مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس خبر داد

تسهیل مسیر دسترسی به قنات بلده برای گردشگران و پژوهشگران

عصر ساختمان- مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس از تسهیل مسیر دسترسی به قنات بلده برای گردشگران و پژوهشگران خبر داد.

تسهیل مسیر دسترسی به قنات بلده برای گردشگران و پژوهشگران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل ازخبرگزاری فارس، اقدس کرم‌پوراظهار داشت: با هدف ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در مجموعه جهانی قنوات بلده از محل اعتبارات سال 1394 عملیات ایجاد مسیر دسترسی آغاز شده است.

وی افزود: ایجاد مسیر دسترسی به مجموعه قنوات بلده در دهمین کاریز از 15 کاریز بلده انجام و به همین منظور در یکی از میل چاه‌هایی که برای لایروبی باز شده بود، اتاقکی احداث شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس افزود: با ایجاد مسیر دسترسی در مجموعه قنوات بلده، بستر لازم برای گردشگران و پژوهشگران فراهم می‌شود تا با قنات نوردی به اطلاعات بیشتری در ارتباط با قنات دست یابند.

کرم‌پور تصریح کرد: گردشگران و پژوهشگران با حضور در مجموعه قنوات بلده می‌توانند به اطلاعاتی نظیر چگونگی بدست آمدن آب توسط پدران و گذشتگان، چگونگی جمع‌آوری آب‌ها و نیز چگونگی پیدایش و ساخت قنات دست پیدا کنند.

وی ایجاد ایستگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای باغستان را از دیگر اقدامات اجرایی در مسیر قنات بلده اعلام کرد و یادآور شد: گردشگران با حضور در ایستگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند با معماری سنتی منطقه و آداب و رسوم و تولیدات بومی مردم آشنا شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس همچنین به کف‌سازی مسیر دسترسی به قنات جهانی بلده اشاره کرد و گفت: کف‌سازی مسیر شاه جوی بلده، کاشت درخت در مسیرهای فاقد درخت و یا مسیرهایی که درختان آن خشک شده است نیز از دیگر اقدامات میراث فرهنگی در مسیر قنات جهانی بلده است.

کرم‌پور با اشاره به اینکه 6 ماه از ثبت جهانی قنات بلده می‌گذرد، افزود: با ثبت قنات بلده این شاهکار نبوغ بشری و سازه ماندگار در فهرست آثار جهانی، بستر حضور گردشگرانی از کشورهای مختلف جهان در شهرستان فردوس فراهم شده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار