مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش عمر مفید ساختمان در ایران

عصر ساختمان- پایین بودن عمر مفید ساختمان ها و مقاومت آنها در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله، از مهم ترین چالش فراروی صنعت ساخت و ساز کشور به شمار می رود.

کاهش عمر مفید ساختمان در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، درحالی عمر مفید ساختمان ها در ایران به حدود 25 سال رسیده که عمر مفید بسیاری از ساختمان ها در کشورهای پیشرفته جهان بیش از 100 سال است.

توسعه صنعتی سازی، تدوین گواهینامه‌ها و برندسازی در حوزه ساخت و ساز و استفاده از تجارب موفق کشورهای توسعه یافته در صنعت ساختمان در افزایش عمر مفید ساختمان ها در ایران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

علی ابراهیم زاده کارشناس صنعت ساختمان با اشاره به این که پایین بودن عمر مفید ساختمان ها می گوید: برای حل معضل عمر مفید ساختمان ها و افزایش طول عمر بناها در ایران استفاده از فناوری های جدید باید مورد توجه جامعه مهندسان و تمام دست اندرکاران صنعت ساختمان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش روز افزون جمعیت شهری و اهمیت مسکن در اقتصاد ملی استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های جدید در حوزه ساخت و ساز کشور بسیار ضروری است تا علاوه بر افزایش عمر مفید ساختمان ها، هزینه های ساخت نیز با توجه به سرعت ساخت و سازها در کشور، کاهش یابد.

به گفته این کارشناس ساختمانی، ایران به عنوان یک کشور زلزله خیز شناخته می شود و سبک سازی ساختمان ها با فناوری های جدید آنها را در برابر زلزله مقاوم خواهد کرد. همان طور که در برخی از کشورهای جهان بسیاری از ساختمان ها در برابر زلزله 7 یا 8 ریشتری نیز بسیار مقاوم هستند.

ابراهیم زاده معتقد است، فرهنگ سازی، وضع قوانین و مقررات مناسب در حوزه ساخت و ساز و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی با استفاده از روش های صنعتی سازی در دراز مدت تأثیرهای مثبت بسیاری بر حوزه ساخت و ساز کشور خواهد داشت.

وی در ادامه از برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان و فناوری های نوین ( ایران بیلدکس) در روزهای ششم تا نهم اسفند ماه امسال با حضور 250 شرکت داخلی و 70 شرکت خارجی از 15 کشور جهان در تهران خبر داد و گفت: با حضور متخصصان داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای حوزه ساخت و ساز با برگزاری سه همایش تخصصی در این نمایشگاه ارایه می شود.

ابراهیم زاده «همایش نقش فناوری های نوین در توسعه صنعت ساختمان »، « راهکارهای افزایش عمر مفید بنا » و « مقاوم سازی ساختمان های ایرانی در برابر زلزله » را سه همایش تخصصی این نمایشگاه اعلام کرد که همزمان با حضور کارشناسان و متخصصان با عرضه تجهیزات و مصالح ساختمانی در حوزه ساخت و ساز برگزار می شود.

در صنعت ساختمان سازی سه عامل مصالح مناسب، مهارت نیروی انسانی و نظارت نیروی انسانی متخصص نقش مهمی دارد و باید تلاش کنیم هر سه عامل صنعت ساخت و ساز در کشور به خوبی به وظایف خود عمل کنند.

سهم مصالح ساختمانی مناسب و استفاده نکردن از مصالح ساختمانی نامرغوب مهم ترین علت کاهش کیفیت ساختمان‌ها در کشور است که سبب می شود مقاومت ساختمان ها در برابر بلایای طبیعی نیز بسیار پایین باشد.

برخی از کارشناسان ساختمانی معتقدند: بررسی بسیاری از خرابی های ساختمان ها هنگام زلزله نشان می دهد کاربرد مصالح غیراستاندارد و همچنین اجرای ناقص ساخت و ساز باعث ویرانی بیشتر می شود.

رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز با مصالح کیفی و نظارت بر آن از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طولانی بودن عمر مفید ساختمان ها است و بی توجهی به این مساله مهم در واقع هدردادن بخشی از سرمایه های ملی است.

ایران یکی از کشورهای زلزله خیز جهان است و در معرض دیگر بلایای طبیعی مثل سیل نیز قرار دارد، لذا مصرف مصالح ساختمانی مرغوب می تواند مقاومت ساختمان ها را در برابر عوامل مخرب افزایش دهد.

دستگاه های اجرایی باید پیش از اینکه مصالح ساختمانی تولیدی وارد بازار شود به صورت مستمر از این مصالح نمونه برداری و تحت آزمایش های شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی قرار دهند تا از ورود مصالح نامرغوب ساختمانی به بازار جلوگیری شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار