مدیران خودروعصر اعتبار

دهک های پایین کمک اجاره مسکن می‌گیرند

عصر ساختمان- معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: در قالب برنامه مسکن اجتماعی به چهار دهک کم‌درآمد در شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر و بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر به ترتیب ماهیانه ۲۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

دهک های پایین کمک اجاره مسکن می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا ، جواد حق‌شناس اظهار کرد: در قالب "طرح جامع مسکن" دو برنامه حمایتی و اجتماعی در نظر گرفته شده که در برنامه اجتماعی، روش‌هایی غیر از ساخت پیش‌بینی شده است. بدین ترتیب اگر کسی بخواهد از واحدهای اجاری استفاده کند و دارای شرایط باشد در شهرهای کمتراز 500 هزار نفر 200 هزار تومان و شهرهای بالای 500 هزار نفر 400 هزار تومان در ماه بن اجاره دریافت خواهد کرد. این رقم نیز از ارقام تامین هزینه‌های مسکن مرکز آمار استخراج شده که متوسط پرداختی اجاره بها به چهار دهک پایین جامعه را تعیین کرده است.

وی افزود:  کمک دیگری که در قالب اجتماعی پیش‌بینی شده این است که متقاضیان در شهرها بتوانند تا 7.5 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای رهن خانه دریافت کنند.

معاون بنیاد مسکن تصریح کرد: هم‌چنین متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، نهادهای اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی یا هر دستگاه دیگری می‌توانند با بنیاد مسکن درخصوص خرید یا ساخت مسکن برای محرومان توافق کنند. بدین ترتیب به سازندگان و خریداران تسهیلات با نرخ سود 7 درصد پرداخت می‌شود و به طور مثال در کلان‌شهرها می‌توانند از 100 میلیون تومان وام با بهره 7 درصد برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی استفاده کنند و آن را به مدت 10 سال به محرومان اجاره دهند. مبلغ اقساط نیز تقریبا معادل اجاره ای می‌شود که دریافت می‌کنند و بعد از 10 سال می‌توانند خانه را در تملک خود بگیرند.

وی تاکید کرد: اگر دولت زمینی هم داشت و خواست در اختیار بگذارد، متقاضیان یا سازمان‌های حمایتی می‌توانند تا 60 درصد این زمین‌ها را بسازند و بفروشند و 40 درصد باقی‌مانده را در قالب توافق با بنیاد مسکن به دهک‌های پایین اجاره دهند.

حق شناس هم‌چنین درخصوص برنامه حمایتی که به خرید مسکن دهک‌های پایین اختصاص دارد گفت: قالب حمایتی این طرح شامل ساخت مسکن می‌شود. دولت در این خصوص تسهیلاتی را پیش بینی کرده که در کلان‌شهرها تا 50 میلیون تومان، در شهرهای زیر 200 هزار نفر 40 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 30 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 7 درصدی در قالب یارانه به متقاضیانی که دارای زمین هستند و زمینشان قابل دریافت پروانه از شهرداری است پرداخت شود. اگر بخواهند  خرید مسکن انجام دهند نیز بتوانند خرید کنند. عمر ساختمان‌ها نیز تا 20 سال در نظر گرفته شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اظهار کرد: در برنامه حمایتی، طرح دیگری پیش‌بینی شده که متقاضی در صورت تمایل می‌تواند از مسکن مهر فاقد متقاضی با 7 میلیون تومان کمک بلاعوض به اضافه تسهیلات مسکن مهر استفاده کند. بدین ترتیب ممکن است مقداری از واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر نیز به فروش برسد.

به گفته حق‌شناس،   بعد از مسکن مهر، ‌ پیرو طرحی که در قالب "طرح جامع مسکن" برای اقشار کم‌درآمد و نیازمند تهیه شده، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت رفاه، بانک مرکزی طرحی با عنوان مسکن حمایتی و اجتماعی برای گروه کم‌درآمدها تهیه کردند. چند سیاست در این موضوع قرار داده شد که حداقل مداخله دولت در کار ساخت و بهره‌برداری از مسکن محرومان یا گروه‌های کم‌درآمد به عهده‌ی دولت است و بنیاد مسکن را مسوول این کار کردند. وظیفه این نهاد نیز این است که با کمک خیرین، نهادهای اجتماعی و متقاضیان کم‌درآمد کارها را جلو ببرد. اگر در مسکن مهر فقط بحث ساخت مطرح بود، در طرح جامع مسکن، ساخت، خرید و پرداخت یارانه برای اجاره پیش‌بینی شده است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو