مدیران خودروعصر اعتبار

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

مناسب‌سازی ۵۰۰ هزار خانه معلول و سالمند

عصر ساختمان- معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مناسب‌سازی ۵۰۰ هزار خانه معلول و سالمند، گفت: ۱۶۰ میلیارد تومان در سال احتیاج است تا حداقل نیازهای معلولان و سالمندان را در بحث تجهیزات توانبخشی برآورده کنیم.

مناسب‌سازی ۵۰۰ هزار خانه معلول و سالمند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، حسین نحوی‌نژاد در نشست خبری به مناسبت راه‌اندازی سامانه پیامکی معبر، برای دسترسی بیشتر معلولان و مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی گفت: متأسفانه ضمانت اجرایی خوبی برای مناسب‌سازی محیط در قانون فعلی وجود ندارد، اما در لایحه حمایت از حقوق معلولان، الزامات و تکالیف گذاشته شده است.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه اجرایی این قانون قرار است ظرف یک سال نماهای ساختمانی و ظرف دو سال، تمام ساختمان‌ها مناسب‌سازی شوند.

نحوی‌نژاد با اشاره به راه افتادن نهضت مناسب‌سازی گفت: بخشی از وابستگی معلولان به این است که امکان حمل و نقل و جابجایی را در منزل ندارند، شاید اگر این شرایط فراهم باشد، حتی نیاز به مراقب نداشته باشند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور افزود: به همین منظور اعتبار خاصی درنظر گرفتیم و به صورت پایلوت، آسایشگاه کهریزک و منزل چند تن از معلولان را و حتی برخی از خودروها را مناسب‌سازی کرده‌ایم تا در سال آینده به صورت کشوری آن را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین وسایل مورد نیاز معلولان در خانه‌ها فقط محدود به تأمین ویلچر، عصا و سمعک نیست، بلکه وسایل ای‌دی‌ال هم به آن اضافه شده است، به این معنی که دستگیره در منازل، نحوه استفاده از سرویس بهداشتی و سایر نیازهای یک فرد معلول در خانه به صورت مکانیزه درآید.

نحوی نژاد گفت: امسال 2 میلیارد تومان برای این برنامه اختصاص داده‌ایم، این در حالی است که 500 هزار معلول و سالمند با معلولیت شدید داریم که 90 درصد آنها از مراقب خانگی برخوردارند و باید برای آنها امکاناتی فراهم کنیم، در واقع مناسب‌سازی منازل از گذشته بوده، اما بحث تجهیزات این منازل برای رفع نیازهای روزمره مطرح است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: تأمین این امکانات برای 6 میلیون سالمند در کشور نیست، بلکه برای مددجویان بهزیستی است و در زمان اجرای این برنامه، به معلولانی که شدت بالایی معلولیت دارند، نیاز مالی بالا داشته یا تنها زندگی می‌کنند، کمک مالی بیشتری می‌شود.

وی افزود: هدف بهزیستی، مناسب‌سازی 500 هزار خانه است که برای هر خانه یک میلیون تومان هزینه نیاز است که برابر با 500 میلیارد تومان می‌شود و این اعتبار با بودجه توانبخشی که 600 میلیارد تومان است برابری می‌کند، بنابراین 160 میلیارد تومان در سال می‌خواهیم تا حداقل نیاز معلولان را در بحث تجهیزات توانبخشی برآورده کنیم.

نحوی‌نژاد گفت: بودجه سال آینده در بحث مناسب‌سازی 5 میلیارد تومان است، اما نیازمند تأمین اعتبار است، این در حالی است که چشم‌انداز بودجه توانبخشی برای سال آینده مناسب نیست.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: 340 هزار نفر در حوزه توانبخشی شامل معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن مستمری‌بگیر هستند و 150 هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات‌ هستند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو