مدیران خودروعصر اعتبار

معاون بنیاد مسکن عنوان کرد:

بم مقاوم‌ترین شهر ایران در مقابل زلزله

عصر ساختمان- معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: بعد از زلزله بم در سال ۱۳۸۲ با توجه به اقداماتی که برای تاب آوری ساختمان‌ها صورت گرفت بم هم‌اکنون مقاوم ترین شهر کشور در برابر زلزله است.

بم مقاوم‌ترین شهر ایران در مقابل زلزله
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از مهر، عزیزالله مهدیان  اظهار کرد: بعد از زلزله 6.7 ریشتری بم تقریبا کلیه 22 هزار واحد مسکونی این شهر از بین رفت ولی 33 هزار واحد بازسازی شد. به عبارت دیگر به ازای هر واحد مسکونی 1.5 واحد ساخته شد؛ زیرا بسیاری از خانواده ها ساختمان‌های دو طبقه و سه طبقه ساختند. در روستاها نیز حدود 20 هزار واحد مسکونی وجود داشت که 25 هزار واحد در روستاها ساخته شد. با این حساب تقریبا کل اماکن مسکونی شهری و روستایی بم نوسازی شدند.

وی افزود: بنیاد مسکن با همکاری سازمان نظام مهندسی که مسوولیت نظارت بر حسن اجرای قوانین، مقررات و آیین نامه ها را بر عهده داشت و مردم را موظف به اجرای آن می کرد، کیفیت مطلوبی در این شهر به وجود آورد. در طول مدت ساخت و ساز هم آزمایشگاههای مستقر مراحل مختلف اعم از جوش، بتن و مصالح را تست می کردند. همچنین در طول مدت اجرا ناظران مقیم در محل حضور داشتند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه بم هم اکنون ایمن ترین شهر کشور در برابر زلزله است خاطرنشان کرد: ساخت و سازهایی که در بم صورت گرفت در تمام کشور بی نظیر است؛ چرا که هیچ جای کشور تا این حد نظارت صورت نمی گیرد. بم در مقابل سوانحی همچون زلزله، سیل و توفان مقاومت بالایی دارد. هم اکنون می بینیم در تهران و سایر شهرهای کشور بافت فرسوده وجود دارد اما در بم به دلیل اینکه تمام ساختمانها نوسازی شدند بافت فرسوده نداریم.

مهدیان درباره اینکه چه مقدار از ساخت و سازهایی که بعد از بازسازی بم انجام شد روی گسل زلزله قرار دارد گفت: تمام مالکیتها در بم همان مالکیتهای قبلی است. لذا اگر روی گسل قرار داشته در حال حاضر نیز اینگونه است. از نظر علمی هم نمی شود از گسل فرار کرد؛ چرا که ما بعضی از گسلها را نمی شناسیم. نقشه گسلها نیز بر اساس سوابق زلزله ها ثبت می شود و به همین دلیل بسیاری از گسلها ناشناخته است.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از زلزله بم در این شهر سابقه وقوع زمین لرزه نداشتیم. بنابراین ممکن است بسیاری از شهرهای کشور روی گسل زلزله قرار داشته باشند و ما از آن بی اطلاع باشیم. طبیعتا ما باید ساختمانها را مقاوم بسازیم. مردم توجه داشته باشند که تمام پهنه کشور ما زلزله خیز است و شاید هر جای آن زمین لرزه رخ دهد. لذا باید تمام آیین نامه ها را رعایت کنیم.

به گفته مهدیان، خوشبختانه در مناطق روستایی، کیفیت ساخت و سازها بسیار کنترل شده است و با نظارت ساخته می شود و ادعا می کنیم کیفیت ابنیه در روستاهایی که زیر نظر بنیاد مسکن ساخته می شود از شهرها بالاتر است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار