مدیران خودروعصر اعتبار

مجلس دستگاه‌های کشور را به صیانت از میراث فرهنگی مکلف کرد

عصر ساختمان- نمایندگان مجلس با تصویب جزئیات لایحه برنامه ششم دستگاه‌ها را ملزم به تأمین اعتبار حفاظت از آثار تاریخی کردند.

مجلس دستگاه‌های کشور را به صیانت از میراث فرهنگی مکلف کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، سازمان میراث فرهنگی نیز ملزم به همکاری با دستگاه‌ها برای شناسایی مرمت و معرفی آثار تاریخی و طبیعی کشور شد.

جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور در بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح دیروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و نمایندگان مجلس دستگاه‌های اجرایی کشور را مکلف به صیانت از میراث فرهنگی و حمایت از صنایع‌دستی و تشویق و توسعه گردشگری کردند.

نمایندگان مجلس همچنین سازمان میراث فرهنگی را ملزم به همکاری با سایر دستگاه‌های کشور برای حفاظت از میراث فرهنگی کشور کردند.

ماده113 از جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور که مربوط به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور است دیروز با 138رأی موافق، 35رأی مخالف و 6رأی ممتنع از مجموع 231نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

براساس این لایحه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند به‌منظور صیانت از میراث فرهنگی، حمایت از صنایع‌دستی و تشویق و توسعه گردشگری، هزینه‌های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط آثار در اختیار و حیطه وظایف تخصصی همان دستگاه را در قالب بودجه سالانه از محل اعتبارات خود تأمین کنند تا اعتبارات در چارچوب ضوابط قانونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هزینه ‌شود.

براساس مصوبه مجلس، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز موظف است به‌منظور حفظ و صیانت از میراث فرهنگی اقدام لازم را با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط به‌منظور شناسایی، مستندسازی، حفاظت و مرمت و معرفی میراث فرهنگی (اعم از ملموس و ناملموس)، میراث طبیعی، ایجاد شهرهای جهانی صنایع‌دستی و احیای هنرهای سنتی در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و ثبت در فهرست میراث جهانی را طبق بودجه سنواتی به عمل آورد.
نمایندگان مجلس همچنین در بررسی ماده114 از جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را موظف به اجرای طرح بهسازی و احیای حداقل 300 روستای دارای بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی و روستاهای هدف گردشگری کردند.

این ماده که با 133 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را موظف کرد در همکاری با سازمان میراث‌فرهنگی، از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه، در چارچوب بودجه سنواتی احیای 300روستای تاریخی را به انجام برساند تا این روستاها حفظ و مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

براساس مصوبه مجلس، تأسیسات گردشگری نیز تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیت‌های مالیاتی شده و از شمول قانون نظام صنفی نیز خارج شده‌اند.

نمایندگان مجلس همچنین سازمان میراث فرهنگی را مکلف کردند تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه، سند راهبردی توسعه گردشگری را با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی جهت تصویب هیأت وزیران ارائه کند.

براساس مصوبه مجلس، سازمان میراث فرهنگی مکلف است تهیه و الحاق پیوست تخصصی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای کلیه طرح‌های توسعه‌ای بزرگ و مهم در حوزه‌های زیربنایی، تولیدی و خدمات دستگاه‌های موضوع ماده3 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جهت تطبیق با اهداف و وظایف این سازمان در سطوح ملی، منطقه‌ای، استانی و شهری را در دستور کار قرار بدهد.

براساس تصمیم مجلس، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز مقاصد گردشگری از قبیل راه‌، خدمات رفاهی و سکونتی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، واگذاری تسهیلات ارزان‌قیمت و سایر اقدامات حمایتی نیز در قالب بودجه سنواتی باید انجام شود.

همچنین سازمان میراث فرهنگی، موظف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال اول برنامه، طرح ساماندهی گردشگری جنگل‌های شمال، شمال‌غرب و زاگرس کشور و سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران را تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارائه کند. دولت نیز مکلف است تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه، اقدامات قانونی برای مدیریت یکپارچه و جامع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را انجام بدهد.

سازمان میراث فرهنگی همچنین با رأی مثبت نمایندگان، مکلف است کل درآمد اختصاصی و کمک‌های مردمی از اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها را که به‌صورت هیأت امنایی تشکیل و اداره می‌شوند به‌حسابی که نزد خزانه‌ افتتاح می‌شود، واریز کند. 100درصد وجوه حاصله و سهم کمک‌های دولتی اختصاص داده شده به این اماکن نیز در قالب بودجه سنواتی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد تا برای اداره، توسعه و مرمت این اماکن هزینه شود.

در مصوبه مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند بخشی از امور تصدی‌گری و اجرایی خود را نیز به تشکل‌های حرفه‌ای و تخصصی گردشگری واگذار کند و تعرفه‌های قانونی هزینه‌های این خدمات نیز با تأیید سازمان مذکور و تصویب هیأت وزیران تعیین و قابل دریافت و هزینه است.

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند که دولت مکلف است از قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت مصوب 4/12/1393 گازرسانی روستاهای هدف گردشگری را در اولویت قرار دهد.

    پاسخ مدیرکل میراث فرهنگی تهران به منتقدان جابه‌جایی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در واکنش به خبرهای منتشر شده درخصوص جابه‌جایی ناگهانی دو معاونت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی این اداره کل به منطقه12 تهران و خیابان ولنجک گفت: اگر دوستان، دلسوز انتقال معاونت صنایع‌دستی استان تهران به ولنجک هستند، لطفا ساختمان «کوشک» ‌در خیابان فردوسی را به ما برگردانند تا بتوانیم از آن فضا استفاده کنیم. بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی در واکنش به این جابه‌جایی گفته بود، گزارش این اقدام را در جلسه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی ارائه کرده است. میرهادی قره سیدرومیانی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: رئیس سازمان دستور داد، معاونت صنایع‌دستی استان تهران فعلا در اداره میراث همین استان بماند و اگر اسباب کشی هم اتفاق افتاده باشد، باید به جای قبلی برگردد. رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، اما به ایسنا گفت: نمی‌دانم چرا این اعتراض‌ها مطرح می‌شود.

    مجلس گام مهمی در صیانت از میراث فرهنگی کشور برداشت

محمد حسن طالبیان،معاون میراث فرهنگی کشور با ابراز خشنودی از تصمیم دیروز مجلس در تصویب جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کشور در موضوع میراث فرهنگی به همشهری گفت: مصوبات دیروز مجلس بسیار مهم بود و به دستگاه‌های دیگر تکلیف کرد که برای آنچه میراث فرهنگی در اختیارشان قرار داده است بودجه بگذارند. البته این موضوع نیز تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی صورت خواهد گرفت و دستورالعمل‌های این سازمان به‌صورت ویژه به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. به گفته معاون میراث فرهنگی، همه دستگاه‌های کشور میراث فرهنگی مجموعه خود را دارند و این موضوع تنها به میراث غیرمنقول محدود نیست بلکه میراث منقول را هم شامل می‌شود. طالبیان افزود: مصوبه دیروز مجلس کمک می‌کند که آثار بسیاری از دستگاه‌ها در بانک اطلاعاتی ثبت و بسیار بهتر از گذشته از این آثار حفاظت شود. وی همچنین درخصوص مکلف شدن سازمان مسکن به احیای بافت‌های تاریخی 300روستای کشور گفت: روستاهایی که اطراف محوطه‌ها و مناطق طبیعی و تاریخی کشور وجود دارند بسیار مهم هستند و ساماندهی و بهسازی آنها نیازمند عزم جدی است.

این روستاها به تهیه طرح‌های ویژه نیاز دارند چون تاکنون به بسیاری از آنها از منظر حفظ میراث فرهنگی و طبیعی این مناطق توجه نشده بود و طرح ویژه نداشتند. به گفته او، روستاهای تاریخی کشور بیشتر دارای طرح های شهرسازانه بودند تا طرح‌هایی که به حفظ ظرفیت‌های میراث فرهنگی و طبیعی آنها کمک کند و از این جهت مصوبه مجلس بسیار اهمیت دارد که می توان در روستاهای مهم کشور که دچار چالش بودند همچون روستای آتشکده در نزدیکی شهر گور فیروزآباد یا روستای تاریخی کندوان که به دلیل ساخت‌وسازهای ناهمگون دچار مشکل شده‌اند برای حفاظت از این آثار جریان‌سازی‌ کرد. طالبیان خاطرنشان کرد: این روستاها نیازمند توجه ویژه، همه‌جانبه و چند رشته‌ای هستند که با توجه به مصوبه دیروز مجلس می‌توانند هم به عنوان یک الگو برای سایر روستاها باشند و هم موجب ارزش افزایی بین دستگاه‌ها شوند. معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: با توجه به مصوبات دیروز مجلس در موضوع میراث فرهنگی می توان با همکاری جامعه محلی شاهد تحول در جریان صیانت از بافت تاریخی روستاهای کشور بود و به‌تدریج استانداردهای حفاظت از بخش‌های مرکزی و هسته‌های تاریخی روستاها و رفتن به سمت توسعه پایدار در روستاها را ایجاد کرد. طالبیان همچنین به مصوبه دیگر مجلس که 100درصد درآمد موزه‌ها و اماکن تاریخی را که به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند به همین اماکن بازمی‌گرداند، اشاره کرد و گفت: بازگرداندن درآمد موزه‌ها و اماکن تاریخی بسیار مهم بود و مصوبه مجلس موجب می شود این درآمدها صرف حفاظت، مرمت و توسعه کیفی اماکن تاریخی و موزه‌های کشور شود.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو