مدیران خودروعصر اعتبار

بی‌توجهی ساختمان‌سازان سنتی به اتلاف انرژی

عصر ساختمان- تلف شدن ۴۰ درصد انرژی کشور موضوعی نیست که بتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود ولی ما ایرانی‌ها سال‌ها نسبت به این مساله بی‌تفاوت بوده‌ایم.

بی‌توجهی ساختمان‌سازان سنتی به اتلاف انرژی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین ، کارشناسان معتقدند این بی‌تفاوتی یک علت اساسی بیشتر ندارد و آن غیرواقعی بودن قیمت حامل‌های انرژی در ایران است.اخیرا اخباری از جدی‌تر شدن اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و اجباری شدن دریافت برچسب انرژی توسط مسئولان دولتی منتشر شده و کارشناسان نیز اخبار مذکور را مثبت ارزیابی می‌کنند اما نکته در اینجاست که به گفته آنها، ساختمان‌سازان سنتی ، که بیش از 80 درصد ساختمان‌سازی کشور را بر عهده دارند ، نسبت به این مباحث بی‌توجه هستند.

اجباری شدن دریافت برچسب انرژی برای ساختمان‌های در حال احداث

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی گفت: ساختمان‌های کشور در راستای اجرای طرح اصلاح مصرف، برچسب انرژی می‌گیرند. حامد مظاهریان افزود: براساس این طرح، سازندگان تمام ساختمان‌های در دست احداث موظف هستند مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را در حوزه انرژی اجرایی کنند. وی اضافه کرد: در این طرح، ساختمان‌ها همانند لوازم خانگی باید برچسب انرژی دریافت کنند و مهندسان نیز در این ارتباط آموزش‌های لازم را برای برچسب‌گذاری در کشور فرامی‌گیرند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت طرح اصلاح مصرف انرژی در واحدهای ساختمانی در دولت مصوب و تا پایان سال جاری ابلاغ می‌شود. مظاهریان افزود: با ابلاغ این طرح ساختمان‌های دولتی در مرحله اول موظفند در مدت دو سال نسبت به دریافت برچسب انرژی اقدام کنند و حداقل در یک بازه زمانی پنج ساله نیز باید این طرح را به طور کامل در ساختمان‌های دولتی اجرا کنند. وی اضافه کرد: ساختمان‌های دولتی که در این مدت نسبت به دریافت برچسب و اصلاح الگوی مصرف انرژی در ادارات خود تاخیر داشته باشند تا دو برابر هزینه مصرف انرژی جریمه می‌شوند. معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: دریافت برچسب انرژی برای تمام واحدهای ساختمانی در دست احداث از سال آینده اجباری می‌شود.

مظاهریان اظهارداشت: برای ساختمان‌های ساخته شده فعلی نیز داشتن برچسب انرژی در هنگام خرید و فروش الزامی می‌شود و خریداران می‌توانند متناسب با برچسب انرژی ساختمان مورد نظرشان را خریداری کنند. وی اضافه کرد: هم‌اکنون 23 میلیون واحد مسکونی در کشور برپاست و ارائه برچسب انرژی برای تمام این واحدها دشوار خواهد بود و برای تسهیل، در زمان نقل‌وانتقال این کار باید انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی دلیل ورود دولت برای اصلاح مصرف انرژی را در کشور بالا رفتن مصرف انرژی در ایران دانست و گفت: هم‌اکنون میزان مصرف انرژی در کشور چهار برابر میانگین جهانی است و این روند تولید ناخالص ملی کشور را تهدید می‌کند.

پیش‌قدم شدن دولت‌ کشورهای پیشرفته در امر بهینه‌سازی مصرف انرژی

یک کارشناس هوشمندسازی ساختمان‌ها با بیان اینکه دولت در سال‌های گذشته نسبت به کاهش تلفات انرژی در ساختمان‌های تحت مسئولیت خود تعلل کرده است،  گفت: شاید نخستین خصوصیت شهر هوشمند که در برنامه‌ریزی‌های آینده‌نگر به آن تاکید می‌شود، هوشمندسازی ساختمان‌های شهر باشد و این مهم بدون بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها محقق نمی‌شود. طهماسب داودی با اشاره به پیش‌قدم شدن دولت‌ها در کشورهای پیشرفته در امر بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزود: در ایران ساختمان‌های دولتی به همراه زیرمجموعه‌های‌شان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی و در واقع دارنده بیشترین سهم متمرکز در اتلاف انرژی در ساختمان‌ها به شمار می‌روند و تاکنون اقدامات بسیار محدودی برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌های دولتی انجام شده است. به گفته وی، اگر مصوبه دولت در زمینه دریافت برچسب انرژی در ساختمان‌های دولتی با جدیت اجرا شود، دولت آغازگر موج تحول در کشور خواهد بود و بخش خصوصی هم به دنبال دولت حرکت خواهد کرد.

ناچیز بودن سهم صنعتی‌سازی در بخش ساختمان

این کارشناس هوشمندسازی ساختمان‌ها با بیان اینکه ساختمان‌سازان کشور به دلیل رویکرد سنتی به این حرفه در برابر بهینه‌سازی مصرف انرژی مقاومت می‌کنند، تصریح کرد: یکی از علل مقاومت آنها این است که افزایش قیمتی که با اجرای مقررات مبحث 19 به قیمت تمام‌شده ساختمان وارد می‌شود، با صرفه‌جویی ناشی از کاهش هزینه جلوگیری از اتلاف انرژی تناسب ندارد و این امر نیز به دلیل نازل بودن قیمت حامل‌های انرژی و خصوصا برق در ایران است. وی افزود: صنعتی‌سازی می‌تواند بخشی از مشکل اتلاف انرژی در ساختمان‌های کشور را حل کند اما با روند فعلی تا یک دهه آینده سهم صنعتی‌سازی در بخش ساختمان از 10 درصد فراتر نخواهد رفت که رقم بسیار ناچیزی است.

داودی با بیان اینکه برچسب انرژی مشخص‌کننده رعایت مباحث مربوط به اتلاف انرژی در ساختمان‌هاست، گفت: ساختمان‌سازان سنتی دیدگاه مثبتی نسبت به مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ندارند و مطمئنا در برابر الزام دریافت برچسب انرژی هم مقاومت می‌کنند چون از دید آنها هزینه‌هایی که برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان انجام دهند، توجیه اقتصادی ندارد. به گفته وی، دولت باید در کنار جدیت داشتن در الزام ساختمان‌های جدیدالاحداث به دریافت برچسب انرژی، درباره واقعی‌سازی قیمت انرژی نیز اقدامات موثری انجام دهد، در غیر این صورت بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد استقبال ساختمان‌سازان قرار نخواهد گرفت.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی