مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان مدیریت بحران:

بسیاری از مناطق ایران با فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه آب رو به روست

عصر ساختمان- معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران ، گفت: بسیاری از مناطق ایران به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی با فرونشست زمین رو به رو ست، تهران هم از این بحران مستثنی نیست.

بسیاری از مناطق ایران با فرونشست زمین به دلیل برداشت بی رویه آب رو به روست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایرنا، اسماعیل نجار، روز چهارشنبه در گردهمایی فعالان مدیریت بحران خراسان جنوبی در بیرجند افزود: فرو نشست یک و چهار دهم میلی متر زمین در روز، فاجعه ای است که باید مدیریت آن کارشناسی شده باشد و به آن عمل کرد.
وی همچنین ایمن سازی زیر ساخت ها و پروژه های عمرانی را مهمترین راه های مبارزه با بحران دانست و بیان کرد: مسکن، محل حضور و زندگی خانواده به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی است پس باید نظارتی دقیق بر ساخت و ساز خصوصا مسکن وجود داشته باشد.
نجار، مکان یابی درست، آزمایش خاک، مصالح استاندارد، کارکرد استاندارد و نظارت دقیق را از مهمترین عوامل ساختمان سازی بیان کرد و افزود: اگر این عناصر در احداث ساختمان رعایت شود دیگر شاهد بحران های کمتری در جامعه خواهیم بود.
به گفته وی این عوامل در ژاپن فرهنگ سازی شده است، افراد قبل از ساخت و ساز به فکر ارکان ایمن سازی بنا هستند، این امر باعث شد در زلزله های هشت ریشتری هم تلفاتی گزارش نشود.
وی در ادامه تاکید کرد: خراسان جنوبی منطقه زلزله خیزی است، بی شک آسیب پذیری بیشتری هم نسبت به سایر استان ها دارد.
به گفته وی، زلزله یکی از مباحث مهم مدیریت بحران کشور خصوصا در خراسان جنوبی است و تجربه هم نشانگر این است در 50 سال گذشته مردم شاهد 6 زلزله بالای 6.5 تا هفت ریشتر در استان بودند.
به گزارش ایرنا، نجار در ادامه انسجام، هماهنگی و همکاری فرا بخشی را از مهمترین اصول کنترل و مدیریت بحران دانست و عنوان کرد: این عوامل مدیریت بحران را در هر منطقه ای به آمادگی کامل در همه سطوح می رساند.
وی اظهار کرد: مدیریت منسجم بحران در هر استانی و به تبع آن در کشور باعث جلو گیری از موازی کاری و مخارج بیهوده می شود و امروزه جدای از بحث کمبود اعتبار، مدیریتی که بر پایه علمی استوار باشد، مورد نیاز است.
وی تصریح کرد: 290 میلیارد ریال اعتبار ملی به مدیریت بحران خراسان جنوبی تحقق یافت که با توجه به حادثه خیز بودن استان باید بودجه بیشتری به این بخش اختصاص یابد.

** امکانات مدیریت بحران باید آماده کار باشد
رئیس سازمان مدیریت بحران، گفت: تمام امکانات موجود سازمان مدیریت بحران باید آماده به کار و به صورت هفتگی آزمایش شود.
وی اضافه کرد: بعضا مشاهده شد که طرز استفاده از امکاناتی نظیر تشک های بادی و نردبان را آموزش ندیدند و در حوادثی مانند خیابان جمهوری تهران دچار مشکل شدیم.
وی تغییر اقلیم را هم از دیگر عوامل بحران بیان کرد و افزود: گرم شدن یک و هفت دهم درجه سانتی گراد زمین هم قابل تامل است که به دلیل بارش کم باران، تراکنش و در صورت بروز باران سیل آسا باعث بیابان زایی، از بین رفتن پوشش گیاهی، گرد و غبار و کم شدن کشت و زرع شده است.

** بیمه حوادث یکی از برترین اقدام های قبل از بحران است
نجار بیمه حوادث را یکی از برترین اقدام های قبل از بحران دانست و گفت: بیمه باعث رضایتمندی مردم و کاهش هزینه دولت می شود.
به گفته وی در گذشته لایحه ای در این ارتباط از طریق دولت بررسی شد که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم مطرح شد،دولت را مکلف می کند که ضمن ایجاد یک صندوق ، 20 هزار میلیارد ریال از محل 10 و 12 قانون بودجه به این بخش اختصاص دهد که تمام ساختمان های کشور با مشارکت مردم بیمه شود.
وی اظهار کرد: با اجرا شدن این طرح ضمن اینکه بیمه حوادث در کشور فرهنگ سازی می شود، شرکت های بیمه هم در بحث ایمنی ساخت بنا هم نظارت بیشتری خواهند داشت و این امر خود باعث ایمن سازی کشور در مواقع بحرانی خواهد شد.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت پس از سیستان بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار