مدیران خودروعصر اعتبار

ضریب گازرسانی در کشور تا ۹۵ درصد افزایش می یابد

عصر ساختمان- وزیر نفت گفت: ۸۸ تا ۸۹ درصد از جمعیت کل کشور در زمستان از گاز طبیعی بهره می‌برند که مشابه این شرایط در دنیا وجود ندارد.

ضریب گازرسانی در کشور تا ۹۵ درصد افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، بیژن نامدار زنگنه گفت: این میزان تا یک سال و نیم آینده به 94 تا 955 درصد می رسد.

وی ادامه داد: 94 تا 95 درصد بخش شهری کشور از نعمت گاز برخودارند، اگر سیستان و بلوچستان به حساب نیاید این رقم به بالای 97 تا 98 درصد می‌رسد، 70 درصد جمعیت ما شهری هستند و بیش از 60 درصد روستاهای ما اکنون از گاز استفاده می کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: تعدادی روستاهای پراکنده بسیار دور وجود دارد که نمی توانیم به آنها گازرسانی کنیم و معیاری گذاشتیم که اگر هزینه یک علمک از 6 میلیون تومان بالاتر رود از گازرسانی با خط لوله خارج می کنیم و به روش‌های دیگر گاز را به آنها می‌رسانیم که در کشور حدود سه تا چهار درصد است.

بنزین آلوده نداریم

وی گفت : بنزین آلوده نداریم اما هنوز نمی توانیم در همه شهرهای کشور بنزین یورو 4 توزیع کنیم، اما به همه کلانشهرها بنزین یورو 4 می‌دهیم.

زنگنه تصریح کرد : آلودگی هم تنها به بنزین مربوط نمی‌شود بلکه نداشتن معاینه فنی خودروها، مصرف بد سوخت در خودروها که باید از طریق معاینه فنی حل شود و نباید در این باره اغماض کرد، از جمله این دلایل به شمار می‌آیند. 

وی افزود: برخی خودروهای فرسوده را که در تهران تردد می‌ کند، باید اسقاط یا از شهر خارج کرد، چنین مسائلی سبب آلودگی می‌شود.
وزیر نفت اظهار داشت : 30 درصد تولید بنزین یورو 4 داریم و در کلانشهرها توزیع می‌شود، بقیه شهرها را هم به امید خدا با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس اصلاح می شود اما چیزی به نام بنزین آلوده به هیچ وجه نداریم.

وزیر نفت درباره اینکه با آمدن شرکت‌های حفاری خارجی، شرکت‌های حفاری داخلی بیکار می شوند، گفت: شرکت‌های حفاری خارجی اصلا نیامده‌اند، پیش از آمدن من به وزارت نفت در دوره جدید، چند دکل حفاری خارجی در خلیج فارس فعالیت می‌کردند که برخی به دلیل نیاز قراردادهایشان را تمدید کردیم اما گفتیم که در کارهای جدید از توان شرکت‌های ایرانی بهره گیرند.

شرکت‌های خارجی باید تنها از طریق مناقصه برنده شوند

زنگنه تاکید کرد: ورود شرکت‌های خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی به ایران سبب ایجاد کار برای ایرانی‌ها می‌شود، شرکت‌های خارجی باید در مناقصه شرکت کنند و اگر قیمت‌های آنها خوب باشد در مناقصه برنده می شوند و دلیلی ندارد که در شرایط رقابتی به آنها کار سپرده نشود و به‌طور حتم باید از طریق مناقصه برنده شوند.

استخدام 150 دانشجوی نخبه نفتی

زنگنه همچنین درباره استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت گفت: باید این تفکر را که هر فردی در دانشگاه نفت درس می‌خواند، لزوما باید در دولت استخدام شود؛ کنار بگذاریم، نمی توانیم این کار را انجام دهیم و در دولت نیاز نداریم.

وی ادامه داد : پیش تر تعدادی از نخبگان دانشگاه صنعت نفت را استخدام می کردند که این با مشکلات زیادی روبرو بوده است و ما برای ساماندهی این فرآیند اقدام کردیم و اجازه گرفتیم که نه تنها نخبه‌های دانشگاه نفت بلکه نخبه‌های دیگر دانشگاه‌ها را در صورت نیاز بدون آزمون کتبی با مصاحبه استخدام کنیم.

وزیر نفت یادآور شد: امسال مجوز استخدام 150 نفر را دریافت کردیم، سال آینده هم می توانیم برای تعدادی مجوز بگیریم، فرآیند استخدامی برای نخبه‌های دانشگاه نفت اکنون به جریان افتاده است، 150 نفر را امسال و تعدادی را هم برای سال آینده استخدام می کنیم، اما همه به دنبال استخدام در دولت نباشند.

زنگنه گفت : اگر فعالیت‌های نفتی در کشور جریان یابد و چرخش اقتصاد در کشورآغاز شود ما با کمبود نیرو هم روبرو می‌شویم، اینکه همه به دنبال استخدام در دولت و آب باریکه ای هستند به این دلیل است که هنوز شاهد چرخش جریان اقتصادی در کشور آن چنان که باید باشد، نیستیم.

وی اعلام کرد: اگر 50 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور سرمایه گذاری شود که رقم دور از ذهنی هم نیست و با پنج تا 6 قرارداد می توان چنین کاری کرد، ما برای این شرکت‌هایی که می خواهند در بخش نفت فعال شوند، با کمبود نیرو روبرو می‌شویم.

وزیر نفت در باره تلاش‌ها برای زدودن فقر از چهره عسلویه، گفت: ما برای رسیدگی به شهرستان عسلویه و مردم آن منطقه بسیار تلاش کرده‌ایم.

وی گفت : فعالیت‌هایی از قبیل محوطه سازی، ساخت پارک، مدرسه و حتی برگزار کلاس‌های کنکور برای بچه‌ها توسعه می یابد و دو سالی است که برای دانش آموزان آن منطقه کلاس کنکور برگزار می‌کنیم و این سبب بالا رفتن درصد قبولی آنان در کنکور شده، از این رو تعامل ما با مردم منطقه و شورای شهر عسلویه خوب است.

زنگنه با اذعان و قبول اینکه جلوه‌های خشن فقر نباید در کنار تاسیسات نفتی باشد، گفت: در این باره با آقای رئیس جمهوری هم صحبت کردم و ایشان هم دستور دادند، از این رو مجوز گرفتیم که سه درصد هزینه‌های سرمایه گذاری را صرف بهبود اوضاع اجتماعی، فرهنگی و زیربناهای محیط اطراف تاسیسات نفتی کنیم.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو