مدیران خودروعصر اعتبار

پیشرفته‌ترین فاضلاب دنیا در شیراز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

عصر ساختمان- معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت خط آب پیشرفته‌ترین نوع فاضلاب دنیا با پیشرفت ۸۰ درصدی در استان فارس در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفته‌ترین فاضلاب دنیا در شیراز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایسنا، بهمن بهروزی در جریان بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه شیراز در نشست خبری با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب شیراز دارای 670 هزار مشترک آب با جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر است، اظهار کرد: منابع تامین آب و فاضلاب شیراز از دو منبع آب‌های سطحی و زیرزمینی تامین می‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی چند سال اخیر عنوان کرد: در حال حاضر شیراز در وضعیت قرمز آبرسانی قرار گرفته که این مساله نیز مشکلات عمده‌ای را ایجاد کرده است؛ لذا در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا در تابستان سال 1396 مشکلی برای تامین آب به وجود نیاید.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شیراز حفر چاه‌های جدید و دسترسی به منابع جدید، فرهنگ‌سازی، اصلاح و بازسازی شبکه را از اقدامات آب و فاضلاب شیراز برای کمبود آب دانست و افزود: طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شیراز 3300 کیلومتر است که از این میزان تاکنون 1600 کیلومتر اجرایی شده و مابقی نیز در حال اجرا است.

بهروزی با بیان اینکه حدود 56 درصد مردم شیراز تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارند، توضیح داد: تصفیه‌خانه شماره یک در جنوب شهر قرار گرفته که یک متر مکعب در ثانیه فرآیند تصفیه را انجام می‌دهد. علاوه بر این نیز فرآیند اجرای تصفیه‌خانه شماره دو شیراز نیز که جزو پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌ها تعیین شده در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرآیند اجرای تصفیه‌خانه شماره دو شیراز گفت: در سال 1388 قرارداد احداث این تصفیه‌خانه در مناقصه بین‌المللی با یک شرکت اتریشی و تامین اعتبار بانک جهانی به امضا رسید که از سال‌های 88 تا 90 عملیات اجرایی آغاز اما در اواخر سال 1391 به دلیل وجود تحریم‌ها انتقال پول با مشکل روبه‌رو شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شیراز با بیان اینکه این مساله موجب تعطیلی سه سال و نیم پروژه شد، گفت: در پی برجام مجدداً این پروژه در 17 دی 1394 فعال و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گفته وی، این پروژه که یکی از پیشرفته‌ترین نوع تصفیه‌خانه‌های دنیا است 94 درصد تجهیزات آن وارد و تاکنون حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی مبلغ این قرارداد را حدود 38.5 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: تاکنون بخش عمده این مبلغ پرداخت شده و امیدواریم فرآیند کار با همین سرعت پیش برود.

بهروزی با بیان اینکه از انتهای سال 1393 هیچ قرارداد عمرانی با شرکت آب و فاضلاب شیراز به امضا نرسیده است، گفت: با یک تغییر رویکرد و ایجاد فاینانس جاری در مناقصه‌ها پیمانکاران را در فرآیند کار مشارکت دادیم. بدین گونه که هر پیمانکار که در مناقصه برنده می‌شود یک اداره کوچک آب و فاضلاب تشکیل داده و براساس ضوابط دولت و شهرداری فعالیت می‌کند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شیراز ادامه داد: در حال حاضر 180 کیلومتر قرارداد فاینانس بسته شده که این مساله نیز اثرات بسیار خوبی را در پی داشته است. همچنین برای امسال نیز تا تاریخ 30 آذرماه حدود 88 کیلومتر شبکه فاضلاب و 70 کیلومتر شبکه آبرسانی اجرایی شده است.

وی یکی از مشکلات شیراز را نبود مخزن در سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: براساس پیگیری‌های انجام شده تاکنون380هزار متر مکعب مخزن ایجاد کرده‌ایم اما با این وجود حدود 250 هزار متر مکعب دیگر نیاز داریم که 37 هزار متر مکعب در دست اجرا است.

بهروزی در پاسخ به این سوال که آیا تصفیه‌خانه جنوب تهران نسبت به این تصفیه‌خانه برتر است، گفت: همان پیمانکاری که تصفیه‌خانه جنوب تهران را راه‌اندازی کرده در این تصفیه‌خانه نیز فعالیت می‌کند اما باید به این مساله توجه کرد که نقاط ضعف موجود در تصفیه‌خانه جنوب تهران دیگر در این تصفیه‌خانه تکرار نشده و قطعاً تکنولوژی این تصفیه‌خانه برتر از تمام تصفیه‌خانه‌های ایران است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شیراز در پایان با بیان اینکه معادل چاه‌های مورد نیاز آبیاری فضای سبز در شیراز چاه برای آب شرب وجود دارد، گفت: برنامة‌ریزی‌هایی را برای در اختیار گرفتن چاه‌های آبیاری فضای سبز داریم که تاکنون نیز تعدادی از این چاه‌ها در اختیار تامین آب شرب قرار گرفته است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار