مدیران خودروعصر اعتبار

کمانچه، چوگان و یزد پیشنهاد ایران برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۷

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی سازمان میراث فرهنگی از بررسی پرونده‌های هنر نواختن و ساختن کمانچه، چوگان و شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۷ خبر داد.

کمانچه، چوگان و یزد پیشنهاد ایران برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایلنا، فرهاد نظری در مورد پرونده ثبت جهانی «بادگیر» گفت: در جلسه شورای سیاستگذاری ثبت آثار، یکی از مباحث اولویت‌بندی آثار برای ثبت بود، بر اساس نظر این شورا پرونده ثبت جهانی بادگیر یکی از اولویت‌های ما در حوزه میراث ناملموس و در دست اقدام است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که پرونده بادگیر‌ها در سال 2017 برای ثبت جهانی ارسال شود؟ اظهار کرد: ما به طور موازی تعدادی پرونده را دنبال می‌کنیم و بر حَسَب اینکه هر کدام از این پرونده‌ها چه وضعیتی دارند؛ تصمیم می‌گیریم که کدام یک به یونسکو ارسال شود، در سال 2017 پرونده «هنر نواختن و ساختن کمانچه» مشترک با جمهوری آذربایجان و پرونده «چوگان، بازی سوار بر اسب، همراه روایتگری و موسیقی» را داریم که پرونده آن به یونسکو ارسال شده و در دست بررسی است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی افزود: نکته مهم در رابطه با پرونده ثبت بادگیر‌ها این مساله است که اگر قرار باشد؛ فناوری بادگیر را ثبت کنیم، این فناوری باید زنده باشد، برای نمونه ممکن است؛ که بادگیر در چند کشور یا در 17 – 18 استان کشور وجود داشته باشد، اما در همه این کشور‌ها یا استان‌ها بادگیر ساخته نمی‌شود و فقط در چند منطقه محدود این فناوری همچنان رواج دارد، به طور مثال در سمنان در خانه کلانتر بادگیر وجود دارد، ولی باید ببینیم در سمنان بادگیرسازی هست یا نه؟

وی یادآور شد: البته بادگیر باغ دولت آباد که بلند‌ترین بادگیر جهان است و عمارت بادگیر کاخ گلستان پیش از این ثبت شده است.

نظری در مورد اینکه آیا این پرونده چند ملیتی ثبت خواهد شد یا خیر؟ توضیح داد: ما در حال بررسی هستیم که آیا امکان ثبت چند ملیتی وجود پرونده بادگیر‌ها وجود دارد یا به‌‌ همان شکل ملی باید پرونده را بفرستیم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در مورد اثر ملموسی که قرار است در سال جاری میلادی در یونسکو بررسی و در صورت تایید ثبت شود، گفت: امسال پرونده شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی در یونسکو بررسی می‌شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو