مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه خبر داد؛

بهره‌برداری کامل از نهمین رادار هواشناسی کشور

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری کامل نهمین رادار هواشناسی کشور در اردبیل خبر داد.

بهره‌برداری کامل از نهمین رادار هواشناسی کشور
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، داود پرهیزکار گفت : بر اساس طرح جامع شبکه راداری در کشور، 24 رادار در این طرح قرار گرفته که تا کنون 9 مورد آن راه‌اندازی شده است.

وی اعلام کرد : رادار اردبیل آخرین رادار هواشناسی است که در کشور خریداری و در دولت یازدهم نصب و راه‌اندازی شده است.

این رادار از نوع باند ایکس بوده و دارای بردی 100 کیلومتری است. در حال حاضر این رادار بهره‌برداری شده و می‌تواند منطقه اردبیل را تحت پوشش خود قرار دهد.

پرهیزکار گفت: امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم هر 24 رادار مورد هدف در این برنامه در کل کشور اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص مدل گرد و خاک نصب و راه‌اندازی شده فعلی در کشور نیز گفت : این مدل جزء پیشرفته‌ترین مدل‌های موجود در جهان بوده که هم‌اکنون در کشور راه‌اندازی و مرحله تست بوده و خروجی آن نیز گرفته شده است.

این مقام مسئول کم بودن تعداد ایستگاه‌های سنجش گرد و خاک در کشور را یکی از مشکلات در این مدل دانست و گفت : از آنجا که در استفاده از این مدل به داده‌های سنجش گرد و خاک نیاز دار، باید شبکه پایش گرد و خاک را در سطح کشور توسعه دهیم. تا کنون 17 ایستگاه در سطح کشور در اختیار داریم که باید تعداد آن‌ها را حداقل به 200 مورد افزایش دهیم تا بتوانیم داده‌های مورد نیاز برای این مدل را تأمین کنیم.

وی در تشریح این مدل گفت : مدل گرد و خاک دو نوع داده ورودی دارد.یکی از داده‌ها، خروجی مدل‌های هواشناسی بوده که میدان باد را برای روزهای و ساعت‌های آینده مشخص می‌کند.این داده نشان می‌دهد که باد با چه سرعتی و به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

پرهیزکار اضافه کرد: داده‌های بعدی که در این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرند داده‌های مربوط به منابع گرد و خاک هستند که متأسفانه این منابع نیز طی سال‌های اخیر در داخل و خارج از کشور به واسطه خشکسالی و هم بی‌تدبیری‌های صورت گرفته افزایش پیدا کرده‌اند.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور این مدل در نهایت منبع خیزش گرد و خاک را شناسایی و تحت تأثیر جریان بادی که مدل هواشناسی تعییین کرده است در انتها به ما می ‌گوید که غلظت این گرد و خاک در کجا افزایش می یابد و به چه سمتی حرکت می‌ کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پایان در اشاره به فعالیت‌های مشترک سازمان هواشناسی کل کشور با پژوهشگاه فضایی اعلام کرد: این پروژه مشترک در ارتباط با ساخت رادار هواشناسی بوده و از آنجایی که رادارهای هواشناسی از تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای برخوردار هستند دانش آن باید در کشور ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر این پروژه با همکاری یک شرکت ژاپنی دارای پیشرفت خوبی بوده وانتظار می‌رود در بهار سال 96 نمونه آزمایشی آن به بهره‌برداری برسد.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار