مدیران خودروعصر اعتبار

همه کارگران ساختمانی در سامانه خدمات رفاهی ثبت‌نام کنند

عصر ساختمان- وزارت کار همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه و غیر آن را ملزم کرده تا برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی در سامانه خدمات رفاهی ثبت نام‌کنند چرا که خدمات مربوط به کارگران ساختمانی از این پس تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که در سامانه www.samanehrefah.ir ثبت نام کرده باشند.

همه کارگران ساختمانی در سامانه خدمات رفاهی ثبت‌نام کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، قانون بیمه اجباری کارگران ساختمان در سال 1352 به تصویب رسید تا آنها را در ازای حق‌بیمه‌ای که از کارفرمایان مربوطه دریافت می‌شد در برابر حوادث ناشی از کار تحت پوشش حمایت‌های درمانی و بیمه‌ای قرار دهد. اما به موجب این قانون، کارگران ساختمانی تنها در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه می‌شدند و این قانون شامل مزایایی از قبیل بازنشستگی نمی‌شد لذا از آنجا که این قانون بیمه کاملی نبود تلاشها برای تصویب قانونی‌ کامل‌تر آغاز شد.

اهمیت موضوع بیمه‌های کارگران ساختمانی در واقع حاکی از مشکلاتی است که کارگران این بخش با آن دست به گریبان هستند. کارگران ساختمانی، مشمول عنوان «کارگر» در قانون کار قرار می‌گیرند و بر این اساس از کلیه حمایتهای مقرر در قانون کار از جمله بیمه اجتماعی برخوردار هستند.

ماده 148 قانون کار مصوب سال 1369 کارفرمایان را ملزم کرده که کارگران خود را مطابق مقررات قانون تأمین اجتماعی بیمه کنند؛ بنابراین کارفرمایان مکلف هستند مطابق مقررات قانون تأمین اجتماعی از جمله ماده 4 این قانون کارگران ساختمانی خود را بیمه و حق بیمه آنها را پرداخت کنند.

الزام کارفرما به بیمه کارگران خود نزد سازمان تأمین اجتماعی یک الزام قانونی است که هیچ یک از طرفین از جمله کارگر، کارفرما و یا بیمه شده حق عدم رعایت مقررات بیمه‌ای را ندارند.

در سال 1386 به دنبال اصلاح قانون مصوب سال 1352 و به جهت حمایت بیمه‌ای مناسبتر از کارگران ساختمانی، قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به تصویب رسید که هم اکنون ملاک اجرا برای دستگاههای ذیربط از جمله سازمان تامین اجتماعی، شهرداری و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است.

علیرغم تصویب قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در سال 1386، اجرای آن به دلیل بار مالی و اعتراض نسبت به حق بیمه موضوع ماده 5 این قانون مدتی متوقف شد تا اینکه در دی ماه سال 1393 قانون اصلاح ماده(5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی از سوی رییس جمهوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

به موجب ماده پنج این قانون، سازمان تأمین اجتماعی مکلف شده با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه شده از کارگر و 15 درصد مجموع عوارض صدور پروانه از مالک نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند و در صورت عدم تأمین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران با تصویب هیأت وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض تا20 درصد بلامانع است.

آنچه که در این موضوع مهم است نحوه اقدام درخصوص بیمه کارگران ساختمانی است. بیمه ایشان به دلیل مشکلات مربوط به بازرسی کارگاهی و یا ارسال لیست از سوی کارفرما و از طرفی تفرق و تعدد کارگاه‌های ساختمانی همواره با مشکل اجرایی مواجه بوده است. بدین منظور مقنن شرایط خاصی را برای بیمه نمودن کارگران ساختمانی وضع کرده است که این شرایط در قوانین موضوعه تصریح گردیده است.

برابر آمارها بیش از 45 درصد حوادث ناشی از کار مربوط به بخش ساختمان است. مشاغل ساختمانی از خطرناک‌ترین و پرحادثه‌ترین کارها به شمار می‌روند و کارگران ساختمانی بیش از سایر مشاغل در معرض انواع حوادث قرار دارند از این رو  بیمه آنان به‌ ویژه در حوزه حوادث ناشی از کار امری حیاتی  وضروری محسوب می‌شود.

در حال حاضر بیش از یک میلیون و 300 هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارند که به گفته اکبر شوکت ـ  رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی از این تعداد یک میلیون و صد هزار سهمیه بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی به کل کشور ابلاغ شده است.

آنطور که شوکت گفته از این تعداد بیمه نزدیک به 300 هزار کارگر غیر ساختمانی قطع شده و حدود 850 هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

وی درباره آن دسته کارگران فاقد بیمه و پوشش بیمه‌ای آنها در صورت ثبت‌نام در سامانه مذکور گفت: با قولی که از سوی وزیر کار و رییس سازمان تامین اجتماعی گرفته‌ایم با راه‌اندازی این سامانه، کارگران واقعی ساختمانی تحت پوشش قرار می‌گیرند و افرادی هم که قبل از این بیمه شدند باید در این سامانه ثبت نام کنند تا پالایش مجدد در مورد آنها صورت گیرد.

پیشتر محمد باقری ـ رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران نیز تعداد کل کارگران ساختمانی بیمه شده در این استان را 110 هزار کارگر ساختمانی عنوان کرده و گفته بود: کل واجدین شرایط دریافت بیمه ساختمانی، ‌300 هزار نفر در سطح استان تهران هستند که از این تعداد 250 هزار نفر دارای کارت مهارتی بوده، 100 هزار نفرشان بیمه شده‌اند و مابقی فاقد کارت مهارتی هستند.

به گفته وی علیرغم اعلام سهمیه یک میلیون و 100 هزار نفری از سوی سازمان تامین اجتماعی، سهمیه بیمه کارگران ساختمانی ‌در برخی استانها بیش از حد مجاز بوده و برخی دیگر بسیار محدود و اندک بوده است.

رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان تهران با غیرقانونی دانستن این گونه سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی، بر این باور است که طبق قانون هر فردی که در جایی مشغول به کار شد همزمان با شاغل شدنش باید بیمه شود و مغایرتها و محدودیتها از بین برود و همه کارگران از چتر حمایتی قوانین کشور و بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

قانون نحوه پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی را به این شکل مشخص کرده است که از مجموع سهم 30 درصدی بیمه، 7 درصد توسط کارگر ساختمانی پرداخت شده، 20 درصد سهم کارفرما از طریق پروانه‌های ساختمانی دریافت شده و سه درصد نیز سهم دولت است.

مقامات کارگری می‌گویند در مورد سهم کارفرما با اصلاحیه‌ای که روی قانون بیمه کارگران ساختمانی صورت گرفت، مبالغ دریافتی تامین اجتماعی از محل پروانه‌های ساختمانی تا حدودی کاهش پیدا کرد و در حال حاضر که ساخت وساز با رکود همراه است کاهش شدید مبالغ دریافتی از این بخش مشاهده می‌شود به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی باید بازه زمانی ده ساله را ملاک عمل قرار بدهد تا دوره رکود که مبالغ دریافتی از پروانه ساختمانی کاهش می‌یابد بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی نباشد همچنان که در دوره افزایش پروانه‌های ساختمانی دریافت مبالغ بیشتری از طرف سازمان را شاهد هستیم.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مشاغل ساختمانی رشته‌های مختلفی از جمله آرماتوربند، اسکلت‌ساز، لوله‌کش، نقشه‌بردار، درو پنجره‌ساز پروفیل، بتن‌ساز و بتن‌ریز، نقاش ساختمان، بنّای سفت‌کار، عایق‌کار رطوبتی، آسفالت‌کار ابنیه، گچ‌کار، سنگ‌کار، لوله‌کش گاز خانگی و تجاری، کاشی‌کارو برق‌کار ساختمان را شامل می‌شود.

متاسفانه در سالهای اخیر برخی افراد که مهارتی در زمینه ساختمان ندارند و شغل آن‌ها ساختمانی نیست با اخذ کارت مهارت فنی که بعضا به‌راحتی دریافت می‌شود، اقدام به بیمه خود در چارچوب قانون کارگران ساختمانی کرده‌اند در حالی که این کار خلاف قانون و موجب تضییع حقوق بیمه‌شدگان است.

بر همین اساس وزارت کار کارگران ساختمانی فاقد بیمه را برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و کارگران ساختمانی بیمه شده را به منظور پالایش مجدد آنها به ثبت نام در سامانه www.samanehrefah.ir ملزم کرده است.

کارگران ساختمانی در صورت ثبت‌نام در این سامانه از مزایای بیمه‌ای و درمانی تامین اجتماعی و پرداخت هزینه‌های مربوط به حوادث و بیماری‌ها، پرداخت مستمری از کارافتادگی کلی و جزیی ناشی از کار و پرداخت مستمری بازنشستگی و فوت در چارچوب قانون تامین ‌اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی