اتمام مرمت دو پل تاریخی ماکو تا پایان بهمن ماه

عصر ساختمان- با اتمام مرمت دو پل تاریخی پنج چشمه و قلعه جوق در ماکو مربوط به دوره صفویه تا پایان بهمن ماه، طرح تبدیل محیط پیرامونی این آثار به مراکز گردشگری آغاز خواهدشد.

اتمام مرمت دو پل تاریخی ماکو تا پایان بهمن ماه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازخبرنگاران جوان،  معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: مرمت این پل ها درپی تفاهم نامه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو  و با تامین هزینه های مرمت از سوی این سازمان در حالی به مراحل پایانی خود نزدیک می شود که مرمت پل قلعه جوق از از اوایل شهریورماه و پل پنج چشمه از مهر ماه  سال جاری آغاز شده وبا پیشرفت فیزیکی حاصله  اواسط بهمن ماه به اتمام خواهد رسید.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی محمد فتحی با اشاره به اهمیت این پلها به عنوان ذخیره های ارتباط شهری بجا مانده از دوره صفویه که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده اند گفت : پل پنج چشمه از جمله پل های مهم شهرستان ماکو به شمار می رود که در قدیم رابط بین چالدران و ماکو بوده است. 

به گفته وی پل قلعه جوق ماکو نیز در گذشته ارتباط ساکنین قلعه جوق را با ماکو فراهم می ساخته است که در حال حاضر  با ساخت پل جدید بتنی در نزدیکی این پل و رفت و آمد از روی آن انجام نمی گیرد. 

محمد فتحی در خصوص ویژگی ها و پیشینه مرمت این آثار گفت: پل قلعه جوق با مصالح سنگی از نوع بازالت سیاه و دارای یک دهانه به عرض 9 متر است که پایه های پل از دو طرف بر روی صخره  جانمایی شده است.

وی با بیان این مطلب که دهانه اصلی این پل در سال 1356 بر اساس گفته  استاد کاران قدیمی مرمت و بازسازی شده بود افزود: با بررسی های به عمل آمده از تصاویر مشخص شد که طاق بازسازی شده باربر نبوده و همین امر موجب شد که دهانه پل در سیل سال 1385 تخریب شود.

معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی  با اشاره به تصویب طرح مرمت و بازسازی پل در شورای فنی استان با مصالح بوم آورد و با به کارگیری استادکاران محلی و به صورت کاملاً دستی و فنون قدیمی  از شهریورماه سالجاری گفت: به جهت آب شستگی زیر صخره که پایه پل بر روی آن قرار داشت همزمان کار استحکام بخشی و تثبیت زیر صخره نیز ادامه یافت و پس از انجام مراحل تخلیه آب و شن های روان حدود 25 تن بتن بصورت مسلح به زیر پایه تزریق و صخره معلق در هوا بر روی زمین متصل شد.

فتحی پل پنج چشمه را از جمله پلهایی برشمرد که به جهت حساسیت آن در دوره های مختلف مورد مرمت قرار گرفته است. وی مرمت بدنه طاق ها، مرمت دیواره ها و اجرای سنگ فرش عرشه و ساماندهی جان پناه پل و نیز ساماندهی محوطه اطراف آن مطابق طرح مصوب در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان را از جمله اقدامات در حال انجام در مرمت پل پنج چشمه برشمرد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار