مدیران خودروعصر اعتبار

۳ هزار ساختمان اداری و تجاری در تهران نقص ایمنی دارند

عصر ساختمان- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: سه هزار ساختمان اداری و تجاری آسیب پذیر در تهران وجود دارد که نواقصی دارند.

۳ هزار ساختمان اداری و تجاری در تهران نقص ایمنی دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، سید مازیار حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: همه ساختمان های بالای هفت طبقه باید ضوابط سازمان آتش نشانی را رعایت کنند و در صورتی این ساختمان ها می توانند گواهی پایان کار دریافت کنند که ضوابط ایمنی این سازمان را رعایت و تاییدیه لازم را کرده باشند. 

وی با اشاره به اجرای رتبه بندی ساختمان ها از نظر ایمنی در سال 88 و آیین نامه طراحی در ساختمان موسوم به آیین نامه 2800 که بعد از زلزله منجیل به آن توجه شد، اظهار کرد: حادثه ساختمان پلاسکو، حادثه بسیار سخت و تلخی بود که باید از آن باید برای آغاز حرکتی جدید بهره ببریم.

حسینی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران بعد از زلزله بم تأسیس شد، تصریح کرد: ورود صنعت بیمه به موضوع بحران، نه از جهت پرداخت خسارت بلکه از بابت پیشگیری، حائز اهمیت است و این صنعت از این منظر باید به موضوع مذکور ورود کند.

وی با اشاره به این که همانطور که برای خودروها بیمه اجباری است، برای ساختمان ها نیز بیمه باید الزامی باشد، اظهار کرد: ارزش ساختمان از ارزش خودرو کمتر نیست و بیمه برای ساختمان ها نیز باید همچون خودروها، اجباری و الزامی شود.

معاون شهردار تهران در پایان این برنامه زنده تلویزیونی که با حضور مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران و محمدرضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: حضورقالیباف در شهرداری تهران باعث تحقق نا نوشته مدیریت یکپارچه شهری در تهران شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در این برنامه گفت: 10 میلیون نفر از جمعیت کشور در 60 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور زندگی می کنند که می تواند خطر آفرین باشد.

محمدرضا رضایی افزود: متاسفانه در بحث نگهداری ساختمان ها بسیار ضعیف هستیم و عمر ساختمان ها در کشور پایین است.اگر چه قوانین لازم برای ایمنی ساختمان ها وجود دارد اما قانونی برای بیمه اجباری ساختمان ها وجود ندارد.

رضایی گفت: طبق قانون وظیفه مالک ساختمان است که ایمنی ساختمان را رعایت کند و شهرداری ها باید بر آن نظارت کنند.

وی افزود: نیاز به تجدید نظر در صدور مجوز برای ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه داریم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: قانون سازمان نظام مهندسی نیازمند اصلاح است و باید نگاهمان را با ساختمان سازی در کشور تغییر دهیم.

رضایی افزود: متاسفانه در بر خی موارد شهرداری ها به خاطر منفعت مالی وضعیت ایمنی ساختمان ها و نظم و انضباط ساخت و ساز در شهر را رعایت نمی کنند.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران هم در این برنامه گفت: قوانین برای ایمنی ساختمان ها کم نیستند اما مسئولیت پذیری اجتماعی برای اجرای این قوانین در کشور نقص دارد.

وی با اشاره به مراحل مختلف بحران از پیش بینی تا اقدام و بازسازی گفت: متاسفانه در پیش بینی بحران ها دچار ضعف هستیم وبخاطر شرایط اقتصادی کشور و مردم برخی از قوانین به طور کامل اجرا نمی شود.

طلایی گفت: قوه قضاییه باید به حادثه پلاسکوی تهران ورود کند و با بررسی کامل موضوع با مالک، مستاجر، هیئت مدیره، شهرداری یا هر مقصر دیگری در این حادثه برخورد کند .

نایب رئیس شورای شهر تهران افزود: شهرداری می تواند برای ایمن نبودن ساختمانی اخطار بدهد و برای رفع نواقص آن توصیه کند اما قدرت پلمپ کردن ندارد واین مسئله مشکلی قانونی است.باید با مصوبه قانونی به آتش نشانی قدرت داده شود تا به عنوان ضابط قوه قضاییه ساختمان هایی را که موارد ایمنی در آن رعایت نشده پلمپ کند.

طلایی افزود: قوانین قدیمی 50، 60 ساله مربوط به شهرداری ها و ایمنی شهرها نیاز به اصلاح دارد. الزام به بیمه اجباری ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی نیازمند قانون است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار