مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس میراث فرهنگی:

فرونشست زمین میراث تاریخی اصفهان را تهدید می‌کند

عصر ساختمان-یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: فرونشست زمین در اصفهان مدرسه چهارباغ، مسجد جامع و سی‌وسه‌پل را از همه بیشتر تهدید می‌کند و ۷ یا ۸ نقطه از میدان نقش‌جهان را هم می‌تواند آسیب بزند، اما مسجد جامع به علت بستر رسی از همه بیشتر آسیب خواهد دید.

فرونشست زمین میراث تاریخی اصفهان را تهدید می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، مجتبی کنعانی  اظهار کرد: فرونشست بخش مرکزی ایران را به طور خطرناک و بحرانی تهدید می‌کند. تقریباً متوسط فرونشست در حالت نرمال در هر کیلومترمربع 5 تا 6 تن بوده اما این مهم در ایران در هر کیلومتر 60 تن است.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: اولین بناهایی که نشست زمین و آثار آن را نمایان می‌کنند بناهای تاریخی هستند و به همین دلیل فضایی مثل میدان نقش‌جهان و سی‌وسه‌پل با خطر شکستگی مواجه هستند این در حالی است که فرونشست هیچ راه‌کار سازه‌ای ندارد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به اینکه با بیلان منفی و برداشت شش میلیارد مترمکعب آب طی 5 تا 10 سال آینده شهرهای تاریخی مثل اصفهان و یزد با مشکل مواجه خواهند شد، ادامه داد: مشاهدات نشان می‌دهد که ترک‌هایی بر مدرسه چهارباغ و مسجد امام (ره) به علت فرونشست ظاهر نشده است، اما به آرامی خود را نشان می‌دهد و مطمئناً این نشانه‌ها ابتدا در بناهای تاریخی دیده می‌شود.

کنعانی با بیان اینکه پدیده‌هایی مثل فرونشست راه حلی ندارد و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری هم نمی‌تواند کاری کند همان طور که در برابر آلودگی هوا و تأثیر آن بر آثار تاریخی نتوانست کاری بکند، گفت: در خصوص فرونشست زمین نیازمند یک اقدام جدی و یک فداکاری در کل کشور هستیم.

وی تاکید کرد: بر اساس بررسی‌ها، مسجد جامع عباسی و میدان نقش‌جهان بر روی تخته‌ای از آهک قرار دارند و همین موضوع باعث می‌شود که فرونشست موجب ترک خوردن 7 یا 8 نقطه از این بناها شود، اما فرونشست مدرسه چهارباغ، مسجد جامع و سی‌وسه‌پل را بیشتر تهدید می‌کند.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: هیچ راه حلی برای نجات بناهای تاریخی از فرونشست وجود ندارد و بنایی مثل مسجد جامع عباسی که روی بستری رسی قرار گرفته است بیشتر در معرض تهدید است و این اتفاق مستقیم می‌تواند آن را نابود کند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار