مدیران خودروعصر اعتبار

تعیین تکلیف بلند مرتبه‌ها در کنفرانس بناهای بلند

عصر ساختمان- درحالی‌که دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور ضوابط بلندمرتبه‌سازی را ضمانت ساخت‌وساز اصولی می‌داند اما ضوابط تدوین شده در این رابطه حدود۲سال است که در نهاد تحت امر وی خاک می‌خورد و ابلاغ نمی‌شود.

تعیین تکلیف بلند مرتبه‌ها در کنفرانس بناهای بلند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از همشهری آنلاین، امروزه ساخت اصولی بناهای بلند در دنیا برای سکونت جمعیت در ارتفاع به جای اشغال سطح افقی امری پذیرفته شده است‌ و مهندسان و صاحب‌نظران این حوزه نیز دائما ضوابط بلندمرتبه‌سازی را به‌روز می‌کنند. در این میان اما کلانشهرهای کشور همچنان از وجود یک‌چراغ هدایت راه در این زمینه بی‌بهره‌اند. درصورتی که به‌نظر می‌رسد برخی مسئولان برای جبران این امر، نشانی غلط به شهروندان می‌دهند؛ ازجمله اینکه به تعداد برج‌های پایتخت اشاره می‌کنند، بدون آنکه اعلام کنند بیشترین مجوزهای احداث بناهای بلند 12طبقه به بالا، در کدام دوره مدیریت شهری و چه زمانی صادر شده است. از سوی دیگر آنها اشاره‌ای هم به نقش کمیسیون ماده5 در اعطای مجوز ساخت‌وساز بلندمرتبه‌ها ندارند. درصورتی که اولا بیشترین تعداد مجوز ساخت بلندمرتبه‌های تهران در دهه70 صادر شده و ثانیا از 8نفر عضو کمیسیون ماده5، 6عضو از ارگان‌های دولتی هستند. با وجود این، طی مدت‌های اخیر، خیلی از مسئولان مربوطه همه مشکلات این حوزه را به مدیریت شهری ارتباط می‌دهند.

        ابهام معطلی با وجود رفع ابهام

    به هرترتیب تصویب نهایی و ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی، می‌تواند گره‌های بسیاری را از این حوزه بازکند. چه آنکه در هر پهنه‌ای از شهر ساختمان بلند مرتبه به چه میزان ارتفاع می‌تواند احداث شود و چه آنکه با احداث یک‌بنای بلندمرتبه چه بار ترافیکی به معابر اطراف تحمیل می‌شود. این درصورتی است که هنوز موضوعاتی درخصوص بارگذاری جمیعتی تحت‌تأثیر ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی‌ و تأثیر بلندمرتبه‌ها بر کریدور بادی غرب به شرق تهران برای شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور مبهم مانده است؛ اگرچه کمیسیون ماده5 شهریور سال گذشته پاسخ پرسش‌های این نهاد در رابطه با این موارد را داد. این کمیسیون پیش از این نیز، سؤالات مربوط به فضای پیرامون برج‌ها، ایمنی، ترافیک و فرهنگی و حقوقی آپارتمان‌نشینی را پاسخ داده است. حال گویا باید منتظر ماند و دید آیا ضوابط بلندمرتبه‌سازی چندی دیگر و در پایان سومین دوره کنفرانس بناهای بلند رونمایی می‌شود یا خیر؟

    کنفرانسی که آخر این‌ماه برگزار می‌شود و خیلی‌ها امیدوارند این بار مانند سال گذشته، در اختتامیه فقط شاهد صدور یک‌بیانیه نباشند؛ چراکه در کنفرانس پیشین برخلاف وعده‌های وزارت راه و شهرسازی، رونمایی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی در کار نبود. به همین منظور محمدرضا بمانیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد که نحوه استفاده از ساختمان‌های بلند باید هدایت شده باشد و به همین منظور باید هرچه سریع‌تر تصویب و به‌عنوان سند راه ابلاغ شود. این استاد معماری اعتقاد دارد که با افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ، استفاده از بناهای بلند اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان شهرها را در سطح افق پیش برد ولی باید مکان‌یابی احداث آنها مشخص شود. این دقیقا همان چیزی است که در ضوابط تدوین شده بلندمرتبه‌سازی تعیین شده اما ابلاغ نمی‌شود. بمانیان از سوی دیگر با بیان اینکه تمامی وزارتخانه برای رفع چالش‌های فعلی باید فعال شود، تأکید کرد: «اصلی‌ترین راه برای رفع آسیب‌های کنونی شکل‌گیری مدیریت یکپارچه شهری است. به‌نظر وی آن موقع می‌توان مقصر را یک‌ نهاد واحد معرفی کرد، نه الان که همه مقصر هستند.»

        امیدواری به رونمایی در کنفرانس سوم

    اسفندیار زبردست، استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران که دبیر کارگروه شهرسازی و مفاهیم پایدار سومین کنفرانس بناهای بلند را برعهده دارد نیز بر این اعتقاد است با ضوابط بلندمرتبه‌سازی می‌توان به سوی شهر پایدار و تاب‌آور حرکت کرد. وی گفت: اگر ضابطه‌های ساخت بناهای بلند، ابلاغ شود، می‌توان امید داشت که درصورت بروز حادثه، در سریع‌ترین زمان ممکن قدرت برگشت‌پذیری به حالت قبل از حادثه وجود دارد. زبردست در عین حال اظهار امیدواری کرد تا در پایان کنفرانس سوم بناهای بلند (آخر دی ماه امسال) و در حضور نمایندگان هبیتات جهانی، سند لازم بلندمرتبه‌سازی برای حرکت به سمت شهر تاب‌آور رونمایی شود.

        امان از دهه 70

    همانطور که گفته شد یکی از مواردی که باید درخصوص وضعیت بلندمرتبه‌سازی شهر تهران مورد توجه قرار گیرد، مجوزهای مربوط به ساخت بناهای بلند است. در تهران حدود 980قطعه بنای بلند بالای 12طبقه وجود دارد که 573مجوز مربوط به قبل از سال85 است. از این میان نیز 230 بلندمرتبه که در دهه70 احداث شده‌اند بدون سابقه و طی کردن روند قانونی احداث شده‌اند چراکه به‌گفته پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی ‌ شهرداری تهران، در کمیسیون ماده5 هیچ سابقه‌ای ندارند. به گفته وی 406مورد مجوز بلندمرتبه‌سازی‌ در مدیریت کنونی شهری صادر شده که‌ دارای مصوبات قانونی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار